Sinds vorige week ben ik snachts heel erg benauwd...heeft iemand hier ervaring mee, of tips die mij kunnen helpen? Ik heb dit nu afgelopen week 2x gehad. (Nu 25 week zwanger) Het in slaap vallen is opzich geen probleem. Maar rond een uur of 1 schrik ik wakker van mezelf omdat ik dan lig te snakken naar adem. Ik heb dan echt het gevoel dat ik niet voldoende zuurstof binnen krijg en steeds heeeel diep moet ademhalen. Maar dat diepe ademhalen lukt vaak niet. Ik denk er echt om dat ik goed vanuit mijn buik adem, maar dat maakt het niet beter. Op het moment dat ik weer ik slaap dreig te vallen schrik ik weer wakker en begint het weer van voor af aan. Net of ik dan de controle weer verlies. Al met al komt het er op neer dat ik na 1,5 uur toch maar van bed ga en op de bank ga liggen. Met de tv aan val ik dan tegen een uurtje of 5 weer in slaap... Maar het benauwde gevoel blijft. Best beangstigend... Ben benieuwd of jullie dit herkennen en wat het beste is om weer normaal te kunnen slapen...
Ik herken het! In mijn zwangerschappen heb ik altijd last van hyperventilatie. Omdat je kindje steeds groter wordt ga je op een andere manier ademhalen, heel vervelend. Idd ademhalingsoefeningen en bij mij hielp afleiding bv tv kijken, zingen etc. Hier was het steeds rond de 30 weken zwangerschap weer voorbij, sterkte. Heel angstig gevoel is het.
Ah, nog een bachtbraker! 😊 Afleiding helpt inderdaad. Ben al sinds half 3 tv aan het kijken. Geen idee wat ik kijk, maar het leidt wel af haha! Ik hoop dat het dan inderdaad straks weer stopt en niet dat het tot het einde vd zwangerschap door gaat! 😦
Hier 39 weken zwanger en dan wordt slapen steeds lastiger. Ik ga wel iedere middag even een dutje doen als ons eerste kindje slaapt. Heerlijk!
Lig je misschien op je rug? Helpt het als je op je zij gaat liggen? Als je op je rug lig, kan er een bloedvat bekneld raken ofzo waardoor je naar kan worden.
Als ik op mijn rug lig gaat ademen soms moeilijker. Op mijn zij gast meestal wel oke, behalve dat ik niet altijd lekker lig.
Ja herkenbaar ik had het ook in de zwangerschap Ik heb me er niet al te druk over gemaakt. Gelukkig verdween het ook weer snel. Volgens mij is het ook een onbewuste paniek reactie.
De tips zijn al wat gegeven maar inderdaad op je linkerzij gaan liggen. Dan wordt het bloedvat niet afgekneld waarvan je benauwd zou kunnen worden. Of 'zittend' slapen dmv een extra kussen in je rug. Ikzelf smeer vaak even wat dampo onder mijn neus. Misschien helpt het bij jou ook..??
Yep! Heel herkenbaar.. Soort hyperventilatie is het. Proberen er geen aandacht aan te besteden is het beste, en vooral niet in paniek raken...