Zwanger en cyste in eierstok; ervaringen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Netje89, 27 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Netje89

Netje89 Actief lid

4 okt 2011
    104
    0
    0
    Hallo allemaal!

Laatst al verteld dat ik 's nachts wakker was geschrokken met enorme buikkrampen. Ik had de verloskundige gebeld die me afwimpelde. Nu moest ik woensdag daar voor de eerste keer zijn. Voor ze met de intake begon (was een andere vk dan aan de telefoon) vroeg ze of het nog een keer gebeurt was. Ik aangegeven; ja nog één keer daarna. Heeft ze meteen een echo aangevraagd voor de volgende ochtend. (Best geschrokken, maar voelde me nu wel serieus genomen dat wel).

Dus gisteren stukkie rijden (dat was 't nadeel van zo snel een echo krijgen, maar hebben we natuurlijk met liefde gedaan) om die echo te maken.

Gelukkig is de beeb helemaal oké, netjes 2 cm klein, hartje zien en horen kloppen!! Ik helemaal door het dolle heen; zo gelukkig en apetrots op ons ukkie.

Maar de echoscopist (of hoe hij heten mag) zag in mijn rechter eierstok wel een cyste zitten (volgens hem de reden voor die rare pijn). Hij had het erover dat het niet erg was zolang hij niet groter werd dan 6 cm. Daarna moet 'ie er operatief uit.

Ik was zo blij met het kloppend hartje dat ik niet verder gevraagd heb. Maar ik vraag me wel af of de beeb hier last van kan krijgen? En hoe houden ze in de gaten of dat ding groeit of juist weggaat? En als 'ie groeit..? Ik wil niet in mijn buik geopereerd worden zolang ons ukje daar zit, lijkt me niet goed!!

Iemand ervaring? Alvast bedankt!

2. Mar76

Mar76 Actief lid

4 mrt 2011
    223
    107
    43
    Zuid-Holland
    Hoi Netje,

Allereerst gefeliciteerd met je ukje, bijzonder he!
    Ik heb er helaas ervaring mee, ben zelf met 16 weken geopereerd. Mijn cyste werd helaas alleen maar groter, tijdens de operatie al zo'n 12 bij 8 cm. Onderzoek heeft uitgewezen dat het bij zo'n grote cyste minder risico geeft om hem tussen de 14 en 16 weken te verwijderen, dan om hem te laten zitten. Tussen 14 en 16 weken, omdat je kindje dan al helemaal is aangelegd en er nog wel genoeg ruimte in je buik is. Als ze zo'n grote cyste laten zitten, is de kans aanwezig dat je verderop in de zwangerschap alsnog geopereerd moet worden, bijvoorbeeld omdat de cyste om je eierstok gaat draaien. Het risico van een buikoperatie is dan echter groter.
    Heeft de echoscopist gezegd hoe groot de cyste was? Kleinere cystes komen nl vaker voor aan het begin van de zwangerschap, en verdwijnen dan na verloop van tijd vanzelf weer. Dus dat hoop ik voor je! Ik moest vanaf dat de cyste werd ontdekt elke 3 a 4 weken naar de gyn, zodat ze d.m.v. echo's de cyste in de gaten konden houden. Toen bleek dat hij bleef groeien hebben ze met het hele team overlegd wat het verstandigst was: zij vonden een operatie het beste. En wij stonden daar ook wel achter, omdat de cyste zo groot werd, en alleen maar bleef groeien. De operatie was heel spannend, maar gelukkig is alles goed gegaan!
    Ik zou overleggen met je verloskundige, en zeker als je erge pijn houdt en eventueel vragen om een verwijzing naar de gyn. Nou, t is een heel verhaal geworden...
    Veel sterkte, ik hoop dat hij niet gaat groeien!

3. Netje89

Netje89 Actief lid

4 okt 2011
    104
    0
    0
    Beste Mar76,

bedankt voor je reactie! Sorry dat ik nu pas reageer, normaal ben ik iets sneller maar ik ben al sinds donderdag niet lekker en heb het weekend voornamelijk in bed doorgebracht (heeft alleen niet geholpen, net de huisarts toch maar eens gebeld).

Wat een verhaal zeg, jeetje! Zo'n operatie terwijl je zwanger bent en zó dichtbij je kindje lijkt me ontzettend eng als ik eerlijk moet zijn. Ik ben blij dat het bij jou goed afgelopen is.

Nee, ik weet niet hoe groot de cyste is. Het zal misschien wel meevallen hoor, want de echoscopist deed er vrij luchtig over. Misschien om mij niet in paniek te krijgen maar toch. Hij gaf aan dat ze meestal vanzelf verdwijnen. Ik heb het vanochtend met de huisarts gesproken want die had ik toch aan de lijn. Maar ik moet hiermee inderdaad bij de vk zijn. Ik ben gewoon benieuwd hoe dat ze dit gaan controleren. Ze hadden het allemaal over de 20 weken echo. Maar dat zou dus voor een evt. operatie te laat zijn? De pijn is ook echt niet leuk heb er toch meer last van. Nog steeds niet dagelijks en constant ofzo maar lekker voelt het niet.

Nogmaals bedankt! Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen!

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Vriendin van mij had het ook. Bij de eerste echo ontdekt.
    Tijdens de zwangerschap is het heel goed in de gaten gehouden en is ze niet geopereerd. Buikonderzoek en echo's waren wel extreem pijnlijk voor haar.
    Na de zwangerschal is ze wel geopereerd en hebben ze een eierstok moeten weghalen. Waarschijnlijk deed ie al een tijdje niks meer, maar toch is ze zonder problemen zwanger geworden.

Sterkte, en hopelijk verdwijnt het vanzelf!

5. Netje89

Netje89 Actief lid

4 okt 2011
    104
    0
    0
    Ojee, wat een verhalen zeg! Het klinkt nu toch allemaal wel eng! Eén van mijn liefste vriendinnetjes had dit ook (maar niet zwanger) en ook bij haar is haar eierstok verwijderd. Dat is toch wel het laatste wat ik wil.

Ik heb me net dus even over mijn schuldgevoel (bang dat ze me een ontzettende zeiktr*t vinden) heen gezet en weer de verloskundige gebeld met de vraag hoe ze dit in de gaten gaan houden. Ik mag nog een echo aanvragen voor rond de 11 weken. Als 'ie dan gegroeid is moeten we verder kijken hoe het dan verder moet. Is 'ie gekrompen zijn we natuurlijk heel blij! Spannend hoor!

Misschien is het een goede voorbode dat de echo bij mij niet zeer deed? Ik neem aan dat we het over een uitwendige echo hebben? Nou ja, ik hoop gewoon dat een eventuele operatie ook kan als mijn kleintje veilig en wel op de wereld gekomen is..

Deel Deze Pagina