Zoooo meen je dit nu serieus. Even tegen het zere been trappen en dan over respect spreken. Bah wat misselijk
Dames, is het inmiddels niet duidelijk dat dit hele 'debat' niets oplevert? De gemoederen zijn bij sommigen al serieus opgehitst. De nuchtere argumenten (nochtans sterke oa. door Dirksmama) zijn legio. Maar wat brengt het op? Geen enkele bekeerling! Religie zou geen eeuwen overleven moest er geen hardnekkig kantje aan zijn (niet onrespectvol bedoeld!) Hopelijk wordt dit zinloze topic snel afgesloten.
ben jij arts ofzo. zelfs de verloskundige zeggen dat het geen kwaad kan als je maar goed naar jezelf luisterd! er zijn vele die gewoon dag en nacht om draaien en hetzelfde voedingstoffen binnen krijgen en vocht als normaal dus doe ff normaal zeg!
ik heb vorige jaar niet mee gevast omdat ik erg veel maagzuur kreeg van een lege maag en erg misselijk. ik heb het later in gehaald!
Dat lijkt mij nou de beste oplossing, gewoon proberen en goed naar je eigen lichaam luisteren. En als het niet gaat, dan een andere oplossing zoeken. Als bijvoorbeeld de mussen van het dak vallen van de hitte, dan wel overdag drinken, maar met dit weer ... zal dat medisch echt niet nodig zijn.
Volgens mij draait het daar om...als het kan is het mooi, kan het niet dan moet het ook niet en mag het ingehaald worden of vervangen worden door zakat. Tenminste zo is het mij altijd uitgelegd. Als het je gezondheid of leven in gevaar zou brengen, dan hoeft het niet, zie passage over zelfmoord. Wees blij als je het wel kunt, trap niet naar mensen die het niet op kunnen brengen.
voor alle moslims die gaan proberen te vasten of vasten: er is ieder jaar een topic bij de algemene clubs. helaas niet heel druk bezocht omdat de meeste niet weten dat het topic er is. misschien leuk dat jullie er ook dit jaar bijkomen? we mogen daar alleen niet over de religie praten anders moet hij gesloten worden. deze is van vorig jaar: zullen we vragen of deze opnieuw geopend mag worden of een nieuwe openen? http://www.zwangerschapspagina.nl/algemene-clubs/373144-ramadan-mamas-30.html
wat een idioot gedoe hier zeg.... ik heb verder de ballen verstand van heel die ramadan maar ik vind dat er hier respectloos naar elkaar gekakeld wordt. Gelukkig merk ik ook dat bepaalde moslimmeiden hier ontbreken met hun commentaar. zal waarschijnlijk zijn omdat hun het ook kant noch wal vinden raken. jeetje zeg laat ieder zijn ding doen. zelfs tussen moslims onderling is het dus nog gezeik.. pffff
klopt, als het je niet kan om welke reden dan ook mag je idd later inhalen of fied'ja betalen. dik gedrukte is neem ik aan niet voor mij bedoeld?
Je krijgt dus nog steeds dezelfde voedingsstoffen binnen, alleen op een ander tijdstip. Daarom is het niet slecht....Alleen snap ik dan niet meer wat het nut is van vasten. Kan iemand mij dit op een begrijpelijke manier uitleggen?
oja... er zijn hier ook moslimmeiden die wel normaal reageren hoor maar sommige, bah je zou er bang van worden met die rare uitspraken
vasten doen wij om te gehoorzamen aan allah. vaste is een vorm van aanbidding. het brengt onze ziel samen met allah.wij leren hierbij ons zelf te beheersen. het gaat ook niet alleen om voedsel. zo mogen wij tussen de zonsopgang en zonsondergang geen gemeenschap hebben, niet roken. en het is de boedeling dat je in deze maand ook minimaal 1 keer de koran leest en niet roddelen, schelden of elkaar veroordelen. ik voel me in deze maand erg verbonden met het geloof en mede gelovige. de ramadan voelt dan ook niet als een verplichting of straf maar als iets moois wat moslims met elkaar delen. maar boven alles doe je het dus voor allah.
Haha, ik zou mezelf niet zo snel op deze manier uitdrukken, maar ik vind me er helemaal in. En iedereen maar lekker doorgaan met "ik vind, ik vind". Overigens vind ik (=p) jouw link dirksmama wel interessant. Ik heb het artikel even vluchtig doorgelezen en zie er wel veel kortzichtigheden in, maar als onderliggend onderzoek daadwerkelijk gefundeerde resultaten heeft, is het zeker iets om mee te nemen. Mocht ik wat meer tijd hebben duik ik er wat meer in..
Dames die niet vasten, door de armen te voeden elke dag koop je je gemiste dagen niet af. Je moet ze inhalen.. En daarbij mag je een arme voeden. Islam Question and Answer - Ruling on fasting for pregnant women and breastfeeding mothers
Dat wordt niet in iedere richting zo streng geinterpreteerd. In sommige richtingen mag inhalen vervangen worden door afbetalen. Misschien in jouw richtingsinterpretatie niet, maar er wordt genuanceerder over gedacht dan jij nu stelt.
Hoi Merah,dank je voor de uitleg. Ik wist ook niet dat vrouwen juist aankomen na de ramadan. Maar ik had laatst een folder bij de apotheek en daar stonden allerlei waarschuwingen in en toen had ik zoiets van: waar zijn we mee bezig? Misschien dat mijn reactie daarom nogal overtrokken was. Nu heb ik er genoeg van.
Ja dat van dat aankomen klopt inderdaad! Na de Ramadan barst het op de Indonesische TV van reclames voor dieten en zijn er opeens meer fitnessprogramma's op TV!