Beste ZP verloskundige, Ik heb voor deze zwangerschap twee miskramen gehad in 2014, september en december. Daarvoor een gezonde dochter gehad in 2011. Nu ben ik weer zwanger, en heb ik afgelopen weekend weer roze afscheiding gehad. Ik was natuurlijk heel bang omdat dit bij de miskramen het eerste teken was dat het mis ging. We hebben op een echo afgelopen maandag een mooi kloppend hartje gezien. Gisteren had ik de hele dag weer wat roze afscheiding en toen ik thuis kwam na het fietsen ineens een scheut helder rood bloedverlies met stolsels. Ik wist zeker dat het over was. Maar daarna heb ik geen bloedverlies meer gehad. Morgen hebben we een echo, maar waar ik benieuwd naar ben is het volgende. Onze dochter is met een vacuüm gehaald. Sterrekijker van 9 pond. Gevolg een totaalruptuur en knip. Kan het zijn dat door de druk van de bevalling (2 uur lang persweeën wegpuffen terwijl onze dochter natuurlijk tegen de uitgang aangedrukt werd) mijn baarmoedermond nu verzwakt is? En dat dit bloedingen veroorzaakt? Zo ja, is er een manier om dit te onderzoeken? Ik ga morgen vragen of ze willen kijken naar: - of mijn baarmoedermond nog dicht zit - of mijn baarmoedermond bloed - of er een hematoom in de baarmoeder zit - of er misschien nog ergens anders een 2e vruchtje ingenesteld zit buiten de baarmoeder Natuurlijk hoef ik de VK niet te vertellen hoe ze haar werk moet doen maar voor mijn gemoedsrust wil ik dat deze punten bekeken worden. Zijn er nog andere zaken die het bloedverlies kunnen veroorzaken? Ik ben de laatste week heel erg droog van onder, het voelt ook een beetje schraal. Kan dit bloedingen in de vagina veroorzaken? Alvast bedankt voor het antwoord, excuus voor het lange verhaal.
Goedemiddag, ik kan me goed voorstellen dat je ongerust bent en dat je graag duidelijkheid wilt. Ik zou ook zeker al je vragen stellen morgen. Ik verwacht dat het landurig persen geen invloed heeft op de bloedingen. Het is normaal in een zwangerschap dat de baarmoeder en dus ook de baarmoedermond extra doorbloed is dus ook makkelijk gaat bloeden. Door bijvoorbeeld niezen, hoesten, persen of vrijen kan er al een bloeding ontstaan. Andere zaken die bloedverlies kunnen veroorzaken zijnharde ontlasting en een blaasontsteking. Ook een droge vagina kan makkelijker bloeden, al verwacht je dan niet echt een scheut helderrrood bloed en stolsels, maar meer bloederig slijmverlies. Ik wil je veel succes wensen en ik hoop echt voor jullie dat de echo morgen goed is. Groetjes Monique
Hoi Monique, Even een kleine terugkoppeling: De echo was goed! Het vruchtje was goed gegroeid en het hartje klopte stevig. Waarschijnlijk is het een blaasontsteking. Zit inmiddels aan een AB kuur. Sinds gister avond geen bloedverlies meer gehad, fingers crossed! Bedankt voor je snelle reactie iig! Groetjes, Magnolia