Bij bechterew is het meestal andersom, dan zit het SI gewricht juist vast, is te stijf. Daar heb ik veel last van normaal. Bij je zwangerschap wordt het veel losser, vandaar dat het vaak juist een positief effect heeft. Ik kreeg een paar maanden na de bevalling veel last van mijn SI gewrichten. De ergste episode kwam omdat ik een lange wandeling was gaan maken over de velden met regenlaarzen aan. Je moet echt goede schoenen dragen met dikke zool en liever op een egalere ondergrond lopen. En natuurlijk de 'gewone' rugklachten, deze zijn het meest lastig. Je moet proberen tillen te minimaliseren. Ik kon de eerste tijd mijn zoontje nog wel in een draagdoek hebben, later niet meer. Je moet dan wel zorgen dat je een ergonomische hebt die het gewicht heel goed verdeeld. Dus niet de standaard babybjorn, die hangt echt aan je rug. Ik had zo'n tricot knoopdoek, dan hangt het gewicht vooral op je heupen. Verder had ik veel problemen met de kinderwagen. Ik had eerst een leuke vintage ouderwetse wagen, maar die duwde heel erg zwaar en was ook zwaar tillen. Dat ging dus op een gegeven moment niet meer. Ik heb toen een Urban Jungle gekocht, dat is een driewieler die heel licht rijdt. Daar kon ik erg goed mee lopen. Hij is redelijk licht, maar voor het in en uit de auto tillen nog best zwaar. Daarvoor heb ik zo'n lichtgewicht paraplu buggy gekocht, er zijn modellen waar ze vanaf 3 maanden in mogen. Hierbij heb ik goed gelet op de hoogte (ik ben erg lang, dus dan moet je echt een hoge hebben!), het gewicht (zo licht mogelijk) en dat hij wel zwenkwielen heeft voor. Deze gebruik ik in de stad en het openbaar vervoer, hij ligt standaard in de achterbak. De Urban Jungle is vrij prijzig maar echt zijn geld waard (ik heb hem tweedehands gekocht, scheelt veel). Die buggy's zijn helemaal niet duur, mijne was 50 pond ofzo (woon in engeland). Verder moet je proberen tillen en traplopen te vermijden. Bijvoorbeeld ook een verschoonplek beneden, hoef je niet steeds naar boven. En goed nadenken waar je je energie aan wilt besteden als die beperkt is. Wij hebben nu schoonmaaksters, ik besteed de energie die ik heb liever aan mijn kind dan schoonmaken. Je moet niet bang zijn dat soort beslissingen te nemen als dat nodig is, ook al voel je je een halve invalide! Hulp vragen en accepteren indien nodig! Ik maak liever een wandeling met mijn zoon dan stofzuigen, dus als allebei niet kan dan maar niet stofzuigen! Er zijn allerlei trucjes trouwens, zo is stofzuigen veel meer belastend dan vegen. Dus de ouderwetse bezem weer te voorschijn halen! Mocht ik meer bedenken dan zal ik het laten weten. dat van die ergotherapeut is een goed idee trouwens. Ik zal eens navragen of er hier ook zoiets bestaat, woon namelijk niet in nederland.
mijn grootste dilemma is trouwens de borstvoeding. ik wil graag lang borstvoeden, dat vind ik erg belangrijk. maar dat betekent ook geen medicijnen. ik mocht alleen ibuprofen, wat gelukkig redelijk werkt bij mij. maar ik voel me dan toch soms schuldig dat ik het neem, hij kreeg er toch wel wat van binnen denk ik... sommigen zeggen dat dat niet goed is... maar ik denk dat borstvoeden met ibuprofen beter is voor het kind dan helemaal niet borstvoeden. Ik heb het vorige keer 8 maanden volgehouden, toen trok ik het niet meer. maar toen werd ik meteen weer zwanger en was de pijn gelukkig weg. Ik ben best wel bang om eerlijk te zijn voor de periode na de bevalling, het zal erg zwaar worden met twee kleintjes. Ik denk er maar liever niet te veel aan.... Ik heb trouwens heel veel baat gehad bij hydrotherapie, een soort fysiotherapie in het water. dat ga ik zeker weer doen. en de lange termijn planning is verhuizen naar een warm land! dan heb ik altijd zoveel minder last!
Bedankt Kaatje. Wij zaten idd te denk aan een wagen met een zwenkwieltje voor. De Adventure quick silver. Een buikdrager wil mijn vriend wel dragen dus dat is niet zo'n probleem. Ik kan evt. lopend naar de stad dus een goede wagen en schoenen zijn wel lekker idd. Op dit moment gaat het weer redelijk met mn rug maar dat wisseld heel erg. Verder zien we het wel. In elk geval bedankt voor de tips. Zit middenin mijn vruchtbare periode dus we doen onze best. Hopenlijk vertragen mijn hormonen ook de klachten straks.
hoi kaatje k, in engeland zijn zeker ook ergotherapeuten. zoek even op occupational therapist. je hebt zelf in ieder geval al heel handige tips genoemd! heel knap dat je zo je prioriteiten kunt stellen en anderen om hulp kunt vragen zodat je de dingen die je belangrijk vindt wel kunt doen! Is echt niet makkelijk
dit is het bechterew forum over zwangerschap, niet heel levendig helaas maar toch wel de moeite waard... http://www.bechterewforum.nl/viewforum.php?f=10