zwanger en de vijfde ziekte

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mamamilou, 1 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamilou

mamamilou Niet meer actief

Hoi,

Afgelopen weekend ben ik bij mijn ouders op visite geweest. Mijn neefje was daar ook. Vandaag belde mijn schoonzusje dat hij de vijfde ziekte blijkt te hebben.

Ik ben nu 18 weken en 3 dagen zwanger. Is de vijfde ziekte gevaarlijk voor mijn (ongeboren) baby?

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.662
    27.307
    113
    Vrouw
    Dr google geeft rivm als resultaat;

Mensen die geen vijfde ziekte hebben gehad, kunnen besmet raken en ziek worden.

Veel volwassenen hebben de ziekte als kind al gehad. Iemand die vijfde ziekte heeft gehad, kan de ziekte niet opnieuw krijgen.

De huisarts kan door bloedonderzoek zien of iemand besmet is met het virus. Dit kan bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen belangrijk zijn om te weten.

Krijgt een zwangere vrouw in de eerste helft van de zwangerschap de vijfde ziekte? Dan is er een klein risico op een miskraam. Bij de meeste vrouwen verloopt de zwangerschap normaal en zijn er voor de baby geen gevolgen.

Ben je zwanger en heeft iemand in het gezin de vijfde ziekte? Overleg dan met je huisarts. Je kunt wel je kinderen gewoon halen en brengen naar een kindercentrum.

3. mamamilou

Ik weet niet of ik het als kind heb gehad. Ga het haar zo vragen. Maar goed, wat als ze het niet weet? Zou jij bloed laten prikken?

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.662
    27.307
    113
    Vrouw
    Je bent wel voorbij je eerste trimester gelukkig maar je kan altijd overleggen met huisarts of verloskundige. Ik heb mij wel laten prikken op antistoffen voor oa waterpokken. Mijn moeder wist het echt niet meer

5. mamamilou

Als ze het niet meer weet bel ik de verloskundige.

6. Neilia

Neilia Niet meer actief

paula1984 vindt dit leuk.
  7. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.341
    8.344
    113
    Amsterdam
    Laten prikken even, vanaf 20 weken ben je sowieso veilig. Hier heerste het op kdv, dochter had het vorig jaar al gehad. Ik heb mij laten prikken ik blijk het niet gehad te hebben wat m’n ouders al dachten dus ik ben tot 20 weken niet naar het kdv geweest.

8. mamamilou

Siepje, jij bent net bevallen. Nog gefeliciteerd!

Siepie85 vindt dit leuk.
  9. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    @paula1984!

Hier ook blootstelling aan de 5e gehad tijdens de zwangerschap, ik had gelukkig antistoffen.

paula1984 vindt dit leuk.
  10. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.341
    8.344
    113
    Amsterdam
    Dank je wel!

11. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    Mijn dochter heeft de 5e ziekte gehad, ik was toen rond de 20 weken zwanger. Heb voor de zekerheid bloed moeten prikken, maar ik had antistoffen dus niks aan de hand. Ik zou even overleggen met je huisarts of verloskundige.

12. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Als jij hem zelf niet gehad hebt is er idd met besmetting op dit termijn een risico voor je ongeboren kind.
    Weet je of je hem gehad hebt?

13. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Edit; ik bleek na bloedprikken dus geen antistoffen te hebben gehad.
    ik was zelfs indirect in aanraking gekomen.
    Mijn inmiddels 2e kindje had een kindje in zijn groep op het kdc.
    Via hem ben ik dus besmet.
    Verloskundige weten hier te weinig van.
    Advies huisarts bellen en direct bloed laten prikken.

14. mimi1988

mimi1988 VIP lid

7 apr 2015
    6.946
    4.154
    113
    Wij hebben dit laatst gehad.
    Zoontje had twijfelachtig de 5e ziekte. Ik bleek geen antistoffen te hebben. Ik was net de 20 weken gepasseerd. Na overleg met van vk met gyn en kinderarts besloten dat ik bloed zou prikken. 2 dagen later de uitslag: ik had het niet. Over ruim een week moet ik nog een keer bloedprikken om te kijken of ik het doorgemaakt heb.

Ik zou soweiso bloedprikken. Helemaal als je geen antistoffen hebt. En dan paar weken alter nog een keer om zeker te weten dat je het niet of wel hebt doorgemaakt.

Deel Deze Pagina