Hallo, Wilde graag jullie mening. Het is erg stressvol op werk, heb hierdoor veel harde buiken, bekkenklachten, slaap slecht, heb daardoor thuis ook heen ontspanning , kortom stress. Ook geestelijk trek ik het slecht de laatste 1,5 maand. Nu heb ik afgelopen donderdag de max bereikt aan wat ik aan kan en ben bij de huisarts geweest met de vraag hoe nu verder. Deze stelde een week een time out / rust voor. Leidinggevende ingelicht en ik denk dat ik opgeroepen wordt door de bedrijfsarts. De rust doet me goed, tussen de middag ga ik op bed liggen en ik doe zo weinig mogelijk thuis. Ik kan het werk wat beter loslaten nu ik voor wat langere tijd dus even niet aan het werk moet. Nu mijn vraag: Kan ik deze week met een vriendin naar de bios of ergens een hapje eten ter ontspanning of kan dat niet als je een week een time out hebt? Moet ik bij de deur blijven? En wat betekent dat als je echt in de ziektewet zit? Mag je dan wel ontspannende dingen doen buiten de deur? Hoop dat iemand me kan inlichten.
Aangezien je zwanger bent en het zwangerschapsgerelateerd lijkt te zijn, zul je op korte termijn door het UWV worden gebeld over je klachten. Mijn ervaring is dat ze eigenlijk binnen 1 a 2 werkdagen al zullen bellen. Overleg met de heer of dame die je aan de lijn krijgt over hoe nu verder. Maar in principe is het goed om ontspannende dingen te doen om meer rust te krijgen, pas alleen wel op dat je ook dan niet te vermoeiende gaat ondernemen,
Bedankt voor je reactie. Denk je dat er wettelijk iets is over vastgelegd wat je nog wel en niet mag buiten de deur als je in de ziektewet zit? Ik zit nog niet officieel in de ziektewet, heb me momenteel soort van ziek gemeld voor een week en hoop snel in gesprek te kunnen met de bedrijfsarts over hoe nu verder. En inderdaad ik ga geen dingen doen buiten de deur die me weer teveel klachten opleveren, dat is het niet waard. Moet inderdaad ter ontspanning blijven.
Ik heb laatst ook een week verplicht moeten rusten om lichamelijke redenen en het deed me erg goed! Nu werk ik voor mezelf dus hoefde ik me niet ziek te melden alleen klanten af te zeggen. Maar als je tegen overspannen aan zit dan mag je wel ontspanning zoeken hoor! Zorg wel dat je je telefoon op kan nemen.
Hier heb ik.dat niet met uwv maar met bedrijfsarts overlegd. Na BI en het overlijden van mijn vader een maand geleden klapte ik. Zowel geestelijk als lichamelijk. Ik werkte nog maar 2u pd maar moest per direct stoppen. En vd bedrijfsarts moest ik op goede dagen vooral wat leuks doen..
zou niet weten waarom je niet naar de bios kan of ergens een hapje eten hoor. zolang het niet te belastend is kun je zulke dingen gewoon doen. als ik tijdens mijn ziektewet bij mijn zwangerschappen thuis had moeten blijven had ik bij beide vanaf 15 weken aan huis gekluisterd moeten zijn..
Nee hierover is niets wettelijk vastgelegd, althans voor zover ik weet. Het is uiteraard een ongeschreven regel dat je je herstel geen kwaad doet in je activiteiten. Als jij je hebt ziekgemeld, al ist het maar voor een week... dan zit je in de ziektewet Ivm je zwangerschap krijg je met beide te maken, het UWV en de bedrijfsarts.
Bedankt voor jullie reacties! Komt er dus op neer dat ik best ontspanning mag zoeken bij de deur in de vorm van uitjes, maar het niet belastend moet zijn. Dan kan ik met een gerust hart even iets anders ontspannends doen ipv de hele tijd thuis zitten.
Mijn bedrijfsarts raadde me letterlijk aan op op een terrasje van de zon te genieten. Dat heeft een mens gewoon even nodig. Dat raakte mij toen echt.