Beste verloskundige, Een week na mijn IUI kreeg ik lage buikpijn. Voor mijn gevoel zat er iets in de weg, dat ook mijn blaas in de verdrukking was. Vandaag moest ik in het ziekenhuis zijn (ik werk er zelf) en ben even naar de afdeling gelopen in de hoop dat er een gyn was. Die was er. Bij echo-onderzoek bleek dat ik links 4 cystes heb zitten van tussen de 6 en 7 cm. Bloedonderzoek heeft een ontsteking uitgesloten. Afwachten tot ze weg gaan, werd er gezegd. Ik was te verbaasd om verder dingen te vragen, dus vandaar mijn vraag (al is het misschien niet helemaal uw vakgebied): Hoe kan dit? Ik heb ooit 1x eerder een cyste gehad en toen werd er gezegd dat deze ontstaan door een gesprongen follikel dat zich daarna opnieuw vult met vocht (bloed). De afgelopen cyclus heb ik echter maar een enkelvoudige eisprong gehad (1 follikel), dus hoe kan het dan dat ik nu 4 cystes heb? Hoe ontstaan deze? Is dit overstimulatie, of is dat wat anders? Ps. Ik doe IUI met puregon (deze cyclus voor de eeste keer halverwege opgehoogd vanwege te weinig groei) en daarna nog 3x pregnyl.
hoi, het kan inderdaad door overstimulatie komen. Kan op zich geen kwaad, de cystes verdwijnen meestal vanzelf weer. Mirjam