gekolfde melk, hoe bepaal je benodigde hoeveelheid?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Hellen1971, 9 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    In december gar ik 4 dagen werken en mijn meisje gaat dan 2 dagen naar het kdv en 2 naar mijn ouders. Ik moet gaan kolven voor haar. Nu vraag ik me af: hoeveel moet ik eigenlijk kolven voor haar. Je weet immers nooit precies hoeveel een borstgevoed kind eet.

Ooit las ik ergens dat je moet rekenen op 150 ml per kilo lichaamsgewicht. Maar dat blijft toch ook niet gelden tot in het oneindige? Wie kan me helpen?

Ze gaat eerst 2 dagen per week wennen vanaf 1 december, dan is ze ruim 2,5 maand en vanaf dat ze bijna 3,5 maand is gaat ze 4 dagen per week.

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Tot de leeftijd van 9/10 maanden (beetje afhankelijk van het kind) hebben ze 900 cc borstvoeding nodig. Heeft de kinderarts mij verteld. Heb het ooit bij 4,5 maand 4 dagen in het ziekenhuis bij moeten houden dmv wegen (ik kolf niet) en het was precies 900 cc per dag.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De vuistregel is inderdaad ongeveer 150cc per kg lichaamsgewicht per dag.
    Maar je weet natuurlijk niet hoeveel en hoevaak je kind bij jou drinkt als je op verzoek drinkt. Dus het is een gemiddelde. Belangrijker is hoeveel je kind wil, met in je achterhoofd houdend dat sommige kinderen die borst gewend zijn aan een fles blijven doordrinken vanwege de andere techniek (er zijn er die met gemak 250cc wegklokken, terwijl 150cc al genoeg geweest zou zijn).

Maak de flessen niet te groot!
    Als je nu al begint met voorraad te maken, vries dan kleine porties in, van 60-90cc per portie. Afhankelijk van hoeveel je kind wil geeft de oppas dan 1 of 2 flessen per keer.

Check ook bij de oppas dat de fles borstvriendelijk gegeven wordt. Dus nooit de speen in de mond stoppen, maar met de speen rond de mond aaien tot je kind toehapt, de fles op verzoek geven, niet op een schema, laten stoppen als kind dit aangeeft.

4. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik heb volgende week de intake bij het KDV, dus dat zal zeker onderwerp van gesprek zijn!

5. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik heb toevallig gisteren dezelfde vraag geseld op het cb. Daar gaf de arts aan dat je idd gemiddeld 150ml *gewicht / aantal voedingen geeft (tenzij je kindje aangeeft echt meer te willen). Dat gaat zo door tot ca. 5 voedingen van 200 ml, oftewel een liter per dag. Dan is je kindje dus 8 kilo of zwaarder. V.a. dat gewicht reken je dus niet meer met die 150ml, maar reken je op ca. 1000ml / aantal voedingen per dag.

6. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Ik heb de eerste twee weken enorm lopen tobben met het kolven en de creche: waar baby thuis slechts elke 4 uur kwam overdag, wilde ze op de creche plots elke twee uur melk. Ook de hoeveelheden waren een probleem: met het flesje thuis kreeg ik er nooit meer dan 100 ml in, op de creche was ze ontroostbaar met dezelfde hoeveelheid.
    Na een paar dagen stress (ik had wel flesjes in diepvries, maar die hadden dus 'te weinig' melk) loopt nu alles wel op de regel. Mijn les hieruit is dat je eigenlijk niet kunt plannen hoeveel melk je kindje gaat drinken als jij er niet bij bent. Ik denk dat mijn baby veel mamahonger heeft en daarom veel meer/vaker drinkt dan thuis. Die rekensommetjes zijn leuk, maar natuurlijk heeft niet elke baby bij elke voeding dezelfde hoeveelheid nodig. Mijn tip is dan ook om wat (grotere) flessen op voorraad te hebben in de diepvries (bij vier maanden dronk mijn baby 130 ml makkelijk weg en dat terwijl ze toch 8/9 keer drinkt per dag). Ga ervan uit dat jullie (opvang/jij/baby) een paar weken nodig hebben om in een ritme te komen. Succes!

7. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Oh ja, en borstvoedingskindjes kun je niet overvoeren, maak je dus geen zorgen als je baby meer drinkt dan de rekensom aangeeft.

Deel Deze Pagina