Katten en een baby

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Arevinol, 16 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik ben zwanger van ons eerste kindje en we hebben twee katten. Ze zijn echt geweldig, maar ik maak me wel een klein beetje zorgen hoe het straks zal zijn als de kleine geboren is.

De oudste kat is 4 en erg rustig, de jongste poes is 1,5 en kan behoorlijk druk zijn. Deze vraagt ook veel aandacht, zit 's ochtends altijd voor de slaapkamerdeur te wachten. De slaapkamerdeur hebben we dan ook altijd op slot 's nachts, anders maakt ze m open en komt binnen. Ze is ook nog behoorlijk speels en kan dan nog weleens beginnen te bijten/knabbelen meer. Samen kunnen de twee het meestal prima vinden, maar soms hebben ze ruzie en vliegen rollend door het huis... Er vallen nooit gewonden, alleen wat plukken haar en gemiauw.

Nu ben ik bang dat vooral de jongste poes de deur naar de babykamer open gaat maken (ze maakt die deur nu nooit open) en dan bij de baby gaat liggen of erger...?
    Een oplossing is dan wel om de babykamer ook steeds af te sluiten en een babyfoon te gebruiken (?). En misschien 's nachts de deuren beneden blokkeren, zodat ze niet naar boven kunnen komen...
    Maar soms sluipen de katten ook wel eens een kamer op zonder dat ik het merk (en dan kom je pas uren later erachter dat ze ergens opgesloten zitten).

Het is niet dat ik mijn katten niet vertrouw, ze vallen nooit iemand zomaar aan ofzo. Maar je weet toch niet hoe ze in een nieuwe situatie gaan reageren en/of misschien jaloers worden (zoals je bij honden wel eens hoort).

Oftewel... wie herkent dit probleem, hoe heb je dit aangepakt, hoe reageerden jouw katten op de baby?

2. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    als je bang bent dat de kat de deur open maakt zet je toch net als hier de deur klink omhoog dan krijg de kat hem niet open hier maken ze die ook los nu kan het niet meer. maar hoe ze reageren is altijdafwachten je moet ze ook nergens buiten sluiten wel ff laten snuffelen op de baby kamer en in de box waar je bij bent als de beeb nog niet geboren is

hier heb ik de kinderkamer al klaar en als ik er ben mogen de katten mee en ze gaan gewoon netjes op de grond liggen en springen niet in het bedje

de box staat er ook al mede door geen plek in de schuur Enzo maar ze gingen er de eerste week in liggen alleen savonds maar vervolgens kijken ze er al 2 weken niet na om.

en als hier een peuter rond loopt (visite) rent 1 van mijn katten weg en die gaat lekker opzich zelf liggen de andere trek zich niets van de peuter aan

3. Saskia1982

Saskia1982 Fanatiek lid

28 aug 2008
    1.902
    0
    0
    Brielle
    Hier hebben we ook katten en mogen ze straks ook niet op de kinderkamer komen als we er niet bij zijn.
    Helaas kan een van onze katten ook deuren met omgekeerde deurklinken open maken, hier word de babykamer dus voorzien van een ronde deurklink ;)

4. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Vorige week lag poezemans heerlijk in de bak van de kinderwagen te slapen dus toen heb ik hem er wel even uitgeschopt ;) Verder staat hier de deur van de babykamer gewoon open en kan hij erin. hij is niet zo een klimmer dus zal waarschijnlijk niet in het ledikant gaan slapen. De box heb ik ook al staan, zo kan hij er vast aan wennen. Verder lijkt ie niet heel erg onder de indruk van alles, hij gaat gewoon zijn gang en is rustig. We geven hem genoeg aandacht.

5. Makkie

Makkie Niet meer actief

Hier ook een met 2 katers, die heeeel veel aandacht vragen en enorm nieuwsgierig zijn en OVERAL bij willen zijn! Als ik op de babykamer ben, mogen ze mee, maar nergens inklimmen. Als ik weg ga, dan moeten ze mee en verder zit de deur dicht. Straks met de box maar even kijken hoe dat gaat, ze zullen het best interessant vinden in het begin....
    Verder wil ik ze straks wel overal bij betrekken, ze gaan toch wel mee! Dus naar boven voor een schone luier, in badje doen, ect. Kan ze dat echt niet afleren, daar zijn ze te aanhankelijk voor en vind ik zielig!

Verder zorgen dat je katten nu en straks gewoon hun aandacht krijgen en niet ineens veeeel minder. Natuurlijk moeten zij zich aanpassen, maar niet dat ze straks geen aandacht meer krijgen, dan kunnen ze jaloers worden en juist vervelend gaan doen.

Ik zie het wel, onze katten zijn schatjes, dus loopt vast wel los.

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.031
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Ik was laatst onze poes kwijt, overal in huis gekeken, en geroepen. Zie ik in een keer een koppie uit de kinderwagen komen, was ze daar in gaan liggen :)
    Heb er nu ballonnen in gedaan en ze is er sindsdien niet meer in geweest.

