Is het niet gewoon zeer logisch dat dat in de gebruiksaanwijzing staan, dit is natuurlijk om zichzelf in te dekken bij mogelijke complicaties die kunnen optreden. Bij het gesprek waar ik geweest ben hebben ze en doen ze nog steeds uitvoering onderzoek naar medicatiegebruik in de zwangerschap. Je moet voor jezelf een overweging maken, ik heb het als een weegschaal gezien met de voor en nadelen. Ik weet wel dat ik sinds ik weer gestart ben mij veel en veel beter voel waardoor mijn kindje nu minder stress ervaart en ik straks minder kans heb op een postnatale en minder hechtingsproblematiek, het schijnt ook onderzocht te zijn dan vrouwen met een depressie hier meer kans op hebben. Dit vind ik meer waard dan 2 dagen extra in het zhuis blijven en dat ons kindje hier goed word op onderzocht door de kinderarts, mogelijk zal hij inderdaad wat meer spugen de eerste dagen maar zoals gezegt na 4 dagen hoort dit weer weg te zijn. Kortom ik zou niet alleen op je huisarts afgaan maar ook naar een psychiater gaan, deze weten over het algemeen toch net iets meer dan een huisarts over dit soort medicatie. Veel succes in het maken van je keuze.
Bij prozac in de gebruiksaanwijzing staat dat je het wel mag gebruiken, dus ze zetten het er niet in om zichzelf in te dekken, anders zou het er bij prozac ook wel bij staan.. Maar het is sowieso allemaal verwarrend.. Na de 12 weken zou ik me niet al te druk maken, maar voor de 12 weken wordt alles gevormd, en als je sommige gebruiksaanwijzingen leest zou bij mij de schrik er toch inzitten..
ja helemaal met je eens Marlous! het is een weegschaal van wat telt zwaarder? En de bijwerkingen kunnen heel erg meevallen hoor, onze zoon heeft op wat maaien met de armen (wat normaal ook kan gebeuren) en wat trillen bij het huilen nergens last van gehad, had ook normaal kunnen gebeuren.. Ik moet er nu ook rekening mee houden wat betreft postnatale depressies ed. Je moet je huisarts laten navragen bij een gyn waar je zal bevallen dat is denk ik belangrijk..
Hoi Sokje, Helaas mag ik geen borstvoeding geven met die Prozac. Wel raar dat het overal weer anders is. Ik slikte voorheen seroxat en toen we de zwangerschap wens hadden overgestapt op Prozac want daar schijnt meer over bekend te zijn dan Seroxat. Heel veel succes met afbouwen hoop dat het je leuk. Mij is het helaas nooit geluk. Eerste 2 weken ging goed daarna voelde ik me niet fijn. gr vruchtje
Ik heb paroxetine geslikt en moest stoppen toen ik onze kinderwens bekend maakte! Ben ondertussen helemaal gestopt en het gaat goed.
Pff bij mij op de bijsluiter staat, dat ze nog geen informatie hebben en dat ik dus de huisarts moet waarschuwen. Ik was het vanplan snel te doen. Vrijdag kopen we het huis en schrijven we ons dus in de week erop. Dan kunnen we een samenwoon contract maken en kan ik naar de doctor. Bij de apotheek zeiden ze dat er heelveel mensen die zwangerwaren het slikte en maakte er weinig problemen van. Mijn huisarts zei dat er een kans op verslaving was en dat ik geen borstvoeding mocht geven. Ik wil het hier overleggen en kijken of ik of minder kan gaan slikken of overgaan naar een ander middel. Ik wil prese borstvoeding geven, dus daar heb ik wat voor over. Als ik me ffies wat minder zou voelen ach als het nieuwe mediucijn aanslaat komt dat wel weer goed. Iig heel erg bedankt voor jullie mening, arvaring en info Liefs, Helene
We hebben besloten ons in het oude huis in te schrijven. We zijn vandaag bezig geweest. Nu sta ik hier ingeschreven en morgen gaan we voor een samenwoon contract. Donderdag bellen we een particulieren gyn (dat moet maar even) die zal ik het vragen. Zodra ik onder de verzekering van mijn vriend val ga ik ook naar de psych. Ik ken zoveel mensen die ad slikken en gewoon babies hebben gekregen dat er bij mij geen bel is gaan rinkelen en ook niet bij de mensen om me heen. Toch goed dat ik alle bijsluiters ben gaan bekijken. Liefs, Helene
ik zit toevallig hier te lezen en kwam dit topic tegen.. ik heb het laast ook na vraag er over gedaan bij mijn gyn want de spyg. wil het ook weer gaan voorschrijven voor mijn angstoornissen.. maar van mijn gyn mocht je er gewoon mee zwanger worden. liefs
De reden dat de ene dokter sommige middelen afraadt, en de ander er geen probleem van maakt, is vaak dat er dan geen hard onderzoek naar is gedaan wat bij mensen de gevolgen zijn van gebruik in de zwangerschap. Zoals bij cipramil. Als een arts meer ervaring heeft met vrouwen die zo'n middel wel gebruikt hebben, en weinig/geen problemen hebben gehad met hun kindje, zal zo'n arts eerder geneigd zijn om het toe te laten, omdat een moeder die zich goed voelt ook veel waard is. En ook het switchen van ad kan problemen of een terugslag geven. De meeste huisartsen zullen toch niet zo veel zwangeren zien die ad gebruiken, dus ik zou altijd naar een gynaecoloog en kinderarts vragen...
het lijkt me belangrijker dat je rationeel met goede begeleiding van een arts of psych het grote plaatje bekijkt, ik neem aan als het om "wat minder voelen" dat je ze niet voorgeschreven krijgt, je krijgt ze om een reden. Je moet heel rustig afbouwen als je al wilt stoppen en de kans op een postnatale depressie is vele malen groter als je stopt tijdens je zwangerschap en je kindje heeft weinig aan een Bv gevende mama die depresief is (en dus uiteindelijk je kindje hier niets aan heeft) je moet het in het grote plaatje bekijken wat het beste is voor jullie allebei... meestal merk je van overstappen naar een andere soort niet extreem veel..
heb tot 3x aan toe de paroxetine moeten laten staan ivm zwangerschap. helaas elke x weer opnieuw nodig gehad{en nog steeds}ivm angst/paniekstoornis. maar al is het soms heel zwaar geweest die 3x negen maanden,ben zo blij dat ik het zonder gered hebt toen der tijd,vooral omdat de middelste dochter met spoed opgenomen was is het ziekenhuis en ze niet wisten wat ze mankeerde. kon ik in ieder geval daar geen schuldgevoel over hebben. maar ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die het niet redden zonder medicatie.maar ze moeten wat duidelijker worden in de uitleg ervan tijdens de zwangerschap. en als ik weer zwanger raak,,,,stop ik weer. die negen maanden overleef ik wel.{hoop ik;]