hoi allemaal, Ik heb even jullie advies nodig. Voor ons eerste kindje zijn wij best lang bezig geweest voordat ik zwanger raakte maar het is gelukt ! (Ongeveer 3 jaar) Omdat we dachten dat het lang zou duren ben ik nu optijd met de pil gestopt want ik wilde graag voor mijn 30e mijn 2e kindje (nu 28 en mijn zoontje inmiddels 2). Nu ben ik dus in juni gestopt met de pil en blijk nu dus zwanger (totaal nog niet verwacht maar super blij!) Maar ik zit nu dus net het volgende; Ik werk nu bijna 2 jaar voor een uitzendbureau en bijna 1 jaar voor eenzelfde bedrijf (vorige bedrijf ben ik zelf gestopt ivm veel overwerk) maar nu krijg ik dus eind oktober een jaar contract. Is het verstandig om het voor die tijd te vertellen en is dit verplicht? Ik ben dus bang dat als ik het vertel ze mij geen contract geven. En als dit gebeurd heb ik dan wel recht op een uitkering want ik heb al eerder een uitkering ontvangen (ziek door zwangerschap) En dan het volgende stel ik vertel het niet en ik teken hem, dan zitten ze dus vast aan me voor een jaar. Maar dat betekend dat als Mn zwangerschaps verlof er op zit en ze willen me niet houden dat ik gelijk op straat sta. Of heb ik dan ook recht op een uitkering tot ik nieuw werk heb gevonden? Graag jullie advies in wat te doen Groetjes
Ik weet niet hoe ver je bent, maar als het ook maar enigszins te doen is zou ik pas iets zeggen als je je contract binnen hebt. Better safe than sorry. Ik heb zelf in een vergelijkbare situatie gezeten en heb mijn buik ingehouden tot 18 weken, we hadden gelukkig lompe bedrijfskleding. Het Is niet verplicht het te vertellen zodra je het weet, je bent pas verplicht 6 weken voor je verlof in gaat oid. Dat hou je natuurlijk nooit vol, zou ook raar zijn, maar waar het om gaat Is dat je het gerust nog even stil kunt houden. En hoeveel mensen wachten niet liever tot 3 maanden voor ze het vertellen. Wat uitkeringen betreft weet ik het niet zeker, volgens mij heb je geen recht op ww als je contract niet wordt verlengd, maar mogelijk wel bijstand? Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker. Als je straks een jaarcontract hebt ben je al lang weer terug van verlof voor het einde van je contact, dus dan zou er geen reden meer moeten zijn om het contract niet te verlengen. Maar hoe dan ook, dat zie je dan wel weer, eerst maar eens dat contact binnenslepen. Het Is naar om over dit soort dingen te moeten nadenken terwijl je het eigenlijk gewoon heel blij wilt gaan vertellen aan iedereen. Maar probeer dat niet een al te grote domper op je vreugde te laten zijn. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Super bedankt voor je reactie, dan hou ik het inderdaad maar voor me. Het is trouwens heel pril hoor. Ik kwam er vandaag achter dus pas 4 dagen over tijd. Dus eind van de maand zullen ze nog niks zien Hihi . Maar inderdaad naar vooral omdat ik iets ga tekenen terwijl hun niet weten hoe of wat Maarja ik moet ook aan me eigen denken. En gelukkig wat jij zegt niet verplicht . Nogmaals bedankt !
Ik zou het voorlopig ook nog even stil houden, werkgevers zijn helaas vaak wel zo lomp om je dan met één of andere onzinreden alsnog geen contract te geven. Je hebt gewoon recht op een WW-uitkering hoor, ook na een jaarcontract. Zolang jij niet zelf ontslag neemt is er, mits je voldoet aan de voorwaarden, gewoon recht op WW. en ook WAZO.
Absoluut nog niets zeggen! Niet gemeen bedoeld maar je zwangerschapstesten uit je andere topics zijn nog niet heel overtuigend. Het zijn echt tuurstreepjes dus op basis daarvan zou ik nooit een jaarcontract op het spel zetten.
ik snap wat je bedoeld. Test is overigens wel duidelijker geworden. Maar met een knallende streep kan het ook nog fout gaan. Uiteraard zou ik het zouiezo niet verteld hebben als die niet verder op zou lopen . Maar aan de vele reacties te zien ga ik het idd zouezo niet vertellen voor ik een contract heb. Ik vraag me af wanneer dat een verstandig moment zou zijn als alles goed blijft lopen. Want 2 dagen later is ook weer zo wat
Veel mensen vertellen het na een goede termijnecho rond de 11 weken. Dat zou ik ook doen als ik jou was.
Ik zou het ook nog zeker niet vertellen, maar lees nu dat je dat ook niet gaat doen. Ik zelf werk ook via uitzendbureau enkel (nog) geen jaarcontract in zicht. Maar ik vertel het ook pas na een positieve termijnecho (die heb ik as donderdag), ook al heb ik met 8wk al een kloppend hartje gezien. In de eerste 12 weken kan er gewoon veel mis gaan, al hopen we dat natuurlijk niet Ik ga het zelfs nog 2 weken proberen te rekken na a.s. donderdag maar ik ben al echt een bollie dus moet even kijken of het verbergen dan nog lukt met wijde kleding
Hi, Ik had ook een jaarcontract dat in oktober af zou lopen. Mijn werkgever bood mij alvast de verlenging in augustus aan, ik wist toen zelf dat ik net een paar weekjes zwanger was. Ik ben liefst altijd heel eerlijk, dus ik kon het niet voor mij houden. "Wil hij mij nog steeds houden als ik zwanger ben, en ik wellicht mijn werk straks niet meer kan uitvoeren?" Het bedrijf en mijn beroep (fysiek) lenen zich namelijk niet erg om zwanger te zijn. Plus het bedrijf werft niet makkelijk nieuwe medewerkers/vervangers. Ik heb het mijn werkgever toen met 8 weken verteld, voordat ik akkoord was gegaan met de verlenging, aangezien ik al wist dat ik zwanger was, en ik niet vond dat ik dat geheim moest houden. Spannend! Maar hij vond het leuk nieuws en zag er geen problemen mee. "Ik heb m'n twijfels of ik het werk tot het eind kan blijven uitoefenen, maar dat zien we dan wel weer." Ik raad dit advies niet iedereen aan want ze hoeven je contract niet te verlengen, maar eerlijkheid kan ook gewaardeerd worden. Een ander geval wat ik gehoord was bij een andere werkgever, was een vrouw aangenomen, ook zwanger maar niet verteld, toen in haar proeftijd had ze duidelijk last van ochtendmisselijkheid en kon iedereen wel raden dat ze zwanger was, dat ze hier niet eerlijk over was, werd niet gewaardeerd.