Goedemorgen, Afgelopen vrijdag is er een arbeidsconflict ontstaan tussen mij en de directeur. Hij is van mening dat mijn reïntegratie te traag gaat (sinds juni een burnout) en dat ik daardoor niet in staat ben om terug te keren naar mijn huidige functie. Nu wist mijn directeur vooraf niet dat ik (6 weken) zwanger ben. Hij heeft mij 2 opties gegeven; 1. Blijven werken zonder dat er een functie voor mij is dus dan zal ik waarschijnlijk extern aan de slag moeten gaan. 2. Overeenkomen vanuit beide partijen dat beëindigen van het arbeidscontract een optie is. Sinds dat gesprek heb ik weer veel last van hartkloppingen en stress, slecht uit mijn woorden komen en veel ongecontroleerd trillen. Morgen (maandag) wil hij een vervolg gesprek waarin hij wil weten wat ik wil doen. Nu weet ik en hij dat ontslag niet aan de orde is want dat mag niet. Echter heb ik het gevoel dat ik weer terug bij af ben wat betreft mijn burnout en dit is zeker niet goed voor mijn zwangerschap. Heeft de directeur het recht om mijn salaris in te houden of om alsnog een ontslagprocedure in te zetten als ik mij weer ziek meld? Ik ben erg bang dat ik tot mijn zwangerschapsverlof in een ongezonde situatie terecht kom, wat voor besluit ik ook neem.
Goedemiddag Lekstr54, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik kan me voorstellen dat je nu stress zo veel mogelijk wilt vermijden. Je geeft aan dat jij een conflict hebt met jouw leidinggevende over jouw re-integratie. Ben je lid bent van aan vakbond of heb je een rechtsbijstandsverzekering, dan raad ik je aan daar om advies te vragen. Kom je er dan nog niet uit? Dan heb je de mogelijkheid om via UWV een deskundigenoordeel aan te vragen. UWV geeft dan een onafhankelijk en deskundig oordeel over jouw situatie. Hierbij kijken we onder andere of jij en jouw werkgever voldoende hebben gedaan aan jouw re-integratie. We kijken hoe de re-integratie is gegaan en beoordelen wat er is gebeurd. Wij geven geen advies over hoe het verder moet. Het deskundigenoordeel kan je helpen bij terugkeer naar je werk. Als een conflict voor de rechter komt zal het deskundigenoordeel zeker meewegen. Ik hoop natuurlijk voor je dat het niet zo ver komt. Ik raad je aan nog geen beslissing te nemen als je nog geen contact hebt gehad met een juridisch adviseur. Alle info over het deskundigenoordeel vind je hier. Ik wens je veel sterkte. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team