Zo weinig echo's

Discussion in 'Zwangerschap' started by Mama26, Dec 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mama26

Mama26 Bekend lid

Oct 29, 2007
    786
    0
    0
    Ben er vandaag achter gekomen dat ik zwanger ben! Ben helemaal blij, echt super!

Ik weet niet precies hoelang, ik denk een week of 4 of 5. Ik ben nl. onregelmatig ongesteld. De laatste keer is 5 weken geleden.

Nu krijgen wij maar 1 echo en dan de 20 weken echo. Ik vind dit zo weinig. Onze VK heeft nl. geen echo apparaat en we moeten dan naar een andere.

Dus als ik dadelijk ga en ik ben pas 8 weken krijg ik pas met 20 weken weer een echo. Dan zit ik weer zo lang in onzekerheid. Snappen jullie wat ik bedoel?

Ik vind dit zo shit. Dus ik denk dat ik pas na de feestdagen een keertje bel en eind jan. voor de 1e keer ga ofzo.

2. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Meestal krijg je toch ook een termijnecho? Heel veel vk's hebben geen echo apparaat, dan ga je ofwel naar een artsenlab oid of naar het ziekenhuis.

3. Janjansje

Janjansje Lid

Nov 14, 2008
    78
    0
    0
    Friesland
    Tja, welkom in het Nederlands systeem.
    Overigens het slechtse in westelijk europa mijn inziens!

2 echo's krijg je vergoed, de termijn en de 20 weken screening. Tenzij er natuurlijk een medische indicatie is.

4. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    In principe is het normaal dat je maar 2 echo's krijgt, 1 termijnecho (rond 12 weken) en de 20weken echo. Wel zou je, omdat je termijn erg onduidelijk is, eventueel een extra echo kunnen krijgen. Dat moet je even met je vk bespreken. Ook kun je natuurlijk een pretecho laten maken bij een echobureau. Dat kost ongeveer 50 euro.

5. sylvie1988

sylvie1988 Actief lid

Mar 23, 2008
    150
    0
    0
    haarlem
    mijn verloskundige heeft ook geen echo aparaat ik moest naar een sorrt echo praktijk waar ze alleen echo's maaken.
    met 12 en 20 weeken. Je hebt er trouwens gewoon recht op! want je verzekering vergoed die 2 echo's .

6. Koetje

Koetje Fanatiek lid

Jul 22, 2008
    1,237
    0
    36
    Hoi!

Ik begrijp je helemaal, vind het ook erg weinig.
    Maar ja tot een paar jaar terug kreeg je standaard
    helemaal geen echo. Naar mijn weten krijg je niet
    meteen de eerste afspraak bij de verloskundige
    een echo. Alleen als je niet precies weet hoever je
    bent (dus in jouw geval). Maar dan krijg je met
    ongeveer 12 weken (als je daarbij nog niet in de
    buurt zit) en 20 weken weer een echo.
    Dat is trouwens wel het voordeel van de gynaecoloog; ik krijg namelijk elke controle een
    echo. Heel fijn om zo steeds gerustgesteld te
    worden. Maar je moet er van uit gaan dat de
    verloskundige het kindje ook goed in de gaten
    houdt. Het komt wel goed, succes!

7. Mama26

Mama26 Bekend lid

Oct 29, 2007
    786
    0
    0
    Zo'n pretecho doe ik zeker. Maar dan ben je toch iets meer gerustgesteld. Dan heb je al een dikke buik en voel je leven.

Nu merk je niets, nog geen leven, geen buik, geen verschijnselen (in mijn geval dan bij mijn 1e dochter).

Maar goed, niet klagen! Ik ga er nu van genieten! Ik hoop dat alles goed gaat en ik ben echt zo blij!

8. lenatje

lenatje Actief lid

Nov 9, 2008
    364
    0
    16
    Heey,

Dat is inderdaad wel vervelend.
    Ik zelf kom uit belgie, ik had op 9weken een inwendige echo en nu krijg ik een volgende echo met 4weken verschil. Ik moet nu elke 4 weken naar de gyneacoloog en krijg 3x geloof ik een inwendige echo.
    Wij betalen 60 euro de eerste 3keer en krijgen een 37 euro terugbetaald.
    En als ik bijna op men laatste sta moet ik om de 2weken. Ik ben zeer blij dat we zo dikwijls een echo hebben. Bij men 2de keer krijg ik een dvdke mee! :)
    Dan ben ik wel gerustgesteld. Misschien als je het over hebt kan je eens bij ons komen? Weet niet of dat zo makkelijk is natuurlijk maar dan heb je wel zekerheid.

Dikke kus Helena

9. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Hoe bedoel je? Je kunt een pretecho laten doen wanneer je wilt hoor! Heb er gisteren eentje laten maken ;)

10. Nijnka

Nijnka Actief lid

Jul 14, 2008
    194
    0
    16
    Interieurvormgever / keukenontwerper
    Vittinge, Zweden
    Hier in Zweden krijg je maar één echo en dat is rond 20 weken..

11. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Je moet gewoon leren om te vertrouwen op je lijf! Echo's geven geen enkele zekerheid, alleen een kijkje 'naar binnen'... Je gaat vanzelf je buik zien groeien en vanaf een week of 25 voel je je kindje.
    Echo's zijn geen medische handeling, het is echt alleen plaatje maken.
    Als je geen bloedingen hebt dan is de kans dat alles goed is echt heel groot. Leer vertrouwen te hebben.. je moet er straks ook op vertrouwen dat je kindje gewoon slaapt, genoeg eet en later goed uitkijkt met oversteken ;)

@JanJansje... niet naar Zweden verhuizen dus ;)

12. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Tjah, je kunt natuurlijk elke week een pretecho laten doen. Maar idd wat hier al gezegd is, je moet proberen vertrouwen hebben in je lijf. Het kan altijd fout gaan ook een uur na je echo, dus zekerheid heb je nooit!
    Ga er gewoon vanuit dat het goed is. Mocht dat niet zo zijn merk je dat snel genoeg, ook zonder echo.

Gefeliciteerd en geniet!

13. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ja in Nederland is het idd een drama wat echo's betreft, echt zo weinig krijg je ze, tenzij je een medische indicatie hebt natuurlijk.

14. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Ik heb een medische indicatie, dus heb nu al 4 echo's gehad, maar ik wist niet dat je er normaal maar 2 krijgt. Wat weinig zeg!

15. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Drama.. Drama... Nederland besteed het geld aan andere dingen dan aan (vaak) onnodige echo's. Bijvoorbeeld: gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidzorg etc. Geld kan je maar één keer uitgeven hè? En waarom elke keer foto's maken van iets wat heel natuurlijk is.
    Nogmaals.. als je zwanger bent bent je niet ziek!

16. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Ja, dat vind ik ook. Bovendien is er gewoon de mogelijkheid om pret-echo's te laten maken als je dat wilt :)

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

2 echo's is normaal.
    Wij hebben er nu 5 gehad, eerst met 7 weken, om te zien hoe ver ik was, toen met 12 weken, toen nekplooimeting, toen 20 weken echo, en met 36 weken een liggingsecho. Maar goed, normaal krijg je er dus maar 2.

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier ben ik het echt helemaal mee eens!

Hoewel ik het ook echt niet erg vond dat ik vorige zwangerschap vanaf ruim 10 weken elke 2 weken een echo kreeg en deze zwangerschap al 7 keer een echo gehad. Maar stel dat er geen rede was voor die echo's dan zou ik ook gewoon genoegen nemen met die 2 echo's ;)! Tis gewoon iets heel natuurlijks, zwanger zijn en een kindje dat in je groeit, dus eigenlijk is geen een echo echt noodzakelijk. En hier heb ik ook nog nooit zelf om een echo gevraagd het is altijd de gyn die zegt dat we nog even gaan spieken en tja dan zeg ik dus geen nee :oops: ;)!

19. wwndyy

wwndyy Actief lid

Sep 15, 2008
    457
    0
    0
    Thuismama. De planning is wel dat ik weer ga leren
    Voorburg
    heey...

Ik heb 3 echos gehad...en de 20 weken echo moet nog komen en dat met 35 weken weer...
    Zit bij een Vkpraktijk die wel de apparatuur er naar heeft...

20. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb deze zwangerschap6 echo's gehad. de rede waarom was gewoon echt niet leuk hoor ik had er liever 2 gehad en dn had ik zelf wel een keer 100 euro uit gegeven voor een pret echo.
    met 8 weken de termijn echo die was niet goed dus met 10 weken weer 2 weken spanning doordat ik erg bang was voor een miskraam.de 20 weken weer zoveel spanning puur door verhalen van andere.met 25 weken heb ik een echo gehad doordat ik van een betonnen trap ben gevallen op mijn buik dus met spoed een echo ook weer in angst gezeten doordat ik zoveel pijn had had.met 30 weken doordat de vk de kleine te klein vond dus weer spanning. en nu zit ik en spanning voor over 2 weken omdat ze weer een echo maken voor de groei.

nee doe mij dan maar gewoon 2 echo's hoor dat had ik veel fijner gevonden.ja wil je die kleine zien moet je gewoon een extra echo laten maken ja het kost 50 euro maar je bent dan wel klaar

Share This Page