Grrr, verloskundige...sorry, lang verhaal

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door AuroraM, 15 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    #1 AuroraM, 15 okt 2013
    Laatst bewerkt: 15 okt 2013
    Heb al een paar berichten geplaatst over hoe mijn vierde zwangerschap verloopt. Helaas niet zonder klachten. Laatste maand denk ik veel buikpijn boven in buik, dus boven baarmoeder. Ook veel harde buiken die veel pijn doen. Na dit een paar keer op controle te hebben aangegeven en nadat in urine bij huisarts ( minimaal) eiwit was gevonden weer gebeld. Dat ik me zorgen maak. Kreeg een soort welles nietes gesprek voor mijn gevoel dan hè) met vk. Zij gooide al mijn klachten op het feit dat ik te veel hooi op mijn vork neem met groot gezin, vierde zwangerschap en nog belastend werk. Goed ,dat zou kunnen . Ze heeft me toch doorgestuurd naar gyn en daar ctg gehad die goed was, bloedonderzoeken en urine waren ook goed. Alleen was mijn bloeddruk hoog, 90/140.
    Volgende dag terug en toen was bloeddruk beter 80/120 geloof ik.
    ( een week geleden was onderdruk nog 60 btw)
    Zagen bij supermarkt bloeddruk meter en die gekocht. Lijkt prima te werken.Goede recensies ook van te vinden op internet.
    Partner herkent zijn normale bloeddruk en hartslag erin.
    Bij mij geeft meter nu al een aantal avonden weer een hoge bloeddruk aan, 146/90 en 135/90/
    Overdag is bloeddruk lager. Ik meet twee keer per dag want vind het een rot gevoel, in ochtend en in avond.

Nu bel ik vanmorgen met vk praktijk omdat ik dacht dat het goed was dit door te geven. Ik word net terug gebeld en krijg zelfde vk aan tel als vorige week.
    En, misschien ben ik overgevoelig maar krijg voor mijn gevoel een preek. Dat automatische bloeddruk meters bij zwangere vrouwen niet betrouwbaar zijn. Dat ik niet zo bezorgd moet zijn . Dat ik niet de hele dag moet zitten meten. Het was echt vervelend en ik voel me totaal niet serieus genomen.
    Hoe gek is dat? Ik kom bij gyn en die neemt het wel serieus en laat met met deze bloeddruk volgende dag weer komen en deze mevrouw wimpelt het weg en zegt dat het niet s is.
    Even voor de duidelijkheid nog, dit is mijn vierde zwangerschap. Ik heb dit soort klachten nog nooit eerder gehad. Ik heb ook een enorme drempel om te bellen . Heb dit met buikpijn klachten ook heel lang uitgesteld omdat ik bang was een zeur gevonden te worden.
    En nu krijg ik zo,n reactie alsof ik een klein kind ben . Er zitten twee super leuke vk in deze praktijk maar met deze dame heb ik moeite . Zat tijdens gesprek mijn tranen te verbijten.Wat ook denk ik meespeelt is dat mijn vertrouwen in vk niet heel groot is. Eerste bevalling is heel naar geweest. 6 weken te vroeg, veel buikpijn gehad. Dit aangegeven bij dienstdoende vk maar die vond het niet zo alarmerend, ook niet toen ik zei dat ik gevoel had vruchtwater te verliezen en bloed verloor. Ze is toen mopperend gekomen. legde haar hand op mijn buik en zei, oh maar ik voel geen weeën. Ga maar lekker slapen , ik kom morgen terug. Hele nacht geen oog dicht gedaan van buikpijn. In ochtend zelf naar ziekenhuis gegaan en daar bleek dat ik 4 cm ontsluiting had en baby in stuit lag , een voet zakte door ontsluiting heen. Werd spoedkeizersnee.
    Tweede zw. en bevalling geen problemen .
    Derde bevalling was zoontje laat, ik gaf meerder keren aan dat het me niet lekker zat. Werd weggewimpeld want in nederland gaan we tot 42 weken he:p . Bij 42 weken wilde ze me weer weg sturen omdat ik nog niet inleidbaar was( mag geen gel ivm keizersnee en had geen ontsluiting) Ik stond toen op een echo die ze eigenlijk niet wilde geven. Toch gekregen na zeuren en daarop bleek dat zoontje zo goed als geen vruchtwater meer had.. Alle toeters en bellen zijn toen ingezet om bevalling in te leiden.

Wat ik hier mee wil aangeven is dat mijn gevoel al twee keer gelijk heeft gehad. En nu heb ik weer zo,n onbestemd gevoel. Ik weet ook niet wat er is maar goed voelt het niet.

Ik schrijf dit hele verhaal denk ik om mijn frustratie even van me af te schrijven maar ook omdat ik erkenning zoek.
    Ik zou nu het liefste overstappen naar andere vk maar as donderdag moet ik opnieuw in ziekenhuis zijn voor groei echo en controle. Denk dat ik dat dus moet afwachten.
    Agh, soms vind ik zwanger zijn helemaal niet leuk!!!!

2. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    Lees net mijn eigen stukje nog een keer.
    Poeh, fijn hoor, al die zwangerschapshormonen :)
    Wat mijn eigenlijke vraag was, zijn die automatische bloeddruk meters echt zo onbetrouwbaar?
    Ik kan er niets over vinden op internet( lang leve internet )
    En in ziekenhuis meten ze toch ook automatisch?

En vraag twee, ben ik nu werkelijk zo overbezorgd met klachten als hoge , hevige buikpijn en buikpijn in hele buik plus dus hoge bloeddruk erbij.
    Dat lijkt mij reden genoeg om serieus te nemen.
    Gelukkig was bloed en urine goed maar oplettend blijven is toch zo wie zo goed? Niet in paniek raken maar gewoon in de gaten houden, dat is wat ik wilde zeggen tegen haar. En in plaats dat te begrijpen kreeg ik een enorme preek...
    Ben ik nu werkelijk overbezorgd?

3. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nou als deze vk je niet serieus neemt moet je weg daar ;) stel je voor je moet met haar bevallen.

Is je bloeddruk bij de gyn nog steeds zo hoog? Want dan heb je kans dat je toch al bij de gyn moet blijven.

Ergens snap ik wel dat de vk zegt dat je niet heel de dag je bloeddruk moet gaan meten ;) misschien ben je er ook te veel mee bezig omdat je bang bent. Maar dat moet zij wel kunnen begrijpen en met je over praten....

4. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    Dank je wel voor je reactie.
    Ik moet zo wie zo in ziekenhuis bevallen wegens medische indicatie.
    Dus met 36 weken dragen ze me over.
    En ik ben niet de hele dag met bloeddruk bezig. Heb hem sinds zondag elke dag twee keer gemeten, in ochtend en avond. Dat is toch niet raar?
    Bloeddruk is steeds s,avonds weer zo hoog. Heel gek want daar voel ik verder niets van. Is ook als ik juist heel relaxed ben geweest .
    Ik wil er ook helemaal niet mee bezig zijn maar ik ben bezorgd en ik weet eigenlijk zelf niet waarom. Nu verplicht thuis zitten en weinig om handen hebben helpt ook niet echt..

5. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Heel eerlijk, waarom vraag je niet een second opinion daar in de praktijk of een andere?

Ik zou eigenlijk de tweede keer niet meer terug zijn gegaan naar die praktijk..

6. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Oh je kwam in je verhaal wel zo over alsof je heel de dag zat te meten ;)

Nee 2x per dag is niet gek. Maar misschien eens met je gyn praten over het vervolg? Als je toch al naar het zk moet met 36 weken. Toen ik hoge bloeddruk kreeg moest ik gelijk onder behandeling van de gyn blijven ;)

7. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    Ik zit te denken om terug te gaan naar praktijk die ik bij vorige zwangerschap had. Heb al een paar dingen met deze praktijk die ik vervelend vind. Ze zijn slecht bereikbaar en heel laconiek over dingen. Zelfs mijn partner die de rust en nuchterheid zelfe is was dat opgevallen. Alleen , heeft het zin om nu nog naar andere praktijk te gaan?
    Ik hoop eigenlijk dat ik onder controle mag blijven in ziekenhuis.
    Daar hebben ze tenminste meer tools dan alleen maar bloeddruk meten en met de handen voelen..
    Soms word ik zo gek van ons Nederlandse systeem van afwachten,
    en vooral een zwangerschap niet medisch maken. Waarom is dat in omliggende landen dan zo anders? Maar goed, dat is een stukje wat ik al jaren niet begrijp. En nu ben ik ( gelukkig) weer zwanger en heb er maar mee om te gaan :)

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja ik ben het helemaal met je eens hoor.
    Ik zou even kijken wat je gyn zegt.....en anders nog overstappen . Je bent niet verplicht om bij hun te blijven toch. Je bent vrij om te kiezen.

Waarom ben je niet gelijk naar je eerder vk gegaan dan?

9. Manon74

Manon74 Lid

27 aug 2013
    75
    0
    0
    Amersfoort
    Nu je bij de gynaecoloog bent geweest kun je daar niet blijven? Ik zou zeker niet bij deze verloskundige praktijk blijven... Het moet wel klikken en al is er maar 1 in die praktijk met wie je dit hebt, zou voor mij aanleiding zijn om weg te gaan. Straks begeleidt zij nog je bevalling ook....
    Ik ben zelf nogal critisch tov het NL systeem en vind het eigenlijk belachelijk dat je niet sneller en makkelijker naar een gynaecoloog kan. Ik ben nog niet zolang zwanger en heb dus nog niet alle 4 de VK's ontmoet, de 1e nam/gaf mij in ieder geval een goed gevoel en nam mij ook serieus. Hoe de anderen zijn is nog even afwachten.
    In het buitenland wordt er naar mij idee niet zomaar anders omgegaan met zwangeren, NL is de uitzondering...
    Succes ermee!

10. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Jeetje, wat een vervelende situatie. Zeker met je verleden zou je denken dat ze je nu wel serieus nemen.
    Kun je niet bij één van de twee andere VK's terecht? En duidelijk aangeven dat je je bij die ene VK absoluut niet prettig voelt??
    Ik moet dit keer ook in het ziekenhuis bevallen ivm een keizersnede bij mijn eerste en heb aangegeven dat ik graag alle controles bij één en dezelfde VK wil. Wel zo prettig.

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Dat kan niet volgens mij blike....als op het moment van bevallen alleen zij beschikbaar is moet je het natuurlijk met haar doen

12. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    Ik kan misschien wel regelen dat ik vooral op consult ga bij de twee dames die ik wel kundig vind. Een is echt super goed. Zij werkt ook in het ziekenhuis hier als vk en zij sloeg bij mij de spijker op zijn kop met haar advies aan mij een aantal weken terug. In haar en de andere dame heb ik wel vertrouwen. Maar deze vk, pfff. En inderdaad, als zij dienst heeft en ik heb een vraag zal ik het toch met haar moeten doen.
    Ik ben mij er van bewust dat ik gevoelig ben maar ik wil gewoon niet worden aangesproken als een klein kind. Ik denk dat ik met reële dingen kom en wil zeker geen paniek . Heb notabene vorige week aangegeven dat ik het vervelend vind dat ik ze al een aantal keer buiten afspraken om gebeld heb en bang ben dat ze me een zeur vinden. Maar ook gezegd dat ik echt met een reden bel en dat de drempel om te bellen al heel hoog is.

13. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Wat dat jij buiten afspraken gebeld had?

14. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    Ja dus, zie boven:)

15. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja dat vinden zij niet goed of?

