Tip voor de mensen die zwanger zijn en onregelmatige diensten werken, en daar ook ORT voor ontvangen.... Trek je het niet meer om onregelmatig te werken, meld je dan ziek!!! Ik ben er dus ingetrapt om, toen ik het niet meer trok (en omdat er in de late diensten veel agressie was) alleen de dagdiensten te gaan werken. Ten eerste loop je dan tijdens die weken/ maanden dat je dagdiensten werkt, de ORT al mis en ten tweede wordt je zwangerschapsuitkering ook nog eens over die laatste 4 weken voor je verlof berekend (je loon zonder ORT dus)... Tenzij het je niet uitmaakt financieel gezien, kun je gewoon dagdiensten werken, maar wil je geen honderden euro's mislopen, lekker ziekmelden, ipv aanpast rooster!! Je zwangerschapsuitkering die je tijdens je verlof krijgt en het salaris dat je krijgt tijdens de ziekmelding, is gebaseerd op de 4 weken voor je ziekmelding, dus op de weken dat je nog wel onregelmatig werkte Ik hoop niet dat andere mensen hier ook intrappen, dus ik dacht, ik zet het hier maar even neer.... Wist dit zelf dus ook niet toen ik zwanger was....
klopt. je hebt helemaal gelijk. je mist dan veel. gewoon ziek melden. Ik deed bv de late nog wel aleen s'morgens van 7-10 liep er iemand extra die uren was ik dan therapeutisch en deed de med enzo. i.v.m. last van m'n rug
je krijgt toch gewoon je contract uren uitbetaald in je verlof ? Ik vind t nogal wat om je ziek te melden omdat je je ort misloopt , ik had (heb) een nachtdienst contract maar kan en mag geen nachtdiensten meer draaien dus werk ik gewoon avond en weekend diensten , en als ik straks met verlof ga krijg ik gewoon 100% van mijn basis uren uitbetaald nja daar heb ik dan maar vrede mee beter nog KUNNEN werken dan ruim voor je verlof thuis zitten . maar dat ligt denk ik ook aan mezelf ik WIL helemaal niet ziek thuis zitten terwijl ik nog wel kan werken al is het dan aangepast ...
ik vind het heel erg raar om je ziek te melden terwijl je niet ziek bent alleen en puur omdat je dan geld misloopt. Dan kan toch niet de bedoeling zijn? Als je bepaalde diensten niet meer kan werken ivm zwangerschap, dan gewoon aankaarten en andere diensten lopen, vind dit een waardeloze instelling! Zelf zo een werknemer zijn, vind ik al waardeloos maar ook nog anderen hiertoe aanzetten op een forum vind het schandalig.
ja dat snap ik. Als je " lekker" in de ziektewet of ww kan zitten en op die manier steun kan trekken, komt het je zeker ook goed uit? Lekkere instelling weer, jij komt er wel
Het staat er een beetje krom maar ik begrijp denk ik wel wat ze bedoeld. Voor mij gaat het nu nog niet op maar ik werk bijv ook in de zorg en werk onregelmatig. Als ik mijn ort verlies ga ik er zo 300-400 per maand op achteruit,ik zou dan dus en thuis zitten,de balen hebben en er financiel flink op in moeten leveren. Nu kunnen wij het missen maar hoeveel mensen niet?Die hebben rekeningen die betaald moeten worden. Ik moet nu ook aangepast gaan werken maar probeer wel zo lang als mogelijk de avonden te draaien en mn weekenden aan te houden. Zo hoef ik niet thuis te zitten en lever ik ook niet al te veel in. Eerlijkheid duurt het langst,dus ik zou zeggen neem het ter info aan en maak het bespreekbaar met de leiding als je het financieel niet kan lijden. Voor mij zit daar het verschil in, steuntrekkers etc moet ik ook niets van hebben!! Ben gewoon eerlijk!
Volgens mij heeft dit ook veel te maken met wat je werkgever aan cijfertjes doorgeeft aan het UWV als je eenmaal met verlof gaat. Ik ben in mijn eerste zwangerschap vanaf de 5 maanden alleen dagdiensten gaan werken en ik heb in mijn verlof gewoon ORT gehad. Dan werkte ik nog wel weekenden maar alleen de zondag zet een beetje zoden aan de dijk qua ORT. De zaterdag telt maar een paar uurtjes. De week voor mijn verlof had ik vrij, ik had die maand ook geen weekenden gewerkt en toch kreeg ik een hoger salaris dan ik verwacht had op basis van het salaris dat ik die maand gekregen had. Bij navragen (ik was bang dat het een foutje was en ik terug zou moeten betalen) bleek dat mijn werkgever ook de ORT van de voorgaande maanden mee gerekend had. Een gemiddelde van een x aantal maanden dus, ik zou nu niet meer weten hoeveel. Zet anders je vraag/verhaal eens bij het UWV topic neer, misschien kunnen zij duidelijkheid verschaffen. Er hangt mij namelijk iets bij van dat ze een nieuwe berekening kunnen maken als je onregelmatig werkt.
Misschien komt dit een beetje krom over... zo is het totaal niet bedoeld... Maar wij hebben een behoorlijk *$&@#*($& rooster, met vaak een avonddienst en een ochtenddienst na elkaar, dat trok ik echt niet meer in de zwangerschap. Om me niet ziek te hoeven melden, ben ik alleen nog de dagdiensten gaan werken. Zo kon ik tot het einde toch 100% van mijn uren blijven werken!!! Echter lever je er dan wel veel geld op in als je dagdiensten gaat werken, in mijn geval zo'n 400-500 euro per maand en dat kunnen wij eigenlijk niet missen.... maar ja, gezondheid gaat voor! Later kwam er dus achter dat ik hierdoor OOK tijdens mijn verlof die 500 euro minder kreeg per maand.... als ik niet de dagdiensten was gaan werken, maar ik had me bijvoorbeeld 20% ziekgemeld en gewoon onregelmatig blijven werken, maar dan een uurtje eerder naar huis ofzo.... dan had ik die 500 euro wél gehad elke maand. En dat vind ik nogal een verschil, dat je hierdoor ZO gekort wordt. Ik werk al minstens 12 jaar onregelmatig en dan vind ik het best raar dat dat niet (gedeeltelijk) mee gerekend wordt tijdens je zwangerschapsuitkering. En tuurlijk WERK je tijdens je verlof ook niet onregelmatig, dus waarom zou je dan ORT moeten krijgen bij je zwangerschapsuitkering? Maar iemand die voor de klas staat op de basisschool, WERKT ook niet tijdens haar verlof.... die krijgt dan toch ook niet ineens maar 70% van haar salaris uitbetaald?! Maar iemand die in de zorg werkt en het beste voor zichzelf/ de baby kiest en dus dagdiensten gaat werken (even zwaar als iemand die altijd al 9-17 uur baan heeft), die krijgt ineens tijdens het verlof wel maar 70% van haar normale inkomen...... Dát vind ik gewoon erg oneerlijk!
Ik wil met dit topic overigens niemand aanzetten tot oneerlijkheid, ziekmelden zonder reden e.d. Misschien kwam het zo over, dan was dat wellicht door mijn frustraties dat ik zoveel geld ben misgelopen, terwijl wij dit gewoon KEI hard nodig hebben. Voor ons is 500 euro per maand minder, enorm veel.... Ik wil hier alleen mensen die ook in de zorg werken mee duidelijk maken dat je een bewuste keuze moet maken (ALS je het niet meer trekt). Mensen die gewoon tot het einde zonder problemen hun onregelmatige diensten kunnen blijven werken, hebben nergens last van, zij krijgen die ORT gewoon doorbetaald in hun verlof. Maar mensen die het niet meer trekken, hoop ik dat zij hierdoor vooraf de keuze kunnen maken. Want alleen nog dagdiensten werken is voor je leidinggevende ook een gedoe met het rooster (bij ons wel), bij ons was het achteraf makkelijker geweest als ik me 20% had ziekgemeld en iets eerder naar huis was gegaan. Nu moest mijn hele rooster omgegooid worden Ik heb de vraag inderdaad aan het UWV gestelt... zij geven inderdaad ook aan, dat wanneer ik me ziek had gemeld (geheel of gedeeltelijk) ik wél de ORT doorbetaald had gekregen. Kortom alsnog mijn tip: denk goed na, voordat je dagdiensten gaat werken! 500 euro is veel geld!
