Zwanger en contract

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by El94, Aug 24, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. El94

El94 Lid

May 30, 2016
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en kon er nergens op internet een goed antwoord op vinden.
    Ik weet dat een bedrijf je niet mag ontslaan om zwangerschap. Maar stel je contract is al getekend, maar gaat pas oktober in. En je maakt nu bekend dat je zwanger bent, mogen ze je dan ontslaan of het contract ontbinden?

Dankjewel alvast voor de reacties

2. Teddie86

Teddie86 Niet meer actief

Heb je een proeftijd? Want dan kunnen ze daar gebruik van maken...

3. El94

El94 Lid

May 30, 2016
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee in m'n contract staat duidelijk dat ik geen proeftijd heb.

4. Ri1987

Ri1987 Actief lid

Sep 9, 2015
    176
    1
    18
    NULL
    NULL
    Geen proeftijd, dat hoor je niet vaak meer. Staat het niet in het contract met andere bewoordingen?

Je bent verplicht om uiterlijk 3 maanden voor de uitgerekende datum je werkgever in te lichten, maar het is netter om dit te doen aan het begin van het 2e trimester. Dan heeft het bedrijf ruimschoots de tijd om een vervanger te zoeken.

In principe heeft het bedrijf geen pijn ervan, salaris wordt tijdens verlof betaald door UWV.

Maar om op je vraag te komen, kunnen ze je ontslaan als contract al getekend is? Ja een bedrijf zou het contract vanwege zwaarwegende redenen kunnen verbreken voor ingangsdatum. Als ze van je af willen dan kunnen ze dat, minder makkelijk dan vroeger maar het kan.

Als jij verzwijgt dat je zwanger bent is kan dat ook een reden om je te ontslaan. Want dan kunnen ze aanvoeren dat het gaat om een verstoorde arbeidsverhouding.

5. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
    Het bedrijf heeft er wel degelijk 'last' van dat iemand met zwangerschapsverlof gaat. Er moet namelijk vervanging worden geregeld (voor minimaal 16 weken). Iemand moet worden ingewerkt. Er moet dus een extra persoon worden aangenomen (of bestaande collega's moeten meer uren maken) en tijdens het inwerken is iemand vaak boventallig en zit je dus met dubbele loonkosten.

Ik vind het altijd iets te kort door de bocht om te zeggen, 'Het UWV betaald de zwangerschaps- en bevallingsuitkering dus het bedrijf moet niet zeuren...

Share This Page