zwanger en een vliegreis maken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door maysarah, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maysarah

maysarah Lid

27 mrt 2008
    36
    0
    0
    zuid-holland
    hoi allemaal,

Wij hebben een vliegreis geboekt, maar stel dat ik nu wel zwanger zou zijn,is het dan wel goed om zo vroeg in het begin van een zwangerschap een vliegreis te maken, vanwege de stralingen in het vliegtuig?

En heeft iemand dit ook al eens eerder meegemaakt, en dat het daarna gewoon goed is gekomen met de baby?

alle reacties zijn welkom..............

groetjes

2. aapje79

aapje79 Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.712
    28
    48
    gelderland
    ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap gevlogen, ik was toen ongeveer 22 weken. je mag gewoon vliegen tot een week of 36 geloof ik en dat is alleen omdat ze bang zijn dat je in het vliegtuig bevalt.

3. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze beeb is op vakantie verwekt, haha; die had dus al zijn eerste vliegreis achter de kiezen tien hij nog geen 2 weken aan het groeien was:D. Nu nog 6 weken te gaan, dus no problemo!!!!

4. Liesben

Liesben Niet meer actief

Toen ik 9 weken zwanger was ben ik naar Curaçao gevlogen. Bijna 10 uur heen en bijna 10 uur terug. Voor zover ik weet gaat alles goed met de kleine uk in mijn buik!
    Zowel de verloskundige als de gyn hebben me gezegd dat het echt geen kwaad kon!

5. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Ik heb tijdens beide zwangerschappen gevlogen. Tijdens mijn eerste zwangerschap was ik 6 weken zwanger toen we naar Mexico vlogen en 10 weken zwanger toen we weer terug naar huis vlogen. Tijdens mijn tweede zwangerschap ben ik met 29 weken naar Tenerife geweest.

En het is allemaal helemaal goed gekomen. Vliegen kan echt geen kwaad als je zwanger bent. Alleen vanaf 32 weken (elke maatschappij hanteert weer een andere termijn) mag je niet meer vliegen omdat ze bang zijn dat je in het vliegtuig gaat bevallen, voor de rest zijn er echt geen belemmeringen om te vliegen.

6. I S

I S Fanatiek lid

13 dec 2009
    2.224
    1
    0
    Nederland
    Alhoewel het dagelijks gebeurt, ben ik zelf iets minder stellig dat vliegen ABSOLUUT geen kwaad kan.
    Ik moest laatst een röntgenfoto laten maken van hart/longen en was toen heel erg aan het twijfelen of ik het moest laten doen, want ik zat een aantal dagen na de eisprong. Er wordt altijd op gewezen dat een röntgenfoto schadelijk kan zijn bij zwangerschap. Ik vroeg om raad bij het personeel en er werd gezegd dat het mijn eigen keus was, er kon geen advies gegeven worden.
    En het gekke is dus dat de straling tijdens vliegen (afhankelijk van bestemming) hoger kan zijn dan bij een gemiddelde röntgenfoto.
    Nu moet ik wel opmerken dat ik 5 MK heb gehad en nu elke vorm van enige negatieve invloed wil uitsluiten.
    Had ik nog geen MK gehad, dan zou ik gewoon gaan vliegen.
    Ik wil je hiermee overigens absoluut niet bang maken.

Je mag de moed opgeven, maar nooit de hoop verliezen!

7. I S

I S Fanatiek lid

13 dec 2009
    2.224
    1
    0
    Nederland
    Heb nog wat opgezocht:

Er zijn ook vragen gerezen over de effecten van kosmische straling op de zwangerschap en de gezondheid van de foetus. Gebaseerd op de huidige kennis, heeft de beperkte stralingsdosis tijdens incidentele vluchten zeer kleine risico's voor de foetus.

Zijn er richtlijnen voor de hoeveelheid straling?
    Richtlijnen betreffende de blootstelling aan straling zijn opgesteld door internationale organisaties die betrokken zijn bij bescherming tegen straling.

Voor beroepsmatige blootstelling bij commerciële vluchten (bijvoorbeeld piloten en cabinepersoneel) 20mSv per jaar
    Voor het grote publiek op commerciële vluchten 1mSv per jaar. Dit omvat vliegen tijdens de zwangerschap.
    unquote

Zo krijgen wij in Nederland per jaar ongeveer 2.0 mSv (milliSievert) straling terwijl dat in een bergachtig gebied kan oplopen tot 10.0 mSv per jaar.
    Om een indruk te geven van de straling die vrijkomt bij een röntgenonderzoek: bij een onderzoek van bijvoorbeeld de knie of elleboog is dat 0.01 mSv, bij een onderzoek van hart of longen 0.09 mSv, bij een borstonderzoek 2.0 mSv en bij een dikke darmonderzoek 7.0 mSv.
    unquote

Om een beeld te krijgen: Tijdens een vlucht van Hongkong naar New York krijg je circa 0,077 mSv straling. Hoe verder weg je van de evenaar vliegt, hoe meer straling.

Je mag de moed opgeven, maar nooit de hoop verliezen!

8. maysarah

maysarah Lid

27 mrt 2008
    36
    0
    0
    zuid-holland
    hoi dames,

heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik maakte me al heel wat zorgen, maar nu veel minder........

groetjes

Deel Deze Pagina