Hej dames, Ik wil jullie even waarschuwen. Jodium is sowieso belangrijk, maar heel belangrijk tijdens de zwangerschap. Het zorgt onder andere voor een goede hersenontwikkeling bij ons baby. Om te voorkomen dat Nederlanders te weinig jodium binnen krijgen zit er jodium in brood toegevoegd. Maar niet in al het brood!!! In Nederland zit in het meeste 'normale' gistbrood wel gewoon gejodeerd zout of bakkerszout (dit is hetzelfde als broodzout en hier zit dus ook jodium in). Ik kwam er vorige week achter dat in veel zuurdesembrood echter geen jodium zit. En dit eet ik altijd. Ook in sommige (andere) biologische broden of andere hippe broden met zeezout, zit geen of te weinig jodium! Klinkt heel gezond dus, maar check even of jou brood wel gejodeerd zout of bakkerszout bevat! Trouwens, het zit ook wel in sommige andere producten zoals koolvis. Ook zit het natuurlijk in jozo zout, maar veel zout eten is niet goed hè! Door brood is dus al voldoende, mits er dus gejodeerd zout gebruikt is. O, tot slot, ik kwam er achter dat het ook in mijn Zwanger multivitamine zat. Dus ik ben weer iets gerustgesteld. Aangezien ik gistbrood niet zo goed verteer, ben ik nu dus op zoek naar zuurdesembrood mét jodium. Dit hebben ze bij sommige Jumbo supermarkten.
Welke informatie bedoel je? In het boek 'Wat is nu gezond: Fabels en feiten over voeding' van Martijn Katan (hoogleraar Voedselleer in Nederland) wordt beschreven dat jodium belangrijk is voor zwangere vrouwen (en ook voor borstvoedende vrouwen. Ook gaat hij in op jodium en jodium in brood. Zelf heb ik op de etiketten gekeken en met enkele (biologische) bakkerijen contact gehad of er zeezout, ongejodeerd zout of gejodeerd zout (of bakkerszout) gebruikt werd. En in zeezout (typ maar in op google) zit bizat weinig jodium.
Ik schrok me rot bij de titel..... Maar eerlijk gezegd valt de waarschuwing nog wel mee. Je krijgt jodium niet alleen binnen via brood, maar ook via ander voedsel. Dus niet zo snel zorgen maken hoor. Als het echt levensbedreigend was, was er al lang een officieel advies over
Hmm, misschien had ik het woord Waarschuwing niet in hoofdletters moeten doen. Gelukkig eten de meeste mensen wel brood met jodium, maar als ze dit niet doen schijnt het dus niet goed te zijn. Dan bouw je dus wel al snel een jodiumtekort op, als ik de informatie goed begrijp. We hebben als zwangere vrouwen namelijk 200 microgram per dag nodig, dat is best veel hoor. Ik schrok er zelf nogal van dat ik dus waarschijnlijk een tekort heb nu, dus wilde ik iedereen waarschuwen. Vandaar.
Ik vind het wel jammer dat ze het niet ook aan Brinta oid toevoegen want ik hou helemaal niet van brood.
Beste dames, Goed dat jullie hiermee bezig zijn! Brood is inderdaad een belangrijke bron om kunnen te voldoen aan onze dagelijkse jodiumbehoefte. Je kunt er van uitgaan dat een snee brood gemiddeld 17 tot 24 microgram jodium bevat. De hoeveelheid jodium in een snee brood hangt af van de hoeveelheid bakkerszout dat in een brood verwerkt zit. De maximum hoeveelheid zout is wettelijk vastgelegd, voor meer informatie over zout en brood kun je ook kijken op Hoeveel zout bevat brood?: Vraag & Antwoord | Voorlichtingsbureau Brood
Brood is niet de enige bron van jodium hoor. Hier: Jodium in voedsel | Mens en Gezondheid: Gezonde voeding vind je een aantal bronnen.