23 weken zwanger en bedrijf mogelijk snel failliet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Marloes89, 19 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marloes89

Marloes89 Actief lid

13 sep 2013
    235
    0
    0
    Thuiszorg
    Almelo, Overijssel
    Hallo,

Ik ben 23 weken zwanger en mijn werkgever gaat mogelijk binnenkort failliet.
    Nou vroeg ik mij af, heb ik dan ook geen recht meer op mijn zwangerschapsverlof? Hoe gaat dit presies met verloning?

Groetjes Marloes

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Marloes,

Wat naar dat je werkgever bijna failliet gaat. Jij wilt natuurlijk weten hoe het dan zit met jouw inkomenszekerheid.

De rechtbank die het faillissement uitspreekt wijst ook een curator aan die het faillissement gaat afhandelen. Jij krijgt van hem/haar een ontslagbrief gestuurd. In deze brief staat ook uitgelegd hoe je de aanvraag voor een faillissementsuitkering moet indienen. Meestal komt UWV hiervoor langs op het bedrijf of je ontvangt een uitnodiging om bij UWV langs te komen.

De faillissementsuitkering betaald dan:
    - loon over maximaal 13 weken vóór de opzegdatum. Daaronder vallen achterstallig loon, overuren, onkostenvergoeding, een 13e maand en atv-dagen;
    - loon over de opzegtermijn (maximaal 6 weken);
    - vakantiegeld, vakantiedagen, vakantierechtwaarden en pensioenpremie over maximaal 1 jaar voor het einde van het dienstverband.

Na deze faillissementsuitkering kun je een WW-uitkering aanvragen als je minimaal 26 weken hebt gewerkt. Of wellicht begint je verlof dan al en vraag je een zwangerschapsuitkering aan.

Actuele informatie over een faillissementsuitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina