Zwanger en contract verlenging

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Oliviafaye, 27 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Hallo dames,

Ik ben een beetje gestrest en ik hoop dat jullie misschien wat advies voor mij hebben.
    Ik werk al anderhalf jaar met veel plezier bij mijn huidige werk en als alles goed gaat krijg ik op 28 augustus mijn fase B contract.
    Het is nog niet akkoord maar mijn manager gaat ervan uit dat het wel goed komt.

Alleen tijdens een gesprek in onze lunch kwam het gesprek op de woningen die ik met partner aan het bekijken ben en de wijken die onze voorkeur hebben.
    Het viel hem op dat het allemaal kindervriendelijke wijken waren en ik was toch niet zwanger he, waarop ik lachend maar nee heb gezegd.
    Ik ben net 6 weken en ik zag het ook totaal niet aankomen maar voel me nu schuldig dat ik heb gelogen.

Maar het probleem is dus dat hij erg opgelucht was en zei "Mooi, want ik kan er echt niet nog meer bij hebben."
    Wat als ik hem straks opbiecht dat ik wel degelijk zwanger ben.
    Zolang er niks is getekend, kan hij mij gewoon ontslaan met als reden dat mijn contract is verlopen.
    Wachten tot eind augustus is mogelijk maar ik weet niet of ik dat kan maken en ook niet of ik het zo lang geheim kan houden.
    Ik ben als de dood dat ik mijn baan straks kwijt ben en er minimaal 6 maanden uitmoet voor ik terug kan komen.

Wat kan ik het beste doen? Eerlijk zijn en hopen op het beste of misschien toch mijn verlenging afwachten?

2. VSC

VSC Niet meer actief

Gezien zijn reactie zou ik t toch nog even verzwijgen. Tuurlijk is eerlijk kunnen zijn fijner maar wie weet zit het je contractverlenging wel in de weg en dan zit jij zonder baan

3. Sunshine15

Sunshine15 Actief lid

25 jan 2015
    443
    2
    16
    Groningen
    Lastig zeg.

Ik zou het in ieder geval nu nog niet zeggen, maar wachten tot 28 augustus is wel lang. Als je dan je contract hebt getekend, moet je het vertellen: Ohja, ben ook zwanger en al over de helft... Tja, volgens de wet ben je verplicht je zwangerschap uiterlijk drie weken voor de beoogde ingangsdatum van het verlof aan te kondigen. Maar zou je daar dan met een lekker gevoel werken?

4. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Nee inderdaad, ik zou hem nooit meer aan kunnen kijken denk ik.
    Heb er nou al moeite mee omdat ik eigenlijk al tegen hem heb gelogen.
    Wel zei hij dat het hoofdkantoor binnen 2 weken mijn contractverlenging zal goedkeuren maar of dat bindend is lijkt mij sterk.
    Als ik dat zwart op wit opvraag dan heeft hij het denk ik ook door.

Hij gaat er niet als enige over, mijn supervisor zal er zeker wat van zeggen als ik als enige geen verlening krijg terwijl ik betere beoordelingen heb maar ja, of dat ze zal tegenhouden weet ik niet.

5. Siesa

Siesa Lid

15 mei 2015
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat zodra je het aangeeft het echt wel meevalt als je beoordeling gewoon goed is.... En je kan gewoon zeggen dat je het toen niet wist... En toen je het wel wist was je een beetje bang het eerlijk te zeggen... Als hij je nu mondeling akkoord heeft gegeven en uiteindelijk dat toch niet doet, dan raad ik je aan even een juristje in te schakelen... Dat zou namelijk niet ethisch verantwoord van hem zijn om jou dan ineens geen contract te geven en daar kan je zeker iets mee doen. Het is jouw Prive leven en jouw recht. Daar heeft de agenda van jouw werkgever niets mee te maken..

6. Mikjez

Mikjez Bekend lid

22 mrt 2011
    651
    0
    0
    ZH, Nedeland
    Met 6 weken zijn er zat die nog niet weten dat ze zwanger zijn, plus er zijn er ook zat die eerst de drie maanden willen afwachten voordat ze het uberhaupt naar buiten brengen. Ik zou als ik jou was na de 13e week het gesprek aangaan dat je wel degelijk zwanger bent, maar dat je eerst de zekerheid wilde hebben over het eerste trimester.

Ik denk wel dat je het dan moet vertellen aangezien je een goede relatie met je werkgever wilt behouden. Dan zou ik als ik jou was ook open kaart spelen over zijn opmerking: dat kunnen we er niet bij hebben. Vraag aan hem wat dit voor jou betekent en dat het belangrijk voor jou is om deze baan te houden.

Succes!

7. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Ik denk dat je echt niet kan verbergen tot augustus.
    Dan ben je bijna op de helft!
    Zou het eerste trimester afwachten en het dan toch echt vertellen.

Siesa, waarom een jurist?
    Een werkgever heeft alle recht om een contract niet te verlengen.
    Mondeling akkoord is niks waard.

8. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou het gewoon vertellen. Ik raakte zwanger in mijn proefperiode.Dit wel gewoon eerlijk verteld. Kreeg gewoon een contract wel voor een jaar ipv een vast contract. Leidinggevende deed totaal niet moeilijk. Ze krijgen namelijk gewoon geld via het uwv voor jou als jij met verlof bent.
    Eerlijkheid duurt het langst. En als het gewoon verteld ben je denk ik voor je baas meer een eerlijk en te vertrouwen persoon dan iemand die liegt het verbergt en wacht tot het contract binnen is. Zou het wel pas vertellen als je de 12 weken echo gehad hebt

9. Minime3

Minime3 Bekend lid

13 okt 2013
    674
    133
    43
    Mijn schoonzus heeft het ook tot 20 weken verborgen gehouden. En toen pas verteld. Tja, ze zullen ff balen.
    Pech voor de werkgever, dat is het risico van vrouwen aannemen hoor.
    Beetje nuchter bekijken...

10. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Ik zou het niet vertellen, zeker niet als je baas duidelijk maakt dat hij geen zwanger personeel kan gebruiken. Tot 19 weken moet misschien nog wel werken (tenzij je net als ik nu al een flinke buik hebt ...)
    En je kan er gerust nog ingooien dat je ten tijde van dat gesprek nog niet wist dat je zwanger was, mocht er ter sprake komen dat je gelogen hebt. Het is een leugen om bestwil.

11. kaatjuh81

kaatjuh81 Actief lid

20 apr 2015
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kun je je zoektocht naar een huis niet aangrijpen om meer zekerheid over je verlenging te krijgen? Ivm aanvraag berekening hypotheek etc moet je toch ook wat zekerheid kunnen overleggen naar een bank. Lijkt me een heel legitieme reden om zwart op wit iets te krijgen. En je zwangerschap gewoon na 12 weken bekend maken

12. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Ik heb een werkgeversverklaring gehad, zo'n 2 weken geleden maar volgens mijn collega's is dat niet zo heel veel waard.
    Ik denk dat ik met 14 weken het bekend zal maken en voor die tijd even nagaan of het akkoord is gegeven en of ik dat idd voor het huis zwart op wit kan krijgen.
    Dan wacht ik een paar weekjes en dan zeg ik dat ik de combinatietest eerst af wou wachten.

Bedankt dames!
    Ook die wachten aanraden, het is verleidelijk maar het zal de relatie geen goed doen want uiteindelijk ook risico's meebrengt. En ik ben niet van de risico's haha

Deel Deze Pagina