Hoi Dames, Ik moet even mn zorgen kwijt, hoewel ik net bij de verloskundige ben geweest vind ik het ook altijd wel prettig om bij jullie geruststelling te vinden. Op mijn werk hebben we een koelkast waar we voor de bewoners en voor het personeel gebruik van maken, iedereen zit er dus in. Nu lunchen we dus altijd met zn allen en dekken dan de ttafel met producten uit onder andere die koelkast. Lang verhaal kort: Er ligt al 4 dagen een open pakje vacuüm verpakt geweest zalm die heeft gelekt op de kaas die ik vanmiddag heb gegeten. Hoe voorzichtig (soms obsessief) ik ben in voorzichtig zijn met eten, gebeurd het juist mij dat ik dus zeer waarschijnlijk 4 DAGEN OUDE rauwe zalm binnen heb gekregen. Ben best wel in paniek, heel erg bang voor Listeria want hoe groot is de kans dat ik dit nu oploop? En als ik dit op zou lopen, wat gebeurd er dan met mijn kindje op deze termijn? Wat zijn de risico's, heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoop dat iemand mij hierin uitleg kan geven of zelf ook zoiets heeft gehad. Alvast bedankt
Niet druk maken, je kunt er nu toch niets meer aan doen. Zolang je niet ziek wordt is er niets aan de hand. Ik heb zelf rauwmelkse kaas gegeten tijdens mijn vorige zs en dat was wat de vk toen tegen mij zei. De kans is echt heel klein dat er wat mis is geweest met die zalm. Wat zei je vk?
Ik heb er geen ervaring mee maar je kan er nu toch niks meer aan doen dus druk maken heeft weinig zin, daar word je alleen gestrest van. De vk weet het het beste dus zou haar advies volgen.
De kans dat de zalm besmet is met listeria is niet heel groot. Om er ziek van te worden zijn ook best een aantal bacteriën nodig. Hoe jij het beschrijft denk ik niet dat je veel binnen hebt gehad. Bovendien moet je er ook nog zelf ziek van worden. Niet te druk maken... Ik denk dat het risico heel klein is. Even nuanceren... Per jaar komen in Nederland gemiddeld 65 besmettingen voor. Dat is erg weinig als je bekijkt hoe vaak er een risicoproduct wordt gegeten.
Ik was laatst bij de visboer om zalm te kopen ; gerookt dus ik vraag is die vers want ik ben zwanger ; zegt ze ja hoor is vers, zie ik dat ze die uit de verpakking haalt. Dus ik zeg ; is niet vers u haalt m uit de verpakking ; zegt ze ja vers vacuüm verpakt .. Ze dacht echt dat ie dan vers is en verkoopt ie zo aan alle zwangere vrouwen. Ik heb haar uitgelegd dat het juist het probleem is ; vacuüm verpakt ! Dus ik denk dat het wel vaker gebeurd..
Dank jullie voor de reacties, erg geruststellend! Genuanceerd zou het om kruisbesmetting gegaan moeten zijn, de kaas zat ook in de plastic verpakking ( wel al open gemaakt) en dan zou het vocht op de verpakking gelekt kunnen hebben ( weet niet of dit daadwerkelijk is gebeurd, maar is wel een kans) dan zou dus het vocht aan de handen die de verpakking hebben vastgepakt zitten en op die manier op de kaas terrecht hebben moeten komen... Nu ik weer wat rustiger ben kan ik dit dus wat beter relativeren en los laten. Ik heb wel de zalmverpakking vast gehad ( na het eten om te kijken hoe erg het gelekt had) en dus sowieso het vocht aan mijn vingers gehad maar heb dit direct afgespoeld en mijn handen gewassen met zeep en gedroogd met papier, neem in alle realiteit aan dat dit voldoende moet zijn toch??? Let it go dan maar Tnx ladies!
Ow joh als ik het zo lees is de kans echt zo ontzettend klein dat er iets mis is gegaan dat die me verwaarloosbaar lijkt. Geen zorgen maken!
Tnx! Vacuüm verpakte gerookte zalm staat echt met stip op nr 1 van mijn fobielijstje wat dus extra stress bracht, juist met dit product dus ook gebeurd is ook echt balen! Heb me daarbij ook maar voorgenomen om de koelkast op het werk maar te mijden, heb geen zin in nog meer van dit soort stress momenten!
Je draaft echt door haha Hormonen doen zulke rare dingen met je brein en reëel denken. Geen zorgen maken meid. Voor je geruststelling inderdaad je eigen eten meenemen en niet op het werk in de koelkast zetten.
Ten eerste, de kans dat je listeria oploopt is gigantisch klein, zoals anderen al hebben bevestigd. Ten tweede, listeria kan afwijkingen en vroeggeboorte veroorzaken (KAN, dus hoeft niet). Je bent ruim 28weken, dus je kindje is voor het grootste gedeelte 'af'. Niet teveel zorgen maken dus. Je kindje is namelijk al levensvatbaar na longrijpingsmedicijnen! Zelfs al zou je, om wat voor reden dan ook, nu bevallen, je kindje heeft al een goede overlevingskans. En dan ga je al uit van een horrorscenario met het ergste van het ergste