Het is nog wat vroeg, maar als mijn manager zometeen weer terug is van haar zomervakantie wil ze graag alvast een gesprekje met me over hoe ik mijn zwangerschaps-/bevallingsverlof wil gaan opnemen zometeen. Nu las ik dat je je bevallingsverlof ook flexibel kunt opnemen, mits in elk geval de eerste 6 weken een aaneengesloten periode zijn. Ik vroeg me af of er hier dames zijn die van die mogelijkheid gebruik hebben gemaakt, en hoe dat beviel. En meer algemeen: na hoeveel weken thuis zitten wilden jullie wel weer aan de slag? Dit wordt mijn eerste kindje, dus ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal. Ik zie er alleen een beetje tegenop om na mijn verlof direct weer voltijd aan de bak te moeten (deeltijd gaan werken is financieel helaas geen optie). Het idee is nu om door te werken tot 36 weken - zittend beroep en tot nu toe voel ik me uitstekend (even afkloppen) - en dan bijvoorbeeld 9 weken aaneengesloten bevallingsverlof en dan nog 7 weken drie dagen per week werken, en daarna weer gewoon voltijd. Is dit realistisch? Uw reacties en ervaringen graag.
In België werken de meeste vrouwen gewoon door tot 39 weken, wanneer je verplicht moet stoppen. Of misschien een weekje of twee verlof ervoor. Dus tot 36 weken werken als je je goed voelt, kan zeker. Zelf zou ik daarna zo lang mogelijk voltijds met je kleintje thuis blijven. Je weet namelijk nooit hoe je het moederschap verteert, en wat voor een kind je hebt. Daarna voltijds terug gaan werken is ook goed mogelijk. Ook dat is iets dat vrij standaard is in België. Hoewel ik weet dat Nederlanders daar volledig anders in staan. Kortweg: natuurlijk kan dat. Vraag is of je dat wilt.
Jouw verdeling lijkt me heel fijn! Zou er evt voor je man ook een mogelijkheid zijn om zijn dagen flexibel in te delen? De vraag is alleen waar je een kindje van 9 weken voor oppas gaat brengen?
Ik heb mijn verlof ook in delen opgenomen. Bij mijn tweede ben ik bij zes weken al voor twee dagen aan het werk gegaan. Dit heb ik later uitgebreid naar 2,5 dag. Ik vond het heerlijk, de kleine ging naar opa en oma. Zo heb ik mijn verlof met ruim twee maanden kunnen verlengen. Daarna mijn reguliere uren van 28 uur weer gaan werken... Als je dit wilt doen zou je het nu aan kunnen geven en je hoeft pas na je bevalling hierover definitief te beslissen. Als jij dit dan na de bevalling alsnog wilt hoef je dit pas twee weken op voorhand aan te geven.
Het klinkt al een ideale oplossing voor je. Ik zou richting je manager wel altijd een voorbehoud aanhouden. Mocht het moederschap je zwaarder vallen dan verwacht, of je hebt een kindje wat veel aandacht nodig heeft, dat je dan altijd nog kan kiezen voor 'gewoon' fulltime verlof. Ook ik had de planning om tot 36 weken door te werken, heb me de hele zwangerschap topfit gevoeld. Tot ik met 32 weken ineens thuis moest zitten door een verhoogde bloeddruk. Dus ook voor wat betreft het doorwerken tot 36 weken, moet je voor jezelf ook altijd enig voorbehoud aanhouden. Ik weet niet of je eraan hebt gedacht, maar tijdens je zwangerschapsverlof bouw je gewoon vakantie-uren op, die je natuurlijk niet nodig hebt. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de eerste weken rustig op te bouwen d.m.v. opnemen vakantiedagen. Ook zou je kunnen kijken naar ouderschapsverlof, het nadeel daarvan is dat het in veel gevallen onbetaald is.
Dank jullie wel voor alle reacties tot nu! Uiteraard zal ik de nodige voorbehouden maken - je kunt nooit van tevoren inschatten hoe een zwangerschap of het moederschap gaat verlopen. Gelukkig wordt daar in de regelgeving ook wel rekening mee gehouden, en kun je nog wat schuiven als dat nodig is. Mijn manager wil gewoon alvast een plannetje hebben, maar ze zijn ook erg lief en superflexibel op mijn werk, dus ik maak me er niet al te veel zorgen om. Mijn manager is haast nog enthousiaster over mijn zwangerschap dan ik zelf. Mijn vriend is al ruim twee jaar op zoek naar werk, maar mocht hij de komende periode per ongeluk toch een baan vinden, is daar ongetwijfeld ook wel een mouw aan te passen, inderdaad eventueel i.c.m. vakantiedagen of onbetaald verlof. Maar voor nu gaan we er maar vanuit dat mijn vriend huisvader wordt en ik 40 uur per week blijf werken. Ik vind voltijd alleen soms nu al best pittig, vandaar mijn idee om het langzaam weer op te bouwen. Ik ben zo benieuwd hoe het moederschap mij gaat bevallen! Ik heb er heel erg veel zin in, maar misschien word ik na twee maanden ook wel gillend gek en snak ik om weer aan het werk te gaan.
Hoi! Het werkt niet helemaal zoals je het in je openingspost zegt. Je hebt zwangerschapsverlof en bevallomgsverlof, je bevallingsverlof is wat je na je bevalling nog over hebt. Als je door werkt tot 36 weken dan heb je na de bevalling nog 12 weken bevallingsverlof. Hiervan moet je minimaal 6 weken aaneengesloten opnemen, de rest kan gespreid opgenomen worden. Dit moet je binnen 4 weken na de bevalling aangeven op het werk. Ik was zelf ook van plan om tot 36 week door te werken (zittend beroep) maar vanwege heftige buikpijn moest ik met 34 week thuis blijven van de verloskundige. Wel 6 week na de bevalling begonnen met werken en dus de laatste 4 weken gespreid opgenomen. Is mij heel goed bevallen! Eerst 1 dag weer werken, toen 2 enzovoorts. Ik hoop je een beetje geholpen te hebben zo!