16. AuroraM

AuroraM Actief lid

15 mei 2013
    167
    1
    18
    Gooi
    ze zegt niet letterlijk dat het niet goed is dat ik buiten afspraken om gebeld heb. Ik denk alleen te kunnen horen dat ze mij een beetje afscheept/ in haar ogen misschien geruststelt. Dat effect had het echter niet .Ik was eigenlijk zo onder de indruk van haar reactie over dat ik niet zo veel moet meten en dat automatische meters niet betrouwbaar zijn dat ik emotioneel werd. En dat wilde ik niet aan haar laten merken. Had vorige week ook al veel moeite met haar reactie toen ik belde voor pijnlijke harde buiken en nu had ik haar weer aan de telefoon. Eigenlijk zit ik nu te denken dat ik haar feedback zou moeten geven van hoe haar manier van reageren overkomt. Maar andere kant heb ik daar helemaal geen zin in.

17. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Gewoon weggaan daar.... Je hebt geen zin en tijd om je druk te maken hierover zeg

18. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik zou zorgen dat de volgende controle bij een van de andere twee vk's is. Dan kun je met hen bespreken hoe je dit ervaart en kunnen zij die feedback doorgeven aan hun collega. Dan komt het wel over, maar hoef je zelf dat mens, dat je niet vertrouwd, niet in de ogen kijken terwijl je het vertelt. Wellicht kun je dan ook meteen afspreken dat je de andere controles en nacontroles die vk niet meer krijgt, maar dat alle afspraken gepland worden op een moment dat een van die twee die je wel vertrouwt dienst hebben.

Overigens kun jij volgens mij gewoon over gaan op de gyn. Je zegt dat je een mi hebt. Is dat als gevolg van de ks? Ik heb iig een ks gehad en de gyn heeft in het nagesprek aan mij uitgelegd dat ik bij een volgende zwangerschap automatisch een mi heb. Zij zei dat ik dan zelf mag kiezen of ik meteen vanaf het begin van de zwangerschap naar de gyn kom voor controles, of dat ik eerst naar de vk ga en aan het eind wordt overgedragen.

Over de bloeddrukmeters: ik weet dat er een heleboel bloeddrukmeters voor particulieren op de markt zijn, waarvan bekend is dat die zeer onnauwkeurig zijn. Daar wordt wel voor gewaarschuwd. Er bestaan ook wel automatisch bloeddrukmeters van "medische" kwaliteit. Ik weet natuurlijk niet welke jij hebt.
    (Overigens is zelfs bij die automatische bloeddrukmeters die ook in zh gebruikt worden bekend dat ze minder nauwkeurig zijn dan handmatig meten, dus door te luisteren met een stethoscoop. Die automatische dingen zijn alleen veel sneller, dus daarom gebruiken ze die veel. Wanneer de gemeten bloeddruk erg afwijkt van de te verwachten bloeddruk, zullen ze altijd handmatig nog een keer meten.)

19. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Niet als je toch wordt overgedragen met de gyn en in het ziekenhuis moet bevallen ;)

20. River Song

River Song Actief lid

23 jan 2013
    177
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom zou je nog wachten op je volgende afspraak bij de vk?
    Bel gewoon naar het ziekenhuis en geef je bloeddruk hoogten door, vraag een consult aan of vraag of je meteen overgenomen kan worden.
    Vooral omdat je geen vertrouwen hebt in je bloeddruk waarden en je niet lekker voelt, maar ook omdat je geen vertrouwen hebt in je vk.
    Je gaat toch in het ziekenhuis bevallen, waarom niet nu al daarnaartoe voor de controles?
    Beter het zekere voor het onzekere nemen.

En die thuismeters zijn meestal best goed, ik vind je waarden best hoog.
    Bij mijn vorige 2 zwangerschappen had ik die vanaf het begin al, beiden ks geworden, en dus toen ook vanaf het begin onder controle in het ziekenhuis.
    Nu is mijn bloeddruk heel goed, zelfs lager als voor mijn zwangerschap! En ik voel me een stuk beter nu in deze zwangerschap dan de vorige 2.

Volg je gevoel hierin.

Deel Deze Pagina