Hallo allemaal... Wij hebben gisteren een pretecho laten maken. Dit was erg leuk. Al waren de beelden niet super omdat mijn placenta van voor ligt. Ook zei ze dat ze het kindje wat klein vond... Het zou op dit moment zo 2 weken achter liggen in de groei volgens haar... Ze deed er een beetje vreemd over... Ze zei dat het waarschijnlijk wel goed kwam maar het weer niet zeker wist.. Een beetje vaag allemaal... En ik moest nog maar een keer terug komen over ongeveer 4 weken want dat wilde ze nog een keer kijken en als het dan nog zo was zou ze contact opnemen met de verloskundige... Nu probeer ik me er niet al te veel zorgen over te maken want ik denk ik moet nog 11 weken dus het kindje heeft nog tijd om te groeien maar het heeft me toch wat onzeker gemaakt... Hebben meer mensen dit gehad...? En is het niet een beetje vroeg om nu al te zeggen dat het een klein kindje wordt? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik zou vandaag gewoon direct de verloskundige bellen en uitleggen wat er tegen je gezegd is. Die kan je ms uit de onzekerheid helpen en het nog es onderzoeken. Zou het sowieso gaan overleggen. Sucses.
Ik zou het ook zeker overleggen en vragen om een 30 weken groei echo! Kunnen ze uitsluiten of het niet kigt aan de placenta en of buik, hoofd, bovenbeen gelijk opgaan.
niet nog 4 weken wachten op de volgende pretecho, bel je vk op en leg het uit, ze zal vast een echo maken en je geruststellen. denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, als het echt niet goed was had diegene van de pretecho contact opgenomen met je vk.
Ik heb een kindje dat op bepaalde gebieden ook wat achter loopt in de groei. Het buikje loopt twee weken achter en het hoofdje één. De beentjes lopen echter weer voor. Ik hoef me hier verder geen zorgen over te maken volgens de verloskundige omdat het kindje wel groeit alleen is het gewoon wat klein. Ik zou voor jezelf in ieder geval contact opnemen met de verloskundige, deze kan jou beter helpen en gerust stellen dan wie dan ook denk ik. Als je verloskundige het niet vertrouwd zal ze altijd een echo laten maken lijkt me. Ik moet eerlijk zeggen bij mijn pretecho is er echt niet gekeken naar de lengte enz. van mijn kindje het was echt om het kindje te bewonderen.
Wat hierboven al wordt gezegd: je bent precies op het 'juiste moment' voor een 30wk groeiecho eigenlijk, dus bel je verloskundige, leg je zorgen uit, en vraag of zij een groeiecho wil aanvragen. Het is vast allemaal helemaal goed met je kindje!
Wil je hiermee niet ongerust maken, want dat hoeft zeker niet. Maar ik vindt het gek dat de echoscopiste je niet gelijk doorstuurd naar de gyn, en zelfs 4 wk wacht om het met een vk te bespreken!?! Bij 30wk echo is bij mijn ventje ook groeivertraging van 2.5wk geconstanteerd. Ondanks dat alles verder goed uitzag werd ik wel gelijk de volgende dag nog naar het ziekenhuis gestuurd voor verder onderzoek....ctg, bloed en wekelijkse echo's. Het kan namelijk zo zijn dat de baby niet genoeg voeding krijgt, en dat kan weer liggen aan je placenta en/of doorstroming van de navelstreng! als dat het geval zou zijn wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk weten?! want dan kan het goed in de gaten gehouden worden. Daarom snap ik niet dat zij er niks mee doet.. dus zou je adviseren op je strepen te staan en om duidelijkheid vragen. Nogmaals geen reden voor paniek hoor! maar wel een serieuze zaak lijkt me. Btw groeiachterstand kan op elk moment van een zwangerschap voorkomen en wordt niet altijd ingehaald met een groeispurt. Hoop dat je snel wat duidelijkheid zult krijgen en soms moet je daar zelf echt achteraan! suc6 meid!
Bedankt voor jullie recties.. Heb nu a.s. dinsdag groei echo bij de verloskundige.. Dus ben benieuwd wat zij er zelf van zeggen... Ik doe in ieder geval maar wat rustiger aan en we wachten maar even af. Hopelijk valt het mee..
Goed dat je contact met je vk hebt opgenomen. Ik had vorige week dinsdag (ruim 33 week) een groeiecho maar onze kleine bleek ook 2 week achter te liggen. Ik moest de volgende dag naar t ziekenhuis voor CTG en groeiecho en komende woensdag weer. Het hoeft natuurlijk niks te zijn en hopelijk valt het allemaal mee straks met de echo en is er niks aan de hand.
mijn vk is helemaal uit dr stekker gegaan tegen een pretechobureau.... niet over mij trouwens.... maar hoorde het dus van het pret-echobureau omdat ik dus om een meting vroeg..... mijn verloskundige is dus echt tegen metingen door pretbureaus..... (al mag het bureau waar ik was ook 20 weken echo's doen) Vind het vreemde aan je verhaal dat je "over 4 weken maar terug moet komen".... Hoeveel metingen heeft ze eigenlijk gedaan??? Goed dat je gelijk contact met vk hebt opgenomen.... en succes dinsdag... hopelijk gewoon een "verkeerde meting".... want het meten is niet zo makkelijk als het er soms uit ziet.... en voor medische echo's heeft niet iedereen DE papieren...
mijn gyn zei altijd dat een marge van 2 weken acceptabel was. Mijn dochter liep in het begin 2 weken achter dus niks aan de hand. Later liep ze wel meer achter en werd prematuur en dysmatuur geboren. Mijn zoontje liep 2 weken voor en later meer. Daarom kreeg ik ook veel groeiechos. Hij werd uiteindelijk een 9 ponder.
