Daarbij, iedereen om je heen doet het! En het is het hoogtepunt van het jaar, geen wonder dat vrouwen - als ze het aankunnen - liever gewoon meedoen toch? Wat ik in Indonesie wel heel grappig vind is dat je tijdens de Ramadan meteen weet wie er ongesteld is Ik heb in mijn omgeving helaas ook wel gezien dat vrouwen zichzelf niet goed in de gaten hielden tijdens een zwangerschap, vooral slaapgebrek trouwens.
Allereerst voor iedereen hier Ramadan moubarak! Een gezegende maand toegewenst Ik vind sommige nogal hard hier. Vasten en zwangerschap daar is onderzoek naar gedaan en ja je mag vasten mits je het aankan. Ik denk dat elke vrouw zelf de keus kan maken of ze het aankan of niet. Als ik niet zo ver in me zwangerschap was had ik ook meegedaan maar ik moet 2 wk later bevallen en dus ga ik al me energie sparem voor me bevalling. Al vind ik het wel erg jammer.. Het vastende gevoel en de Ramadan sfeer is prachtig! Wel adviseer ik de zwangere of bv gevende dames om medisch advies in te winnen. Laat je nakijken en bovendien stel een gezond eetpatroon op. Zo doende ben je halverwege de dag niet moe of zwak. Ik heb veel dames in me omgeving en familie gehad die meededen. Mijn schoonzus deed zelfs mee toen ze in verwachting was van haar tweeling. En de kleintjes zijn Alhamdoulilah gewoon gezond.. Succes en moge Allah het van jullie accepteren. X
Ik ben getrouwd met een een turkse man, is ook moslim. En voor hem vast ik ook altijd mee niet omdat het moet maar uit respect voor mijn man, is beetje lullig als ik naast hem gewoon eet en drink, maar nu ik zwanger ben doe ik het niet. Ten eerste wilt mijn man dat niet, het zijn nu erg lange dagen en de kans op uitdroging vinden wij gewoon onverantwoord. Is het nou in de winter, dan zou ik het wel doen dat zijn niet zulke lange dagen, maar als het snikbenauwd is en nu met die lange dagen willen wij het risico niet nemen. Daarnaast als ik een lege maag heb ben ik niet in staat om te werken of huishouden te doen, ik word duizelig en ik moet dan juist overgeven. En wij vinden het belangrijker dat ik goed eet en drink zodat wij zeker weten dat de baby voedingsstoffen krijgt. Wel heb ik respect voor degenen die toch vasten, wel zou ik als het niet lukt niet te lang doorgaan omdat je persee wilt vasten. Dan gaat in mijn ogen de baby voor.
Ik denk niet dat de dames het hard of gemeen bedoelen, eerder ongerust zijn over ts, ik tenminste wel. Ik ben niet tegen vasten op zich, maar juist omdat ts zelf aan geeft dat het vorig jaar niet ging met alleen de borstvoeding, maar er nu ook zwanger bij is, lijkt mij dat het in haar geval gewoon onverstandig is. Ik vind dus ook zeker dat zij medisch advies moet inwinnen. Kijk en dat er gezonde kinderen worden geboren terwijl moeders vasten geloof ik ook. Maar ja, er zijn ook genoeg kinderen die gezond geboren worden terwijl de moeder tijdens de zwangerschap rookte, alcohol dronk of aan de drugs zat. De risico's zijn wel heel wat groter, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal maar gezond is he?
Bedankt voor alle reacties. Ik vind het wel leuk om ieder zn mening te lezen. Ik doe ook zeker wel voorzichtig hoor. wat wel scheelt is dat vorig jaar mn dochter geheel afhankelijk was van de bv en nu gelukkig niet meer. en natuurlijk ook voor iedereen alvast een gezegende Ramadan!!
Artsen hier zeggen dat je echt alleen maar moet vasten als je gezondheid optimaal is bij een zwangerschap. Vasten tijdens een zwangerschap kan heel ongezond zijn, vooral als er ook meegedaan wordt aan het traditionele bingen zodra het donker is en er te weinig geslapen wordt.
Ik denk dat ze 'binge eating' bedoelt, oftewel schransen tot er niets meer bij kan... Ik (niet-moslim) denk dat je je eigen afweging moet maken. Volg je hart. Zo te lezen ben je vorige keer ook niet tegen beter weten in doorgegaan, dus ook nu zul je wel je verstand blijven gebruiken. Zolang jij je goed voelt, zal je kindje ook niets te kort komen. Immers: je kindje krijgt de voeding die hij/zij nodig heeft, en wat over is, is voor mama. De eerste die last gaat krijgen ben jij dus. Let op je lijf en drink/eet als dat nodig is. Verder lijkt het me wel wijs om ook wat advies in te winnen bij je vk of een arts, die wel openstaat voor vasten als verplichting. Anders wordt er misschien te makkelijk gezegd 'joh, dat haal je toch wel in'. Je moet erop kunnen vertrouwen dat je vk of arts pas zegt dat je de vasten moet breken als het nodig is. Het is ook wel de zwaarst denkbare ramadan he, met die vreselijk lange dagen deze tijd van het jaar. Ik wens je een mooie tijd toe.
Vasten tijdens zwangerschap en borstvoeding (alleen al bij 1 van de 2) gaat hoe dan ook met schade gepaard. Dat kun je je kinderen niet aandoen. Gewoon niet doen!
Ik snap wel wat sandana bedoelt.. Vasten tijdens een zwangerschap is zwaar laat staan als je ook nog eens borstvoeding geeft.. Vasten is zowiezo al zwaar als je niet zwanger bent.. Ik had het risico niet genomen maar zoals ik en vele andere al zeggen.. bespreek het met een arts.. alleen die kan je de juiste info geven en luister niet naar meiden die gevast hebben en waarbij het goed ging.. want bij mijn tante is het helemaal fout gegaan tijdens haar zwangerschap! En op het momeny dat zij dus het te zwaar vond worden was het al te laat.. zij heefy de rest van haar leven zware suikerziekte plus mijn neefje was ondanks de suikerziekte te licht bij de bevalling..
Zelf heb ik gevast toen ik 6 maanden zwanger was van mijn zoontje. Dat was in 2011. De helft had ik in Marokko gevast en de helft hier. De verloskundige vond het prima als ik maar genoeg voedingsstoffen na zonsondergang binnen kreeg en dat deed ik dan ook. Ben bevallen van een gezond kereltje. Dus het kan wel. Maar mijn advies is luister naar je lichaam. Zelf heb ik een paar daagjes overgeslagen en later ingehaald i.v.m reizen etc. Het jaar daarop heb ik gevast tijden de borstvoedingsperiode ook dat ging prima, merkte niet veel aan mijn productie en mijn zoontje heeft gewoon lekker de hele ramadan bij me gedronken.
Het doel van vasten verandert toch niet als je het later inhaalt? Er wordt ook niet voor niets sterk afgeraden om te gaan diƫten tijdens je zwangerschap.
Hier ben ik het niet mee eens hoor. Vasten hoeft niet met schade gepaard te gaan, maar omdat in dit geval 2 kinderen van TS haar lichaam afhankelijk zijn, wordt het voor haar lichamelijk heel zwaar. Daarom dus ook mijn advies om het op te schuiven of in ieder geval medisch advies in te winnen.
hier ben ik het ook totaal niet mee eens. heb genoeg schoonzussen die een hele maand hebben gevast met bv of tijdens een zwangerschap. ging prima. het is zeker niet altijd makkelijk geweest, maar dat is het met de lange dagen toch niet altijd. ben ook benieuwd waar je die info vandaan haalt.