Beste Heidi Akkers, Sinds een aantal weken spuugt onze kleine soms na de voeding. Ongeveer 1 keer per dag. Soms heel veel (het lijkt dan de hele voeding) soms minder. De voeding eindigt vaak met dat hij begint te kokhalzen en als ik dan op tijd stop voorkom ik spugen. Soms stopt hij zelf met drinken na kokhalzen of een vies of boos gezicht trekken icm kokhalzen. Soms echter wil hij zelf nog drinken of na afkoppelen begint hij weer te ''zoeken''. Vaak gebeurt het kokhalzen / spugen na geruime tijd gedronken te hebben, maar soms ook na 10 minuten al. Als hij kokhalst stop ik met de voeding, wanneer ik in het verleden probeerde door te gaan komt het er vaak allemaal weer uit. Mijn vraag is: betekend kokhalzen of neiging tot spugen dat hij genoeg heeft gehad en genoeg heeft gedronken? Oftewel is dit een teken dat zijn maagje vol zit? Of kan het een andere oorzaak hebben en is het aan te raden een pauze te nemen en later nogmaals te proberen? mvg, Anna
aanvulling Tussen voedingen door spuugt hij niet. Hoogstens enkele minuten na de tijd ''mondje terug''.
Mogelijk is je kindje aan het eind van de voeding minder alert in hoe het drinkt? Dan kan het zijn dat hij de tepel wat 'losser' in het mondje heeft en veroorzaakt dit soms dit reflex. Herken je bij je kindje dat het het kokhalsreflex vrij voor aan in het mondje heeft? Of is het echt slechts 1 keer op een dag ongeveer? Kun je andere dingen afleiden aan de mondmotoriek: vacuüm al dan niet goed vast kunnen houden: kuiltjes in de wangen bij het drinken of zuigen; 'luidruchtig' drinken met veel bijgeluiden. Hoe oud is je kindje? Evt. kun je een lactatiekundige inschakelen die eens meekijkt en een mondonderzoek doet bij je kindje. Of vraag het een pre-logopedist. Veel succes!