@ Mamajuli2008: Wat vervelend dat jij het ook hebt... Ik ben ook erg benieuwd wat ze dinsdag gaan zeggen... Voor jou ook spannend. Hebben ze in het ziekenhuis niks gezegd verder? Ze wachten zeker de volgende echo af? @ cerberus: Ik heb even gekeken en ze heeft de buikomtrek, het bovenbeen en de afstand van oor tot oor gemeten. Gewoon 1 keer volgens mij. En als ik zo kijk kwam er een gewicht van 1076 gram uit.. Wat volgens mij niet erg laag is voor nu toch? Ik vond het ook een beetje raar dat ze dat allemaal zei.. Want ze vond het klein en toen begon ze ook nog dat mijn placenta nog een randje voor de uitgang lag en dat ze hoopte dat dat nog weg ging... Maar dat ik dan nog 5 cm moest "groeien" zeg maar... Ik wist niet goed wat ik daar allemaal mee moest. Maar ja het is mijn eerste zwangerschap dus ik weet ook allemaal niet hoe of wat. Ze zei nog wel toen ik naar huis ging dat ik me er maar allemaal niet te druk om moest maken... Nou ja ik dacht makkelijker gezegd dan gedaan... @debby82: Ik heb inderdaad ook begrepen dat een marge van 2 weken mag. Ik doe nu iets rustiger aan.. Dat schijnt te helpen... Dus wie weet... Ben blij als ik dinsdag gewoon naar mijn eigen verloskundige kan..
Zolang de verhoudingen gewoon kloppen, dus het hoofdje, buikje en bovenbeentjes gelijk opgaan, hoef je je niet zo druk te maken. Ik had een redelijk kleine buik en aan de hand daarvan heb ik ook extra groei echo's gehad. Uit elke echo bleek dat we een klein meisje verwachtten, maar de verhoudingen klopten telkens en het was dus ook niets om ons zorgen over te maken. Uiteindelijk was ons meisje bij haar geboorte 48 cm en 2980 gram. Niet erg groot, maar ook niet overdreven klein dus .
hier heb ik dat ook gehad met de oudste gewoon even melden bij de vk , Ik heb toen niet veel later daar weer een echo gehad en was inderdaad wat te klein en verder onder controle gebleven in het ziekenhuis .. Ze schatte met 37 weken dat ze zelfs nog onder de 2 kilo zou zitten .. Ze is geboren met 39.2 weken en was 2560 gram en 41 cm zou het zeker nu wel even melden dus
MIjn dochter had met de 30 weken groeiecho ook een achterstand van 2 weken. Heleboel drama over gemaakt, maar uiteindelijk bleek ze toch best een forse baby te zijn, kwamen we achter bij de bevalling. En weet je, niet alle baby's zijn gelijk qua grootte en dikte, en meten bij de echo is nooit helemaal nauwkeurig. Mijn dochter was de ene week te klein, de week erop weer precies goed, de week daarop weer te klein... Tja... Maar wel goed natuurlijk dat ze er even extra op letten! Hoop dat alles goed is Liefs
Die pretechobureaus werken meestal niet met medici, dus in hoeverre hun oordeel dan ook betrouwbaar is dat weet ik niet. Al vind ik 1076 gram niet weinig klinken, volgens mij is dat gewoon op gewicht voor 29 weken.
dit lijkt op mijn verhaal, met 26 weken een pretecho gehad en daar werd gezegd dat het kindje te klein was voor de zws duur.. heel raar zeker omdat mijn eerste dochter 4255 gram was.. ik heb me weken druk lopen maken en heb nog een paar keer een echo gehad maar toen ze eenmaal was geboren bleek ze 3825 gram te wegen, helemaal netjes dus! fijn dat je een echo krijgt dinsdag maar ik zou me niet te druk maken hoor, ze zitten er vaak zat naast!
nou dat noemen ze dan een pretecho! laat ze je naar huis gaan met dikke onzekerheid!!! tsjoh... en als ze dan duidelijk is... maar beetje vaagjes ja... nou hoe dan ook in 11 week kan er veel gebeuren.. en die placenta als dat een probleem is dan hadden ze dat met de 20 weken enzo wel gemeld bij je verloskundige! daar zijn de medische echo's voor wel fijn dat je dinsdag nu een groeiecho krijgt