Hallo, Op 9 september is mijn zoontje geboren. Vanaf het begin gelijk begonnen met borstvoeding. Overdag ging het helemaal goed, lag de hele dag heerlijk te slapen na de voeding. Snachts is het nooit goed gegaan. de eerste paar nachten alleen maar gehuild, nu heeft hij af en toe een nacht dat hij net aan 2 uur achter elkaar slaapt. Als hij wakker wordt doet hij net of hij uitgehongerd is. Hij kan ook rustig een half uur over 1 borst doen. hij is dan ook erg onrustig, schud veel met hoofd en gooit tepel eruit als ik niet goed oplet. Overdag wordt hij nu ook onrustiger. Ik heb vannacht voor het eerst bijvoeding gegeven na de borst maar daar dronk hij ook niet veel van. Dacht dus dat hij nu wel even zo blijven slapen na zoveel voeding maar na 2 uur kwam hij gewoon weer. Hij groeit wel genoeg maar vraag me toch af of ik wat fout doe? Als hij komt dan laat ik hem eerst wel ff huilen maar daarna geef ik toch de borst. Moet ik het anders aanpakken? door het slaap tekort heb ik het gevoel dat m'n borstvoeding snachts ook minder is dan overdag. groetjes Astrid
Hallo Astrid, Ik kan me je onzekerheid heel goed voorstellen. Ik kan je geruststellen! JE doet helemaal niets verkeerd! Bij jullie vallen een paar dingen samen. Allereerst hebben jullie net (of net gehad) een regelperiode. De eerste is rond dag 10. Een dag waarop alles wat je gewend was ineens allemaal anders is. Hij lijkt elk uur te willen drinken. Steeds kleine beetjes en lijkt ontroostbaar. Je borsten worden niet meer vol en jij denkt dat je nooit meer genoeg melk maakt. Niets is minder waar! Jouw lijf pikt (wanneer je er aan toegeeft en steeds aanlegt (liefst niet pas als hij huilt want huilen is het allerlaatste voedings signaal wat een kindje geeft)) dit seintje van je kind op en gaat meer melk aanmaken. Na 1 of een paar dagen is jouw productie verhoogd en komt er weer rust in de tent. Wanneer je deze vraag verstoord door een flesje bij te geven dan zal uiteindelijk je productie niet meegaan met de verhoogde vraag. Het tweede wat je beschrijft is deels ook gewoon babygedrag. Veel kindjes hebben in de avond/nacht een huiluurtje. Je leest overal uurtje maar in de praktijk duurt dat vaak de hele avond en vaak ook hele avond/nacht. Je kindje wil ieder uur. hapt drinkt paar slokken, valt weer in slaap, weer wakker, drinken, jammeren, drinken, slapen, etc. Zo ben je de hele avond in de weer en wordt jij steeds onzekerder. Wij noemen dat snacken. In bepaalde tijd vaak kleine beetjes drinken levert ook 1 voeding van steeds vettere melk. Niets mis mee! Probeer zelf ieder uurtje te pakken. Je kan ook best liggend in bed voeden en samen weer in slaap doezelen. Als het je lukt een paar uurtjes te pakken dan zie je alles al heel anders. Belangrijkste, als hij het goed doet, voldoende plast en poept dan hoef jij je nergens zorgen over te maken! Ilse