De poes mag van mij best op de babykamer komen, maar alleen als wij erbij zijn. Gelukkig is ze geen kat die op tafels springt of aanrecht, dus denk ook niet dat ze op de commode of in het ledikantje zal gaan liggen

7. Makkie

Makkie Niet meer actief

Consider, heb jij een ragdoll poes? (die op je avatar?)

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Bedankt voor jullie tips en ervaringen!
    Een ronde knop op de deur, das een goeie!

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.031
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    @Makkie, nee ik heb een Heilige Birmaan van 1 jaar oud. Echt een schatje, doet geen vlieg kwaad, en is erg op mensen gericht, echt een super leuk ras.
    Heb meer foto's in mijn album staan

10. Makkie

Makkie Niet meer actief

Oja, Heilge Birmaan! Ja super zijn die! Wij hebben 2 ragdolls en ze lijken wel wat op elkaar... zeker qua karakter, idd echte schatjes! Leuk hoor!

11. Tiki

Tiki Actief lid

19 mei 2008
    110
    0
    0
    probeer ze ook genoeg aandacht te geven zodat ze niet jaloers worden, ook erg belangrijk!

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Draai de deurklink om, kunnen ze em niet meer open maken.

ik heb 4 Maine Coons ze vinden er geen klap aan :p

13. Makkie

Makkie Niet meer actief

Main Coons zijn ook schattig! Dus ze geven niets om dat er een kleine is? Ook wel handig, geen gedoe tenminste!

14. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hier ook twee katten. De ene is wat angstig en agressief, dus die komt niet in de buurt van de kleine. De ander is juist zo'n knuffelkont, dat ik haar meer vrees. Ik zie het gebeuren dat ze bovenop de beeb gaat slapen. Is lekker warm immers. Dat zien wij niet zo zitten, dus de deuren gaan op slot hier. Heel ongezellig, maar is niet anders.

15. Dinky

Dinky Bekend lid

28 mei 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    hier ook drie poezenbeesten. Op de babykamer mogen ze niet komen, maar ik vraag me af hoe ik ze straks uit de box kan houden. Is r niet iets wat je over een box heen kunt spannen of doen, zodat ze er niet in kunnen kruipen? Ik weet bijna wel zeker dat gewoon er uit sturen niet gaat helpen om het ze af te leren.. zijn nogal eigenwijze rakkertjes ;)

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier hebben wij onze kat met straffen afgeleerd om buiten de woonkamer en de keuken te komen. Als ze boven gesignaleerd wordt, krijgt ze een tik of een spuit met de plantenspuit: daar leren ze het wel mee af. Ik ben er niet zo van om van die preventieve maatregelen te nemen, omdat er idd altijd katten zijn die daar wel weer wat slims op bedenken. Ze moet gewoon weten dat ze niet boven mag komen, ds een tik als dat wel gebeurt. Werkt prima. Ze komt hier ook niet op het aanrecht, zelfs niet als er lekker eten voor haar klaarstaat....
    Niet dat we constant lopen te tikken of spuiten naar dat beest, we knuffelen een hoop, maar bepaalde dingen mogen niet... Wat dat betreft doen we dat net als we dat bij de kids doen: als ze iets doen wat niet mag, volgt er straf... Is uiteindelijk de enige manier om het ze te leren!

17. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    even offtopic

ben erg nieuwsgierig naar je Coons, zou je ze niet eens willen showen hier?

18. Makkie

Makkie Niet meer actief

Het schijnt dat ballonen in de box leggen (opgeblazen natuurlijk ;) ) of foliepapier er inleggen helpt. Hoewel ik dat bij onze katten betwijfel...maar ga het wel proberen, omdat ze er anders zeker weten telkens in gaan....

19. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.031
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Inderdaad balonnen in de box doen.
    En katten hebben ook een hekel aan aluminiumfolie.

Ik zou de box in iedergeval een paar weken van tevoren al neerzetten, zodat de katten eraan kunnen wennen en kunnen leren dat ze er niet in mogen.

20. Gaby83

Gaby83 Bekend lid

24 mrt 2008
    596
    0
    0
    Twente
    Hier nog iemand met dat probleem. Ik heb 3 katten. En ik weet van alle drie dat ze me in het ledikantje en de box gaan klimmen.
    Op de babykamer mogen ze straks absoluut niet komen. Ik vind dat helemaal niets, ze gaan namelijk ook naar buiten, straks brengen ze al dat ongedierte mee op de babykamer. En in de box wil ik natuurlijk ook niet. Maar dat zullen ze niet snel doen, want ze komen niet in de kamer als wij er zijn. Maar jah ik moet nog wel wat bedenken voor de maxicosi en de kinderwagen. Had een tijdje geleden al een maxicosi gekregen van een kennisje en jahoor de grootste kat lag er al heerlijk in te slapen. De bekleden moet ik toch nog uitwassen.

Maar waar ik het meest bang voor ben is dat ergens op gaan pissen. Eentje van ons heeft daar nogal een handje van om op alles wat nieuw is haar geur achter te laten. Iemand nog tips hiermee?

Merken de katten bij jullie nou ook dat jullie zwanger zijn? Je leest en hoort heel vaak dat soort dingen. Dat ze zich anders gaan gedragen enzo. Ik merk gelukkig nog niets.

Groetjes gaby

Deel Deze Pagina