Hallo, Ik ben nu 21 weken zwanger en krijg sinds 1 april de UWV-uitkering die nu is stopgezet in verband met een tijdelijke baan voor 4 maanden vanaf 22 april tot 22 augustus. De bevallingsdatum is 29 augustus. Dus mijn tijdelijk contract stopt tijdens mijn zwangerschapsverlof. Ik zou graag 2 vragen stellen. 1) Wie moet mijn zwangerschapsuitkering aanvragen ik of mijn werkgever. Na het lezen van informatie op de UWV site neem ik aan dat mijn werkgever de uitkering moet aanvragen en dat het mogelijk is dat het UWV de zwangerschapsuitkering vanaf het begin aan mij kan overmaken. Ik moet dan mijn werkgever vragen om dit aan het UWV door te geven bij de aanvraag. Klopt dat? 2) Hoe groot zal de uitkering zijn? Voor 1 april 2014 heb ik 5 jaar en 9 maanden gewerkt bij de andere werkgever met de lagere salaris dan bij deze tijdelijke baan van 4 maanden. Alvast bedankt.
Beste Julianna, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Je geeft aan dat je contract tijdens de zwangerschapsuitkering eindigt. Je hebt hier twee vragen over. Wie moet de zwangerschapsuitkering aanvragen? Het klopt dat de werkgever het zwangerschapsverlof voor je aan moet vragen. De werkgever kan bij de aanvraag doorgeven dat de zwangerschapsuitkering vanaf het begin aan jou moet worden overgemaakt. Hoe hoog is de uitkering? De zwangerschapsuitkering is 100% van je dagloon. UWV berekent dit dagloon op basis van het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je zwangerschaps- en bevallingsverlof begon. Dit houdt dus voor jou in dat we kijken naar het tijdelijke dienstverband van 4 maanden. Actuele informatie over de hoogte van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare