Hoeveel bv met 12 dagen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamaDeborah, 8 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaDeborah

MamaDeborah Actief lid

14 jul 2007
    261
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    Hoi,

Op 28 oktober ben ik bevallen van een dochter. ik geef borstvoeding. Maar heb nu zelf het idee dat ik te weinig heb. Mijn borsten voelen helemaal niet vol als het voedingstijd is. Ik heb nu 2 keer gekolft om te zien hoeveel ik heb. (was het idee van mijn verloskundige) de eerste keer kolfde ik 90 cc met 2 borsten en de 2de keer 80 cc met twee borsten.

Ze komt zelf meestal om de 4 uur, en dan moet ik haar vaak wakker maken. Snachts laat ik haar slapen. Ze komt 1 keer snachts. en al een enkele keer niet.

Is het genoeg wat ze binnen krijgt??

Groetjes mamadeborah.

2. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Om de 4 uur lijkt mij vrij weinig voor zo'n jong kindje? Ik zou veel vaker proberen aan te leggen!

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Dus als ik het goed begrijp denk je dat je kindje te weinig krijgt omdat je borsten niet vol voelen ?

Op zich is het normaal dat in verloop van tijd je borsten niet meer heel vol aanvoelen. Dat komt omdat vraag en aanbod is afgestemd. Met andere woorden je maakt zo veel melk als dat je kindje nodig hebt. Als je te veel melk maakt heb je last van stuwing.

Als je kolft zegt dat niets over hoe veel melk je hebt. Je kindje haalt altijd veel meer melk uit de borst dan jij met je kolf !

Als je denkt dat je te weinig melk hebt kun je beter de volgende dingen checken:
    * Plast je kindje genoeg ? Dat houd in 4 wegwerpluiers vol of 6 wasbare luiers per dag.
    * Hoor en zie je je kindje slokken/klokken tijdens de voeding?
    * Je kindje valt niet meer dan 10% af in de kraamweek en is dan binnen 14 dagen weer op geboortegewicht. Daarna groeit je kindje 100-200 gram per week.
    * Poept je kindje genoeg ? Dat houd in de eerste 4 weken meerdere poepluiers per dag.
    * Is je kindje helder en tevreden ?

Kun je wat zeggen over bovenstaande ?

Mocht je meer willen lezen over te weinig melk.

Borstvoeding.com
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Krijgt mijn baby wel genoeg?
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Niet genoeg melk

LLL
    Borstvoedingorganisatie LLL - Niet genoeg melk
    Borstvoedingorganisatie LLL

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

waarom vaker aan leggen als de kleine tevreden is en geen honger heeft?

fynn kwam ook na 10 dagen nog maar om de 4 uur.

de hoeveelheid dat je kolft zegt niets over de eigenlijke hoeveel heid in je borsten. met een kolf krijg je er lang niet zo veel uit als je kindje.

heeft je kindje genoeg plasluiers ( 6) dan krijg het waarschijnlijk ook genoeg binnen.

je kan anders ook een keer gaan wegen op het bureau mischien dat als je ziet dat ze groeit.je minder ongerust word?

5. MamaDeborah

MamaDeborah Actief lid

14 jul 2007
    261
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    bedankt voor jullie antwoorden.
    ze heeft voldoende plasluiers. en is tevreden.
    ik ga deze week wel even wegen op het cb.
    in de kraamweek was ze 7 procent afgevallen.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    @amfy: waarom dan wakker maken? Omdat sommige kindjes zelf niet goed aangeven wanneer ze honger hebben, vooral bij jonge kindjes kan dat wel eens voorkomen. Dat wordt ook wel stille ondervoeding genoemd. Dit geldt natuurlijk niet als je kindje genoeg aankomt ed, maar dat weet je dus lang niet altijd. Mijn dochtertje kwam toen ook niet uit zichzelf, moest ik ook wakker maken anders kreeg ze echt te weinig, ze kunnen dan op een gegeven moment ook suf worden en dat wil je niet.

7. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik zou haar 's nachts wel wakker maken voor een voeding hoor... een kindje van 12 dagen oud is echt nog te jong om door te slapen! Tevens zijn de nachtvoedingen erg goed voor je productie!

8. MamaDeborah

MamaDeborah Actief lid

14 jul 2007
    261
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    @ suus: dat werd mij dus ook verteld van die stille ondervoeding. ik ga zeker goed opletten op haar gewicht.
    ze krijgt rond 12 uur nog een voeding en slaapt dan meestal tot 5 of 7 uur. dat wisseld nog.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Van 12 tot 5/6 zou 's nachts geen probleem moeten zijn, maar kun je anders niet proberen om overdag wat vaker aan te bieden. Misschien anders ipv 4 uur, 3 uur of 2,5 uur? Overigens kwam mijn kleine dus eerst idd ook om de 4 uur, nu haalt ze dat nooit meer en komt ze altijd eerder.

10. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Wou het zelfde typen als nemo maar dat staat er dus al :)
    Ik heb alleen tijdens mijn stuwing volle borsten gehad en daarna nooit meer, tenzij mijn dochter uitlogeren was en ik niet optijd kolfde.

@mg2009 mijn dochter kwam gelijk om de 4 uur, moest van de vk om de drie uur gaan doen omdat ze dachten dat ze afviel. bleek gewoon de weegschaal kapot te zijn :x.Na 14dagen kwam mijn dochter smiddags 2 keer om de 3 uur. dit heeft zw tot 3 maanden gedaan en nu komt ze om de 4 uur.

@noatje
    Ondanks dat nachtvoedingen goed zijn heb ik dat nooit hoeve doen mijn dochter sliep direct door en die kreeg tussen 21.00 en 21.30 een voeding en dan tussen 06.00 en 6.30 kwam ze dan weer en dit was op dag 5 (we hebben er de eerste dagen wakker gemaakt, maar dit was meer om te tempen en eventueel kruik tegeven). Geef inmiddels alweer ruim 10 maanden bv (nu 5 a 6 voedingen per dag) en mijn productie loopt super

Ik ben overigings wel on de week naar het bureau gedaan om mijn dochter te wegen maar dat was allemaal prima. Dit deed ik overgens meer omdat ik het leuk vond omte weten wat ze aankwam.

11. MG2009

MG2009 Niet meer actief

#11 MG2009, 9 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2009
    @ Amfy, heb je ook wel een punt natuurlijk. Maar omdat ze zegt dat ze de kleine ervoor wakker moet maken, klinkt het een beetje alsof het kindje zelf wellicht niet aangeeft dat het honger heeft? Dus dan lijkt het tevreden en geen honger te hebben, maar is dit in feite niet zo. Maar dat kan ze idd checken door de groei en de plasluiers goed in de gaten te houden.

@ Ikkin, mijn zoontje kwam ook al snel om de 4 uur, maar soms ook om de 2,5 uur, het was echt op verzoek. Maar die werd er echt wel voor wakker. En dat was (en is) een flink kind. Ik geef nu nog 4x BV per dag. Geef jij echt 5 of 6 volledige voedingen nog?
    Gek trouwens dat die weegschaal kapot was :x
    Ik ging in het begin idd ook vaak wegen, gewoon voor de leuk, hihi

@ MamaDeborah, en is ze goed gegroeid? Hou ook de plasluiers goed in de gaten, dat is ook een goede graadmeter om te zien of ze genoeg binnenkrijgt.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik had tot 3 maanden iedere keer stuwing, had enorm veel melk. Gelukkig dronk mijn zoontje 8 tot 12 keer per dag mijn borsten goed leeg. Hij kwam 's nachts ook om de paar uur. Als hij soms 4 uur sliep was mijn bed nat, ik maakte hem niet wakker voor een voeding. Gelukkig kwam hij altijd op de tijd dat mijn borsten vol waren, dat lijkt prima op elkaar afgestemd.

Om de 4 uur is gemiddeld 6 voedingen per dag? Ik voed nu met een half jaar nog 5 a 6x per dag waarvan 1 a 2 nachtvoedingen.

Het baby'tje van mijn vriendin leek ook heel erg tevreden, was heel rustig en sliep veel. Die kwam dus wel te weinig aan, mijn vriendin moest gaan bijvoeden. Soms merk je het dus kennelijk niet aan baby's dat ze honger hebben! Sloom zijn kan een teken zijn van ondervoeding.
    Inderdaad gewoon even wekelijks gaan wegen op het cb, dan heb je ene indicatie of ze voldoende binnenkrijgt.
    Houd aan: na iedere voeding een volle plasluier en minstens 1x per dag een poepluier.

