zwaar werk... wat te doen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Evie10, 5 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evie10

Evie10 Bekend lid

28 feb 2012
    672
    0
    0
    Nederland
    #1 Evie10, 5 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mrt 2012
    Wij willen graag in April beginnen voor ons 1e kindje.

Maar ik zit heel erg in dubio wat ik zou doen...

Ik heb extreem zwaar werk, ik werk nachten en haal vrachtauto's leeg met pakketten die wel op kunnen lopen tot 30 kg per stuk om op een band te gooien. Is ongeveer 4 a 5 uur per nacht.

Maar dat werk kan ik nooit uithouden als het zwanger worden lukt.
    Ik denk dat ik voor de gezondheid voor mij en kind misschien al als we een maand of 4 zwanger zijn moeten stoppen??
    Ander werk is er daar gewoon niet.

Ik weet dus totaal niet hoe het is om zwanger te zijn en hoe zwaar je aankan, natuurlijk is dit per persoon verschillend.

Nu weet ik niet of ik dit werk zal opzeggen en lichter werk zal zoeken, in de schoonmaak oid. voordat ik echt zwanger ben.
    Ook kan het natuurlijk lang duren voor ik zwanger ben, dus vind het allemaal heel lastig.

Werk via het uitzendburo en weet ook niet hoelang het contract nog duurd. Zit nu 1,5 jaar bij dit bedrijf dus binnenkort zullen ze me een contract moeten geven of me er 3 maanden uit doen.

lastig lastig lastig!

2. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Dat is inderdaad lastig ja. Het verschilt namelijk inderdaad nogal van vrouw tot vrouw hoe je je voelt tijdens een zwangerschap en hoe die zwangerschap verloopt. Je hebt namelijk kans, zoals je wel zult weten, dat je allerlei kwalen krijgt waar je niet op zit te wachten maar die er wel voor kunnen zorgen dat je je werk (al dan niet zwaar) niet meer goed kunt doen.

Ik werk zelf in de thuiszorg en doe dat nu ongeveer zes jaar. Dat is lichamelijk ook best zwaar maar ik heb m'n werktijden en aantal uren dat ik werk zo kunnen indelen / aanpassen dat ik het altijd ben kunnen blijven doen. Behalve de laatste 2 weken voor mijn verlof, toen ging het echt niet meer en ben dus eerder met verlof gegaan en ook langer met verlof gebleven. Ik had best een goede zwangerschap alleen de laatste 2 maanden werden zwaar met bekkenklachten en Ischias.

Ik ben 3 x zwanger geweest, waarvan 2 ervan zijn geëindigd in een (late) miskraam maar bij alledrie was ik vooral in de eerste 3 maanden hondsmoe... dat is een veel gehoorde klacht en echt niet leuk want je hebt nog niemand verteld dat je zwanger bent en iedereen gaat er dus van uit dat je nog gewoon voor 100% kunt werken en kan nog nergens rekening mee houden. Als je dan, zoals jij, 's nachts werkt en ook nog zwaar werk doet, lijkt me dit echt verschrikkelijk. Bovendien is het geen goed idee voor je ongeboren kindje (en je eigen lijf) om structureel heel zwaar te tillen, eigenlijk tijdens je hele zwangerschap. Ik zou er dan als ik jou was ook echt over nadenken of je dit werk zowiezo wel wilt blijven doen en anders toch echt op zoek gaan naar iets anders wat minder belastend is.

Het lijkt me in elk geval niet de meest ideale baan om ten eerste zwanger te worden en ten tweede het vol te houden tijdens de eerste maanden van een zwangerschap als die er mocht komen.

3. Evie10

Evie10 Bekend lid

28 feb 2012
    672
    0
    0
    Nederland
    Dat had ik idd allemaal bedacht.

Ook dat ik na de zwangerschap ook niet terug kan, ik werk tot 08.00 en mijn vriend gaat van huis om 06.30 , dat zijn ook niet tijden waar je even een opvang voor kunt krijgen. Mits je als moeder echt niet op die tijden zit te wachten, want je moet erna ook slapen.

Heb vandaag aantal sollicitaties de deur uit gedaan naar banen die me onwijs leuk lijken en niet extreem zwaar zijn.
    Hoop dat ik snel wat anders vind!!

4. sefanja

sefanja Fanatiek lid

7 mrt 2012
    1.239
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    Nieuw Vennep

Het zware werk kan op een gegeven moment je opbreken en tegen je keren. Voor gezondheid ouder en kind zegt men om vanaf 20 weken niet meer avond en nachtdiensten te draaien... Vanaf 25 weken niet zwaarder tillen dan 5 kilo en niet vaker bukken dan 5maal daags. Dit zijn echter richtlijnen...

Ik werk in de gehandicaptenzorg, ook fysiek zwaar werk... Ik heb nooit de erg in gehad dat het schadelijk was voor mijn zwangerschap... Zolang ik het aankon avond en slaapdiensten gedraaid... Met 28 weken had ik vijf dagen vrij, in de vijf dagen continu harde buiken en banden pijn. Ik ben met spoed op genomen in het ziekenhuis, zij dachten dat het al mijn weeen waren... Gelukkig was dit niet zo...

Schoonmaak werk wordt ook af geraden, het eerste wat ze kunnen zeggen is dat je niet meer moet stof zuigen...

Het is een lastig pakket waar je in zit... Zeker gezien het contract...

5. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    wel slim van je dat je er alvast over nadenkt; dat kan nooit kwaad.

Maar hou in je achterhoofd dat het ( heel hard gezegd) niet jou probleem is dat als je zwanger bent, dit werk niet meer kan doen.
    Een werkgever is verplicht dat op het moment dat jij je zwangerschap meldt aan hem, te zorgen dat jij geen gevaar of risico loopt tijdens de zwangerschap.
    Als dat inhoudt dat je dit niet red ivm de werktijden of het zware tillen dan is je werkgever verplicht om je alternatief werk aan te bieden.
    Dus bijvoorbeeld de administratie.
    Als dat niet voorhanden is, is dat heel lullig nog steeds jou probleem niet. Je werkgever kan je niet ontslaan op het moment dat hij weet dat je zwanger bent, maar kan bijvoorbeeld wel zeggen dat je na je verlof nog 2 maanden betaald krijgt en niet meer terug hoeft te komen.

Al met al is het dus heel zakelijk gezien niet jou probleem, of je je werkgever ( en uiteindelijk jezelf) met dit soort dingen op wilt zadelen, dat is natuurlijk je eigen keuze.
    Als het ook nog eens lastig is om opvang te regelen op het moment dat er een kindje zou zijn, is het voor jezelf wellicht alvast handig om ander werk te zoeken.

Denk er dan wel meteen aan ( als je toch gaan solliciteren) dat je werk uitzoekt wat qua tijden dan makkelijker te regelen is met opvang.
    En houd ook in je achterhoofd dat als je net een nieuwe baan hebt, het niet heel leuk als je binnen een paar maanden komt vertellen dat je zwanger bent.
    Zeker als je een tijdelijk contract hebt, is de kans dan groot dat je na je verlof weer opnieuw kunt beginnen.

Deel Deze Pagina