Hallo! Ik ben vandaag 32 weken zwanger en heb intern een sollicitatiegesprek. Ik wil naar een geheel nieuwe functie en ik ben uitgenodigd voor een oriëntatiegesprek. Ik heb niet in mijn motivatie-brief vermeld dat ik hoogzwanger ben maar ik dacht eigenlijk; normaal zou ik bij mijn huidige werkplek 3 maanden moeten uitwerken en dat heb ik dan nu zwangerschapsverlof. Heeft iemand ervaring om hoogzwanger te solliciteren? Ik begin nu toch wel een beetje onzeker te raken. Ik werk nu onregelmatige werktijden en zou in deze functie "kantooruren" werken dus dat zou helemaal te gek zijn als ik dat zou kunnen waarmaken. Iemand tips om me zo goed mogelijk te "verkopen"?
Persoonlijk zou ik je situatie gewoon duidelijk uitleggen, en aangeven van die 3 maanden uitwerktijd. Voor zwangeren is er vaak wel veel begrip, daarnaast toon je initiatief en moeite ondanks dat je zwanger bent. Denk dat het helemaal niet negatief hoeft te zijn, tenzij ze natuurlijk verwachten dat je per direct zou beginnen....
Je hebt overigens 4 maanden verlof ipv 3... maar dat terzijde Ik denk dat als je zelf al heel enthousiast overkomt, wat je geloof ik wel bent dat het niet perse negatief hoeft te zijn hoor
Ik heb toen ik 36 weken zwanger was een soll gesprek gehad bij een andere organisatie (extern gegaan dus). Had ook niet verteld dat ik zwanger was. Wel vlak voor gesprek een email gestuurd met het feit dat ik hoogzwanger was en dat het vast niet zou uitmaken maar dat ik niet wilde dat ze zouden schrikken. Prima gesprek gehad en innen aangenomen. Arbeidsvoorwaardengesprek bij mij thuis gehad toen baby er was. Een oud leidinggevende zei ooit: als je goed bent, ben je dat ook na 4 maanden verlof. En zo is t ook! Succes!
Waar een werkgever denk ik vooral mee zit is 'hoe ga je terug komen na je verlof'? Een baby is natuurlijk super ingrijpend (weet niet of het je eerste is?). Volgens mij zijn ze dan vooral bang dat de ambitie die je nu hebt er straks niet meer is (dat je bijv minder dagen wilt werken en altijd om 5 uur naar huis oid). Dat is denk ik goed om in je achterhoofd te houden als je vragen beantwoord. Niet dat je, je anders voor moet doen, maar je kunt er denk ik wel rekening mee houden. Verder helemaal eens met de andere reacties hiervoor en wat je zelf al zegt, anders zou je ook een overstaptijd hebben, dus zoveel langer is zo'n verlof niet. Ik blijf zelf ook even meelezen. Heb morgen ook een oriënterend gesprek voor een nieuwe functie (nu 28 weken, ze zijn daarvan op de hoogte) en wie weet lees ik nog meer goede tips
Ik zou de sollicitatie nooit laten lopen, niet geschoten is misgeschoten toch? Ik heb zelf gesolliciteerd naar een positie die een half jaar later vrij zou komen toen ik hoogzwanger was. Veel vragen gekregen over hoe ik het wilde gaan doen met alles (combi werk en baby, opvang e.d.), maar vooral ook veel vragen over hoe het het werk inhoudelijk wilde gaan doen en waarom ik mezelf geschikt vond e.d. De normale sollicitatiepraat, zeg maar. Als je (los van je zwangerschap) een geschikte kandidaat bent en eerste keus, dan valt er omtrent verlof e.d. best wat te regelen. Hangt wellicht wel een beetje af van functie en soort werk (voor jou 100 anderen of niet?), maar er zijn best werkgevers die daar in meedenken. Een goede werkgever kan ook best verder kijken dan je dikke buik . Ik ben toen overigens aangenomen en sindsdien heb ik al 2 keer meegemaakt dat we een nieuwe collega zouden krijgen die later begonnen is in verband met zwangerschap/verlof. Bij mijn werkgever is dat dus niet zo'n punt.