zwanger, borstvoeding en ramadan

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door nourenyasmin, 24 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Ben het ook met je eens inderdaad Zonn.
    Ik ga het gewoon proberen en we zien wel hoe het dan gaat:D

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat kan wel zo zijn, al slaap ik echt nooit 13 uur, hooguit 8, maar goed, de andere 16 uur eet en drink je verspreid. Wanneer je vast moet je voedsel en vocht binnen een paar uur binnen krijgen, kort slapen en weer wat naar binnen krijgen, om daar dan de rest van de dag op te teren. Normaal kan een lichaam dit best, maar een zwangerschap vraagt al veel van je lichaam, zo ook een borstvoedingskindje. En beide is dus gewoon dubbel op + dat ts aan geeft dat het vorig jaar niet ging is in mijn ogen gewoon vragen om problemen.

En als het probleem nou onoverkomelijk zou zijn: ts is niet verplicht om nu te vasten en ze mag het op een ander tijdstip inhalen, in mijn ogen is het dus onnodig om nu risico's te nemen, zo niet zeer onverstandig zeker wanneer je geen medisch advies vraagt, want dit zou ik sowieso doen.

3. Searwen

Searwen Actief lid

22 mrt 2013
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    hahaha, jawel hoor, ik eet 's nachts ook! Mijn lichaam vraagt erom, dus ik heb fruit naast mijn bed staan!

4. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

mee eens, ik vind dat je zo gezond mogelijk moet leven en vasten is dat gewoonweg (nu in jouw situatie) niet , je lichaam heeft over heel de dag verdeeld voeding nodig, dat is beter voor je lichaam en om alles goed op te kunnen nemen, elke 2-3 uur wat eten is gezond voor een lichaam en als je zwanger bent en zeker als je zwanger bent EN borstvoeding geeft is het extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen.

Of het kan ja vast wel, of het mag ja vast ook wel maar of je bewust jezelf een ongezond eetpatroon wil aandoen terwijl je lichaam hard voeding nodig hebt dat vind ik echt slecht en zou ik ook zeker niet aanraden.

Je stopt met roken, drinkt niet, vermijd bepaalde producten en neem prenatale vitamines, dan ga je toch niet gewoon niet eten overdag??

5. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    idd @ mamabri
    En als het probleem nou onoverkomelijk zou zijn: ts is niet verplicht om nu te vasten en ze mag het op een ander tijdstip inhalen, in mijn ogen is het dus onnodig om nu risico's te nemen, zo niet zeer onverstandig zeker wanneer je geen medisch advies vraagt, want dit zou ik sowieso doen.

en daarbij wil je ook nog eens een extra afspraak (echo) aanvragen bij de vk...als je wil weten of het dan goed gaat ken je net zo goed een pretecho laten doen... want je maakt zelf de keuze dat je het wil proberen met alle risico's van dien....

6. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het absoluut niet doen!
    Mijn tante heeft gevast tijdens een van haar zwangerschappen daar zware suikerziekte aan over gehouden!
    Het is algemeen bekend dat vasten niet gezond is voor je lichaam omdat je onregelmatig eet en je slaappatroon ook nog eens behoorlijk veranderd als je genoeg binnen wilt krijgen..

Je hoefy het niet te doen.. dus waarom zou je het risico nemen?
    Ik zie het alsof je rauw vlees gaat eten en dan gaat aankijken of het hoes blijft gaan..
    Je kind kan er een groeiachterstand van krijgen en weet ik veel wat nog meer en doordat die kleine alles van je eist is het voor jou dubbel op zo slecht nu..
    Zou het zeker aankaarten met je vk of een ervaren arts ipv meningen hier te vragen.. veel vrouwen doen het en vaak zal het goed gaan.. maar jij zal maar net diegene zijn waarbij het niet goed gaat

7. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Onze vk maakt geen echo's, ik hoef dus ook geen extra info. is puur ter informatie als ik zou gaan.

En ik zie het persoonlijk wel als verplichting om te vasten. Het is pas geen verplichting meer als het niet gaat. Als je het niet probeert, weet je ook niet of het niet of wel gaat. (Zo zie ik het dan) Toen ik zwanger was van mn dochter, de hele maand gevast. Dochter was helemaal gezond en absoluut geen groeiachterstand of iets dergelijks.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dus je gaat eerst proberen of het gaat met alle risico's van dien? Zonder overleg met een medicus? Erg onverstandig!

en wb je vorige zwangerschap kun je niet als nu rekenen, nu zijn er 2 kinderen afhankelijk van jouw lichaam. dat je dochter gezond was en geen groeiachterstand had is heel fijn, maar zegt niets over nu.

9. Leanna

Leanna Actief lid

12 apr 2013
    302
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry, maar waarom zou je überhaupt risico's nemen? Je bent NIKS verplicht. Ja, goed voor je kindjes te zorgen...

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Sorry hoor, ik ben dan misschien geen moslim, maar al die vrouwen die zeggen: 'Je bent niets verplicht...', die hebben het toch ook niet goed begrepen.
    Als moslim ben je (als het goed is) wel degelijk verplicht bepaalde dingen te doen en te laten.
    1 daarvan is vasten.
    Reizenden, zieken, zwangeren en zogenden mogen het vasten later inhalen, als vasten niet lukt/kan.
    Ik zou zeker even overleggen met je vk, maar wat is er mis met proberen? Aan je melkproductie merk je het snel genoeg en voorraden zullen eerst naar je ongeboren ukkie gaan, dus jij zult de eerste zijn die eventueel last krijgt van het vasten (flauwtes ed).
    Jammer dat mensen het bij voorbaat al 'onverantwoord' vinden om het te proberen.
    In Indonesie, waar ik heb gewerkt, proberen mensen in deze omstandigheden ook te vasten en dat bij 30+ graden. Daar heb ik diep respect voor!

(Maar goed, misschien heb ik in deze ook geen recht van spreken, als gelovige in een andere god ;) )

11. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Je moet doen waar je je goed bij voelt, zoals ik al eerder hier schreef: 2 vriendinnen die doen niet mee aan de ramadan dit jaar omdat ze beide zwanger zijn, dit halen ze later in. Een vriendin van mij in het buitenland heeft de ramadan wel gedaan toen ze zwanger was en is toen uitgedroogd, maar goed....daar kan de temperatuur oplopen tot 40 / 45 graden, hier mag je blij zijn als we de 25 graden halen:)

12. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Dankjewel!!
    Ik vind dat je zeker recht van spreken hebt! iedereen uiteraard.
    Vind het ook bijzonder dat je als 'niet-moslim' er zo in staat. heb ik namelijk nog niet vaak gehoord. Zo is mijn moeder er bijvoorbeeld ook fel op tegen haha en zo te merken is ze niet de enige;)
    maar ik ga het zeker proberen. Zo ga ik ook heus niet tot het uiterste, dat ik eerst moet flauwvallen o.i.d. voor ik stop. Gewoon goed naar je lichaam luisteren.

13. Snootches

Snootches Actief lid

18 jun 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maken ze daar vastendagen van 20 uur? Want als ik in mijn land van herkomst zou wonen, zou het ook prima te doen zijn. Je vast van half 7 tot half 7, maw je eet je ontbijt wat vroeg en je avondeten wat laat en tussendoor drink/eet je even niets. Tel daar ook bij op dat je in Nederland dus moet opblijven tot na het laatste gebed (of de laatste twee gebeden samenvoegen) en dus zeker nooit voor 23:00 in bed ligt. Om vervolgens tussen 03:00-04:00 weer wakker te worden met een propvolle maag en zie maar eens álle voedingsstoffen binnen te krijgen.

Vasten is wel gezond, voor iemand met een gezond lichaam en een gezond voedingspatroon. Vandaar de vrijstellingen, omdat het schadelijk kán zijn als je je niet in de juiste omstandigheden bevindt.

14. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    en dat is in indie en niet in NL....

Ik ben bekeerd maar ik ga het later inhalen omdat ik het nu niet verandwoordleijk vind om te vasten! en zeker dat ik nu heel veel last heb gehad van de warmte door middel van flauwtes etc.

15. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Meis, vanuit deze niet-moslim... Heel veel succes gewenst!

Het zal zwaarder zijn nu, en natuurlijk moet je goed op je lijf letten! Maar ik vind het heel erg knap dat je het toch gaat proberen!

Mijn collega heeft het 2 jaar geleden ook gedaan (was haar 5e kindje) en een prachtige zoon van 8 pond gekregen :D

Ik wens je een gezonde en inspirerende vastenmaand toe!

16. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Sorry maar zou het echt vreselijk vinden als je je geloof boven het welzijn van je kind zet.. Je kan het toch gewoon "inhalen"?

17. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoeveel kwaaltjes je tijdens je zwangerschap hebt. Als je nergens last van hebt kun je het gewoon proberen, maar als je toch al ziek bent met overgeven en flauwvallen en al wat dies meer zij is het verstandiger om het een andere keer in te halen.
    Ik ben ook geen moslima, maar voor zover ik het begrepen heb is het iets wat je mag doen als je zwanger bent en zolang als het gaat, niet iets wat per se moet terwijl het misschien niet gaat.
    Gewoon proberen lijkt me, en als het niet gaat het een andere keer doen. Je voelt dat snel genoeg.

18. mies77

mies77 Actief lid

12 apr 2013
    165
    0
    0
    management assistente
    maastricht
    Nou TS, met alle respect voor jouw religieuze overtuiging, maar neem je daar geen onverantwoorde risico's? Dat kleine breintje is druk bezig met allerlei neurologische processen aan te leggen... het lijkt me sterk dat dit optimaal kan verlopen als jij de 'kraan' dichtdraait...
    Het lijkt me gewoon erg onwaarschijnlijk dat een babylijfje gemaakt is om te vasten.

Als je toch besluit het te proberen, neem dan zeker extra vitamientjes zodat je kindje er zo min mogelijk last van ondervindt...

Of anders 'symbolisch' vasten? Of vasten in 'light'-versie? Kan je geen compromis maken tussen je religie en je kindje?
    Dit hoeft toch niet te betekenen dat je een slechte moslima bent?
    Nou succes meid!

19. babykonyntje

babykonyntje Actief lid

24 dec 2012
    188
    2
    18
    Oeghtie, ik denk dat je beter had kunnen schrijven wat mensen ervan vinden vanuit een islamitisch oogpunt.
    Ik ga ook proberen te vasten insha Allah en mocht het niet lukken inhalen..
    Proberen kan geen kwaad!
    Alvast een fyn ramadan toegewenst en succes!

Liefsx

20. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    nouja ik kijk ook vanuit islamitisch oogpunt maar heb toch een andere mening dan jullie...

Deel Deze Pagina