hallo allemaal ! Bij mijn zoontje , inmiddels 4,5 jaar had ik met 20 weken zwangerschap een verkorte baarmoedermond + 1 cm ontsluiting. Met 32 weken opgenomen geweest met weeenremmers en longrijpings spuitjes. Uiteindelijk met 41 weken ingeleid ! Een echte rollercoaster dus.. Nu zijn we zwanger van de tweede. Maar ik vraag me af of meer dames dit hebben meegemaakt in een eerste zwangerschap en in een tweede niet ? Of kom ik er niet onderuit en gebeurd dat weer..
Ik heb het bij al mijn zwangerschappen gehad. Daardoor 2x mis gegaan. Daarna bij 12wk een preventieve cerclage. Hopelijk valt het mee. Neem op tijd je rust en laat het regelmatig controleren.
Wat heftig dat het 2 x is mis gegaan ! Bij ons kon het toen ook alle kanten op, kreeg bedrust. Ik moet de 31 ste naar de vk , ga dan zeker eens vragen naar een cerclage. Moest je daar ook voor onder narcose ?
Een cerclage is met een ruggenprik. Bij mij helaas niet. Ze konden niet goed prikken. Dus volledige narcose . Er uit halen zou ook zo moeten kunnen maar ook hier is die onder algehele narcose gedaan omdat ze er bij mij niet goed bij kunnen. Ik had wel heel veel pech met zetten en eruit halen .
Ik heb zowel bij de eerste zwangerschap (30 weken) als bij de tweede zwangerschap (25 weken) vroegtijdige weeën gehad en ontsluiting. Beide zwangerschappen kunnen voldragen (bijna een week overtijd en 37 weken). Bij deze derde zwangerschap hoger risico op vroegtijdige weeën, maar niet op een vroeggeboorte, omdat bij beide zwangerschappen het tijdig geremd is. Om deze reden kom ik niet in aanmerking voor een cerclage. Ook bij deze zwangerschap een snel geprikkelde baarmoeder (veel harde buiken), maar geen weeën gehad en geen weeënremmers. Ik had mij zo ingesteld op weer een opname en weeeënremmers, maar gelukkig was dat niet nodig deze keer.
Niet ieder zkh plaatst cerclage met ruggenprik. Bij mij deden ze het alle 3 de keren onder algehele narcose. Weghalen gebeurt rond week 37