Ik snap je reactie eigenlijk ook wel een klein beetje. Ik werk sinds 12 jaar in de zorg en ook bij ons zijn de arbeidsomstandigheden niet altijd even geweldig, veel achter elkaar werken, vroege diensten na een late dienst en daar komt bij dat werken in de zorg zonder dat je zwanger bent al pittig is laat staan als je in verwachting bent. Ik werk zelf in een verpleeghuis waar je regelmatig geconfronteerd wordt met agressieve cliënten. Niet echt prettig als je met een dikke buik loopt en je hormonen door je lijf gieren. Maar goed ik proef bij ons onder zwangere collega's ook wel een beetje de stemming van: Ik heb jarenlang de benen onder mn lijf gerend, niks was te gek of te veel, alle diensten werden zonder geklaag gedraaid soms 4 of 5 weekenden achter elkaar werken nu ben ik zwanger en doe ik het is lekker rustig aan!!! Ik ben nu zelf net zwanger en ik voel me nu nog prima maar ik zit er zelf al aan te denken om straks bij mn leidinggevende aan te gaan geven dat ik liever geen nachten meer draai, gewoon omdat ik moe ben en mn bio ritme van slag is als ik in de nacht zit, misschien zit het ook wel een beetje tussen mn oren maar mn gevoel zegt stop maar met die nachten. Ik vind het ook lastig om bijvoorbeeld op therapeutische basis te gaan werken want ik wil geen watje zijn maar ik denk dat ik het straks als ik verder in mn zwangerschap ben best pittig ga vinden om avonddiensten te draaien. Ik ben nu s'avonds om 21.00 uur al afgedraaid maar dan moet je nog even door tot 23.00 uur s'avonds en als je dan de pech hebt dat je de volgende dag weer om 07.00 uur op mag draven.... Maar misschien dwaal ik nu een beetje van het onderwerp af hahaha. Wat ik probeer te zeggen is dat ik je wel een beetje begrijp. Jezelf ziek melden terwijl het niet nodig is is niet netjes maar ik denk dat ik wel een beetje snap wat je bedoelt. Greetz
Even mee afdwalen. Je hebt er wèl recht op hè, dat je geen nachtdiensten meer werkt. Dat is wettelijk geregeld, zo ook dat je een regelmatig werk en rust patroon hebt. Hoe je dat invult is aan jou, je kunt kiezen voor alleen dagdiensten, of alleen avonddiensten, net wat voor jouw het beste werkt. Bij Jitte heb ik tot 4 weken van te voren onregelmatig gewerkt, alleen geen nachtdiensten. Ik trok het ook makkelijk omdat ik in een verzorgingshuis werk voor blinden en slechtzienden. Dat is meer begeleiding dan echte zorg, dus dat is een stuk minder zwaar dan een VPH. (waar ik dus werkte tijdens mijn eerste zwangerschap) En ik werkte nog maar 16 uur, tegenover de eerste keer 32.
Ik vind het not done om je ziek te melden. Ik werk normaal ook als vaste nacht, maar sinds deze week werk ik weer op de dag omdat het te zwaar wordt. Dat ik geen nachten meer wil en kan doen is mijn probleem. Er zijn genoeg alternatieven. En ja, dat ik straks wat minder geld krijg tijdens mijn verlof, jammer dan. Ik laat mijn collega's en teamleiders niet in de steek!