Ik heb even een paar vragen. Ik ben helaas gestopt met de borstvoeding (na bijna 5 weken), omdat het helemaal niet liep zoals ik had gehoopt. Ik heb nu best een gevoel van schaamte, omdat ik mijn kindje dit niet heb kunnen geven. Vooral naar de buitenwereld toe, omdat borstvoeding bij veel mensen zo gevoelig ligt! Er zijn wel een aantal dingen wat ik opvallend vind en waarvan ik me afvraag of dit de oorzaak kan zijn van het mislukken van mijn borstvoeding. - mijn borsten zijn niets veranderd in de zwangerschap - ik heb nog nooit stuwing gehad - ik heb nooit melk gelekt, zoogcompressen staan ongebruikt in de kast. - ik had weinig kolfopbrengst, zelfs na intensief kolven weinig verbetering. - Ik hoor wel eens dat je de TSR moet voelen, of kan voelen, dit heb ik ook nooit gevoeld. Ik had wel een TSR trouwens, maar wel een korte. - mijn rechterborst had altijd de helft minder melk met kolven - mijn dochter bleef ontevreden na het voeden, zelf na 100 x aanleggen (ik ben trouwens goed begeleid bij het aanleggen door kraamvz) Zou dit alles te maken kunnen hebben met het mislukken van mijn borstvoeding? (Ik heb een zeer voorspoedige bevalling gehad en zit verder ook goed in mijn vel, dus van stress was geen sprake. Ook is mijn kindje meteen na de geboorte aan de borst gelegd) Ontzettend bedankt vast voor je reactie.
Hallo, Meid ik kan me je gevoel goed voorstellen. Ga jezelf nu niet allemaal verwijten maken want je hebt je kindje wel mooi 5 weken jouw melk kunnen geven! Dat is ruim 1 maand, er zijn vele vrouwen die je dat niet nadoen!!! Daarvoor mag je best trots zijn op jezelf! Het is altijd moeilijk om achteraf terug te kijken en te zeggen als dit of als dat dan zal het zus of zo zijn gelopen. Als ik je puntjes zo doorlees dan is wel opvallend dat er eigenlijk steeds weinig productie is geweest. dat kan verschillende oorzaken hebben maar daarover kan ik via de mail nooit met zekerheid iets over zeggen. Dingen die mee kunnen spelen zijn o.a. leeftijd, de zwangerschap en dan vooral hoe je zwanger bent geworden. Is er ooit een borstoperatie geweest? Heb je piercings in de tepel? Je bent spontaan bevallen, dat is gunstig want dan weet je dat het hormoon oxytocine werkt en dat je ook een TSR kunt krijgen. Afijn, veel over te denken maar zekerheid kan ik je niet geven. Probeer het hoofdstuk BV met een goed gevoel af te sluiten. Je hebt gedaan wat kon, nu moet je verder! Je hebt 5 weken zelf gevoed en nu ga je naar een volgende fase. Ga genieten! Succes Ilse