teveel om op te noemen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door linnie81, 3 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linnie81

linnie81 Nieuw lid

3 mrt 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste webcare team,

Hier een vraag van mij. Ik wil dit graag weten om goed voorbereid te zijn.
    Ik heb een ww uitkering gehad en toen weer gaan werken voor ongeveer een maand. Ik werd erg ziek en blijk zwanger te zijn van een tweeling. In ziekenhuis gelegen en momenteel thuis met sonde voeding. Ik heb nu dus een ziektewetuitkering. Er is geen garantie dat ik terug kan komen op t werk. Dan zou mijn oude ww herleven als ik weer beter zou gaan worden. Maar als die afloopt zit ik nog niet aan termijn voor wazo. Dus dan ook geen recht op begrijp ik? Kom ik dan in bijstand??? Dit allemaal niet zo voorzien en geeft hoop onrust. Mijn partner heeft een baan en hebben een koophuis, wat dan?
    Weet niet hoe dit verder moet en geen idee waar verder aankloppen voor eventueel advies. Weet namelijk niet hoe mijn huidig ziektebeeld zal gaan verlopen.

Hoop dat jullie enig inzicht kunnen geven.

Bij voorbaat dank linda

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Linda,

Ik begrijp dat je momenteel ziek bent. Je weet niet of je terug kunt naar je oude werkzaamheden en je wilt graag weten wat voor gevolgen het gaat hebben voor de toekomst.

Ziektewet-uitkering en aansluitend zwangerschapsverlof
    Je hebt nu een Ziektewet-uitkering. Blijf je arbeidsongeschikt? Dan krijg je een zwangerschapsuitkering ( WAZO ) aansluitend aan de Ziektewet-uitkering.
    Je geeft aan dat je klachten ten gevolge van de zwangerschap zijn. Hierdoor stopt je Ziektewet-uitkering stopt 6 weken voor je vermoedelijke bevaldatum. De WAZO duurt minimaal 16 weken.

Hersteld voor ingangsdatum van verlof
    Bespreek dan eerst met je oude werkgever of je de werkzaamheden weer kunt hervatten. Is dit niet het geval? Je kunt een herleving van je WW-uitkering aanvragen.
    Schrijf je in als werkzoekende via www.werk.nl en doe daar ook de aanvraag van de WW-uitkering. Dit kan met behulp van je Digi-D code. Binnen vier weken krijg je bericht over de hoogte en duur van de WW-uitkering.
    Ligt de einddatum van je WW-uitkering nog voor de start van je WAZO? Dan kun je een bijstandsuitkering ( WWB ) aanvragen. Je hebt hier recht op als je met het totale gezinsinkomen onder het sociaal minimum valt.
    Gaat alles goed met je zwangerschap? Je hebt dan recht op WAZO als je vermoedelijke bevaldatum binnen tien weken na einde WW ligt.

Actuele informatie over inkomen tijdens zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Mariƫl
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina