zwanger, afstuderen, geen baan.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sythara, 2 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sythara

Sythara Actief lid

3 jan 2014
    209
    55
    28
    Vrouw
    Stay at home mama en Pedagoog.
    Doorn
    Hallo,

Ik ben 25 en momenteel 10 weken zwanger.
    Op het moment woon ik samen met mijn vriend van 28 die 28 uur werkt in de zorg.
    Ik ben aan het afstuderen en hoop dit schooljaar mijn diploma op zak te hebben. Ik ontvang momenteel studiefinanciering en een lening bij de duo.
    Ik ben uitgerekend eind sept. Maar zal eind augustus dus geen stufie meer ontvangen.
    heb ik recht op iets van een uitkering omdat ik.niet meteen een baan kan zoeken na mijn studie?
    Mijn vriend verdient 1950 Bruto (ong 1450 netto) en daarnaast onregelmatigheidstoeslag.
    Met een kleine dadelijk best krap en ik heb geennidee waneer ik aan het werk kan na de bevalling en hoe snel ik werk vind.
    Mijn vraag is eigenlijk of ik ergens recht op heb of iets aan kan vragen?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sythara,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je wilt weten of je recht hebt op een uitkering na je afstuderen.

Je hebt recht op een uitkering wanneer je daarvoor verzekerd bent. Aangezien je niet werkt, ben je niet verzekerd voor ziekte of werkloosheid bijvoorbeeld. Je kunt dan ook geen beroep doen op een uitkering van UWV.
    Wellicht heb je recht op een Bijstandsuitkering, maar gelet op het inkomen van je partner heb ik daar weinig vertrouwen in. Je situatie zou kunnen veranderen op het moment dat je kindje is geboren. De gemeente beoordeelt of je recht hebt op een bijstandsuitkering en beslist wat de hoogte van de bijstand wordt. Ik adviseer je dan ook contact op te nemen met je gemeente.

Op Bereken uw recht kun je kijken of je nog ergens wat laat liggen betreffende subsidie, tegemoetkoming of een specifieke regeling.

Actuele informatie over recht op bijstand vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en veel succes met het afstuderen.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina