Goeiemorgen dames! zelf heb ik de ziekte van Crohn, ben zwanger en gebruik dagelijks Purinethol en krijg 8 wekelijks een infuus met Remicade. graag zou ik willen weten wie er ook Crohn heeft en zwanger is/was icm deze medicijnen. Helaas heb ik ook veel last van fistels en abcessen en heb daardoor 2 setons. Deze zullen voorlopig blijven zitten. Graag hoor ik jullie ervaringen! Ben namelijk aant twijfelen om aan MDL te vragen of ik andere medicatie dan Purinethol zou kunnen gaan gebruiken, zodat ik eventueel bv kan gaan geven (Weet eigenlijk niet zeker of je met purinethol bv mag geven,was al heel onzeker.of ik die medicatie wel mocht gebruiken voor/tijdens zwangerschap. Maar volgens mdl zIjn er nieuwe richtlijnen).
Wat pittig zeg, al die medicatie, infuus en fistels e.d. Ik heb wel Crohn maar gebruik alleen Imuran/azathioprine. Daarmee mag je trouwens ook geen bv geven. Verder kan ik je dus niet helpen helaas.
Ik heb colitis ulcerosa. Ik stond tijdens de zwangerschappen enkel onder remicade. Tijdens het laatste trimester heb ik geen remicade gekregen omdat het vanaf dan de placenta zou passeren. Vlak na de geboorte heb ik op materniteit direct terug een infuus gekregen. Borstvoeding heb ik zonder problemen gegeven. Dochters zijn ondertussen 4,5 en 2 jaar en hebben er geen problemen van ondervonden
Dank jullie alvast voor de reacties! Ik heb deze week een afspraak bij mijn mdl arts,kan dan al mijn vragen stEllen en de antwoorden hier posten!
Heyhey ik heb sinds me 19de ziekte van Crohn.. ben nu 28.. Bij mijn eerste zwangerschap ben ik blijven doorgaan met me purinethol en mocht dus geen borstvoeding geven.. Nu weer zwanger en mag weer geen borstvoeding geven.. Remicade heb ik ook gehad maar dat was allemaal ver voor de tijd dat ik zwanger raakte dus daar kan ik verder geen antwoord op geven.. Ik mocht stoppen met de purinethol maar raden ze me niet aan ivm opvlamming dus ik heb afgezien van me idee borstvoeding te geven..
@mup86: ik was ook in de veronderstelling dat je met Purinethol geen bv mag geven (eerst werd mij zelfs verteld dat je 6 mnd gestopt moest zijn met het medicijn voordat je zwanger mocht raken...). Maar na wat research te hebben gedaan,kwam ik dit tegen: Dit ga ik woensdag even navragen. Het screenhot is slecht te lezen,maar mocht.iemand interesse hebben in het originele Document, kan ik dit wel doorsturen. zal ook nog eens op zoek gaan naar de link! Want ik heb gelezen dat als je zelf (chronisch) ziek bent, het in meeste gevallen, zoals Crohn, wordt aangeraden om het eerste jaar bv te geven (als het lukt)
Via deze link kun je het hele document downloaden : https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=lLA0VaKpAo6tacuzgfgF&url=https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/website/patientenfolders/INT/INT-171%2520Purinethol%2520(6%2520Mercaptopurine)%2520bij%2520de%2520ziekte%2520van%2520Crohn%2520en%2520Colitis%2520Ulcerosa.pdf&ved=0CBwQFjAA&usg=AFQjCNEoBozvzgzJkYdyyWJTrrF1zd6AaA&sig2=mDmtSmb9Oa0_8OiLL1ET1Q
Ik heb ook ziekte van crohn en gebruik remicade en imuran. Net voor 24 weken laatste infuus gehad. Dit geven ze liever niet meer na de 24 weken. Ik slik nog wel dagelijks imuran en mag van de mdl arts wel borstvoeding geven mits het zonder infuus goed gaat.
Met imuran mag je geen borstvoeding geven. De werkzame stof komt in de melk te zitten en daardoor krijgt de kleine het ook binnen.
Klopt, de baby word daarom ook in de gaten gehouden, maar het mag wel. Is een hele kleine hoeveelheid zei mijn arts
Zo raar, mbt Remicade, overal worden andere adviezen gegeven. Mij is verteld dat ik tot 28 weken Remicade mag krijgen. Maar vanmiddag heb ik een afspraak met mijn MDL arts, dus zal jullie op de hoogte houden!
Als je zeker wil weten welke medicatie wel en niet kan met bv, vraag dan een medicatieconsult aan bij Eurolac. Kost iets van 15 euro, maar dan krijg je wetenschappelijk onderbouwde adviezen over medicatie en borstvoeding, speciaal uitgezocht op jouw situatie. De meeste artsen weten helaas niet veel van bv en zeggen snel dat medicatie en borstvoeding niet samen gaat terwijl er ( evt met wat aanpassingen) heel veel mogelijk is.
