Ik ben 6 weken zwanger en heb veel buikkrampen (waars. baarmoederkrampen) waardoor ik tijdens werk af en toe weg moet rennen om ruimte te vinden waar ik alleen zit. Ik voel dus de pijn aankomen. Nu zie ik aan mijn collega's dat er vraagtekens zijn en heb het op een fikse blaasontsteking gegooid, ook omdat ik al naar het ziekenhuis ben geweest en vorige week ook al eerder naar huis ben gegaan omdat ik het niet meer uit kon houden. Mijn leidinggevende heb ik een mail gestuurd (ik zie haar fysiek niet zo vaak) met dat ik klachten heb rondom mijn blaas en hier voor in behandeling ben, maar dat ik erg vaak pijn heb. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Vanaf wanneer zouden jullie het aan je werkgever vertellen in zo'n situatie?
Zelf heb ik met 8 weken een echo gehad en hier was alles goed op, ik heb het toen ook op mijn werk verteld. Daarbij heb ik enkele risico's tijdens het werk en deze wilde ik uit de weg gaan.
Mijn werkgever wist het al met 6 weken, maar dat kwam omdat ik er echt heel ziek van ben/was. 1 collega waar ik veel mee samenwerk wist het ook. De rest pas na een goede echo vertelt.
Wat mij betreft ligt het eraan: kun je je werkzaamheden naar behoren uitoefenen? Of heb je zoveel last dat je werk er echt onder lijdt? Als je antwoord op de laatste vraag 'ja' is, dan zou ik, hoe pril ook, eerlijk zijn met je directe leidinggevende. Misschien dat je namelijk samen kunt kijken hoe het anders kan, zodat je minder last hebt of zo. Of dat collega's geen last hebben van je verminderde inzetbaarheid. Als je werk er niet onder lijdt, en het alleen om blikken van collega's gaat, dan zou ik ze laten kijken en laten gissen, en wachten tot een goede echo of daarna, afhankelijk wat je zelf het prettigst vindt. Ik heb het de 1e keer verteld met 13 wkn, de 2e keer met 10 wkn omdat ik ziek was en het zichtbaar was, de 3e keer (miskraam) meteen omdat ik midden in miskraam zat en niet kon werken, en nu de 4e keer met 6 wkn omdat ik ziek was, meteen de ziektewet in moest en het al zichtbaar was.
Ik heb het een paar weken geleden al verteld op mijn werk. Werk in de zorg en het kan zijn dat we werkzaamheden hebben die voor mij als zwangere niet goed zijn. Vond het dus belangrijk om het vroeg te vertellen zodat mijn leidinggevende en collega's er rekening mee konden houden. Ben heel blij dat ik het gedaan heb want nu hoef ik in elk geval geen smoesjes of zo te verzinnen als ik iets niet kan of mag
Of je het verteld hangt denk ik een beetje van de situatie af. Ik heb het mijn werkgever met 7 weken al verteld, na de eerste goede echo. Ik heb dan ook een goede band met mijn werkgever en daarnaast waren er een aantal redenen waardoor ik wilde dat ze op de hoogte waren. Op mijn verzoek hebben ze het wel stil gehouden tegen collega's, echter konden ze wel rekening houden met mijn situatie. Collega's heb ik het verteld na de termijnecho.
Omdat wij in de MMM zaten wist mijn leidinggevende dat de kans erin zat. Op het moment dat hij terug was van vakantie heb ik het hem dan ook verteld, maar daarbij de opmerking dat ik het verder nog niemand wilde vertellen. Dat heb ik pas na 12 weken gedaan... Ik was wel flink ziek geweest in die periode, maar dat heb ik toen op een soort van zomergriep gegooid...