13. MamaDeborah

MamaDeborah Actief lid

14 jul 2007
    261
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    As donderdag heeft het cb inloop om te wegen. Dus dat ga ik dan even doen.
    Ze heeft na elke voeding een plasluier. Dus dat zit goed.

14. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    @ mg2009 was idd niet echt fijn dat die weegschaal kapot was gaf o dat moment 320 gram in mindering aan op haar geboortegewicht. Iedereen in de stress dus om niks....

MIjn dochter drinkt sochtens(ontbijt)
    rond de middag(12uur)
    rond een uur of 4 en
    na het avond eten(half 6)
    en dan voor ze naar bed gaat.
    Dus het zijn volledige voedingen daarnaast krijgt ze natuurlijk ok bijvoeding.

Ik voed ook opverzoek maar mijn dochter heeft als ik alles opschrijf toch wel een ritme ontwikkeld.

15. Saskia01

Saskia01 Actief lid

4 jan 2009
    223
    0
    0
    Hoi meiden,

Mijn kleine man was na zijn geboorte 9% afgevallen. Ook is hij in het ziekenhuis bijgevoed en deed ik dat thuis ook. Ik ben thuis wel gaan kolven want de borstvoeding kwam langzaam opgang. Nu krijgt hij alles via de fles zodat ik kan ziet wat hij drinkt Nu kolf ik 4 keer per dag en heb ik genoeg voor 8 voedingen. Opzich goed. Nu maak ik me druk want kraamzorg zei dat hij minmaal 8 voedingen per dag moest en dat hij met 12 dagen ongeveer 100cc moest drinken. Nu kom ik steeds maar op 7 en hij wil ook niet meer. ook wisselt het hoeveel hij drinkt. De ene keer 60cc en de volgende 90 cc maar eigenlijk nooit 100cc. Wel heb ik volle plasluiers en meerdere poepluiers. Ook is hij tevreden.

Wie weet hoeveel cc hij per dag moet hebben of ktijgt hij nu ook genoeg?

16. zogelukkig

Ik kolf niet en weet dus niet hoeveel mijn zoontje binnenkrijgt; ik heb geen maatstreepjes op m'n borsten!
    Is de enige reden dat je niet "live" voedt dat je wilt weten hoeveel je baby binnenkrijgt? Wat jammer, denk ik dan...
    Je baby krijgt voldoende binnen als hij tevreden is, voldoende plasluiers produceert en goed groeit.

17. Saskia01

Saskia01 Actief lid

4 jan 2009
    223
    0
    0
    Nee dat is niet de enige reden. Ook het aanleggen verliep niet echt. Hij raakte erg van slag steeds en dat vond ik niet nodig en nu is hij een stuk rustiger.

18. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Bv is op verzoek dus het is logisch dat ze de ene keer meer drinken als de andere keer, jij hebt zelf toch ook niet elke keer evenveel honger lijkt mij.
    En die minimale voedingen moet je ook met een korreltje zout nemen, als ze goed groeien en tevreden zijn dan is het toch goed.
    Hier krijgt ze meestal live voeding behalve als het neit uitkomt dan krijgt ze gekolfde melk, bv nu ik weer moet werken. Maakt me ook echt niet uit dat ze dat niet leeg drinkt want doe er ook iets meer in omdat ze soms meer honger heeft. Dat zeiden ze mij op het bureau ook dat het wel kon verschillen met wat ze drinkt.

19. zogelukkig

Oh, oke!
    Je moet je banner trouwens nog even aanpassen!;)

20. MamaDeborah

MamaDeborah Actief lid

14 jul 2007
    261
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    Ik heb besloten om alleen nog maar afgekolfde melk te geven aan mijn dochter. Na de voedingen aan de borst bleef ze maar happen, terwijl ik steeds een uur of soms langer haar aan de borst had. Nu heb ik vannacht en vandaag afgekolfd, steeds rond de 80/90 cc en ze is na de voeding helemaal tevreden.

Ik denk dat ze te veel moeite had om uit de borst te drinken, zelfs met behulp van tepelhoedje, want zo uit de borst lukte haar al niet.

Nu nog een vraagje: weet iemand of het met kolfen ook zo is dat er meer melk aangemaakt wordt na mate zij meer nodig heeft??

Deel Deze Pagina