Hoi dames, ik heb ook ziekte van Crohn en slik Imuran. Ik dacht eerst ook geen bv te mogen geven, was niet echt een keuze. Gewoon, ik zou fv geven. Tot tegen het einde van de zwangerschap hoorde ik van de verloskundige/gynaecoloog dat het wel gewoon mocht. Ik moest dan direct na bv medicijnen innemen, de volgende voeding afkolven en weggooien en de volgende voeding mocht ik gewoon weer bv geveb. Ik heb vanaf dag 2 die voeding die ik weggooide vervangen door kv. Dit heb ik vrij lang volgehouden, ging prima! Verder hele zwangerschap 0,0 last van de Crohn gehad, terwijl ik een maand ervoor nog redelijke opvlammen gehad. Hoe zit het met jullie met bevallen? Ik had een geplande ks. Voor meer vragen kunnen jullie pben, wil niet te herkenbaar zijn
Hier ook crohn en slikte imuran en sulfasalazine. Met 30 welen gestopt om.3 maanden bv te kunnen geven. Maar het ging zo goed dat ik sindsdien 2012 nog steeds geen medicatie meer slik!! Even een positief verhaal dus zwanger zijn en bv geven kan een gunstige invloed hebben op de ziekte!
oooo?? dan ga ik dit ook eens even navragen want borstvoeding was voor mij van de baan ivm gebruik purinethol maar als ik dit nu lees ga ik toch even navragen hoor!
Nou,het heeft even wat langer geduurd voordat ik kon reageren. Er is namelijk een Bezoekje aan de seh tussendoor gekomen... Helaas hebben ze me weer iets moeten openmaken ivm abcessen / fistels, terwijl ik al 2 setons heb.... Lang verhaal, maar kom nu even terug op het onderwerp. vorige week dus bij mijn mdl arts geweest, waar ik heb besproken wat ik heb gevonden mbt bv eN Purinethol. Volgens de mdl arts zou het dus in principe kunnen, maar hij vroeg mij het artikel naar de mdl verpleegkundigen te sturen, zodat hij het zelf kon lezen. dat heb ik dus gedaan. En iK kreeg vrijwel direct (dus ws heeft de mdl aRTS het nooit gezien) dit antwoord terug:
Dit is de folder die gemaakt en goedgekeurd is door de Nederlandse IBD artsen en verpleegkundigen. Voor zover bekend is deze folder nog steeds van kracht. Dus: hoewel er geen aanwijzingen zijn op schadelijke gevolgen van het borstvoeding tijdens Purinetholgebruik, kan dit nog steeds niet worden uitgesloten en wordt dus ontraden Tja dacht ik toen,wat een Fijne tegenstrijdige adviezen allemaal.... Maar lees hier net de tip voor een Medicatie consult, dus ga dat nog maar eens aanvragen. Dan heb ik voor mijn gevoel wel alles gedaan om te achterhalen of het nou wel of niet mag! Ik Krijg sowieso laatste gift Remicade in mijn 26e week. Mocht dan blijken daT ik het dan echt nog nodig heb,zal ik remicade blijven krijgeb. Dan is bv helemaal geen optie.
Volgens mij klopt dat van geen kant. Imuran heeft een opbouwtijd van 3 maanden en ook een afbouwtijd van 3 maanden. Als je de eerst volgende voeding weggooit zit het nog steeds in de voeding die erna komt. Ook staat er duidelijk in de bijsluiter dat je er geen bv mee mag geven omdat de baby bijwerkingen kan krijgen van het medicijn.
Ik krijg trouwens ook een geplande keizersnede. Ivm mijn abcessen, fistels en setons is het te risicovol om.natuurlijk te bevallen....
Hoi, Ik heb Crohn en mijn zoontje is twee geleden geboren terwijl ik Remicade gebruikte. Wederom ben ik nu zwanger en zal weer dezelfde procedure volgen. helaas heb ik ook veel fistels èn een stoma waardoor ik met keizersnede ben bevallen. Is mijn prima bevallen. doordat ik na de 7e maand geen Remicade meer kreeg heb ik na de bevalling dit gekregen. Met als resultaat dat ik geen borstvoeding mocht geven. Ook de gehele zwangerschap onder controle van gynaecoloog gelopen om de groei van het kindje in de gaten te houden. Van mijn Crohn zelf heb ik geen last gehad in mijn zwangerschap en dikke buik met stoma ging ook heel goed. Ik kan wel zeggen dat ik mij in die 9 maanden veeel beter voelde dan zonder zwangerschap. Ben ook blij dat ik nu zwanger ben dus Mij is altijd vanuit mijn MDL arts het advies gegeven geen borstvoeding te geven met Remicade. Daar heb ik mij ook aan gehouden. Binnenkort willen ze mij benaderen voor een interview. Om te kijken of kinderen die in de zwangerschap remicade hebben meegekregen via moeder, vaker ziek etc zijn. Nou ik kan je 1 ding vertellen... ons zoontje is veeeel minder vaak ziek dan ieder ander kind wat een irritante dingen he die fistels. WORD ER GEK VAN Al met al zoooo blij dat zwanger worden wel gaat.