Goedemorgen, Wanneer een goed lopend bedrijf wilt sluiten omdat de interesse van de eigenaar niet meer bij het bedrijf ligt, kan de eigenaar dan makkelijk liquidatie aanvragen en hier een ontslagvergunning voor krijgen? Als het bedrijf gaat sluiten dan zouden er voor 2 werknemers een ontslagvergunning aan moeten worden gevraagd. Ik vraag mij af of deze vergunning wel zo makkelijk aangevraagd kan worden wanneer het bedrijf nog voldoende omzet heeft en het dus helemaal niet slecht heeft. Het UWV zit er denk ik ook niet op te wachten dat er weer twee mensen de WW in moeten? Alvast heel erg bedankt!
Beste Brinta, Je wilt weten of er door UWV makkelijk een ontslagvergunning wordt verleend bij het stoppen van bedrijfsvoering. UWV toetst of een aanvraag ontslagvergunning gebaseerd is op een geldige reden. Dit houdt in dat jij ook bericht krijgt over de aanvraag en eventueel in verweer kunt gaan. Wil je een persoonlijk advies over jouw situatie? Neem dan even contact op met een vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket. Actuele informatie over de ontslagprocedure en geldige redenen voor ontslag vind je hier. Ik wens je veel sterkte met deze lastige situatie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ella, Bedankt voor uw snelle reactie, ik was er niet van op de hoogte dat ik zelf ook bericht krijg over de aanvraag. Dit is wel fijn om te weten, want dan kan ik tijdig solliciteren. Ik was namelijk bang dat het achter onze rug om zou gebeuren en wij het pas een dag later zouden horen zodra alles al geregeld was. Prettig weekend alvast!
Hoi, Helaas heb ik vorige week toch te horen gekregen dat de eigenaar niet verder wilt met het bedrijf waar ik werkzaam ben. Hij wilt mij nu een beeindigings overeenkomst laten tekenen. Ik heb contact opgenomen met de juridische afdeling van het UWV en die meneer deelde mij mee dat ik dan alsnog recht heb op een ww zolang er in staat dat het vanuit het initiatief van de werkgever komt. Ook vertelde hij mij dat als ik niet tekende er een ontslagvergunning aangevraagd moet worden en dat de kans groot is dat dit gewoon geaccepteerd gaat worden als er wordt verteld dat het om economische redenen is. Klopt dit? Ik vind het namelijk te gek voor worden dat een eigenaar zomaar de tent kan sluiten wegens desinteresse terwijl het een winstgevend bedrijf is. Nu komen er weer twee mensen op de ww, daar zit toch niemand op te wachten?
Beste Brinta, Je wilt weten of je werkgever zomaar een goedlopend bedrijf kan stoppen. Ik kan me voorstellen dat hoewel het een goedlopend bedrijf is, een werkgever om persoonlijke redenen bijvoorbeeld stopt met bedrijfsvoering. Ook zouden er andere redenen kunnen zijn waardoor de werkgever moet stoppen met zijn bedrijf. Echter is UWV juridisch niet bevoegd jou hierover te informeren en onze arbeidsjuridische afdeling gaat over ontslagvergunningen. Vandaar dat Ella jou heeft verwezen naar de vakbond, rechtsbijstand of het Juridisch Loket (0900-8020). Voordat de werkgever jou ontslaat zal hij zoals gezegd wel eerst toestemming moeten hebben van UWV of indien noodzakelijk de kantonrechter. Als hij zich dan houdt aan de opzegtermijn heb jij inderdaad voldoende tijd om eventueel een nieuwe baan te vinden. Ook ik wens je veel sterkte in deze situatie. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare