Zwanger en eetstoornis...

Discussion in 'Zwangerschap' started by Life in Pink, Mar 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hallo Meiden,

Ik heb lang getwijfeld of ik hier een topic over zou openen, maar waag toch de stap, hopend op begrip en eventueel tips.

Ik heb al jaren een eetstoornis (boulimia), maar in de meeste periodes kan ik deze heel goed onder contrtole houden. Heb er therapie voor gevolgd en weet inmiddels veel over gezonde voeding en goede keuze's.

Maar nu in de zwangerschap komt het allemaal weer heel erg aan de oppervlakte. Dit had ik in mijn vorige zwangerschap ook. Vorige keer en nu ook heb ik last van depri-dagen onder invloed van de hormonen, en door het onbehagelijke gevoel/slecht in mijn vel zitten, grijp ik dus gelijk weer terug naar het voor mij bekende. De eetstoornis dus. Ik heb ontzettend last van vreetbuien en compenseer vaak, daarna voel ik me natuurlijk super slecht.
    In mijn vorige zwangerschap was ik 19 kilo aangekomen en had mezelf beloofd het deze keer meer binnen de perken te houden, maar ik ben alweer aardig hard opweg...

Ik weet niet goed hoe ik hierbij geholpen kan worden, ik kom er zelf maar niet uit. Neem me elke dag voor er een goede dag van te maken, maar elke keer faal ik weer.
    Ik praat er wel open met mijn vk over, maar die weet verder ook niet echt wat ze me kan adviseren. Op de een of andere manier zou ik een soort begeleiding willen hebben, maar weet niet goed van wie.

Heeft er iemand tips of ervaringen hoe er mee om te gaan nu in zo'n zwangerschap??

Groet Snoozie

2. Mispoes

Mispoes Fanatiek lid

Feb 2, 2006
    1,821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    Hoi Snoozie,

Wil je even zeggen dat ik je berichtje gelezen heb. Ik reageer er later wat uitgebreider op, ga nu eerst koken en eten ;)

Tis bij mij wel net wat anders, ik worstel tegen anorexia. Ben tijdens de dag-opname in kliniek zwanger geraakt, in december met ontslag gegaan, en nu 7 weken geleden bevallen. Misschien is een pb'tje fijner?

3. Life in Pink

Hey Mispoes,

PB'tje is prima! Zou ik fijn vinden!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Neem anders eens contact op met Centrum Eetstoornissen Ursula in Leidschendam (070 4441444). Daar zijn meer dan genoeg (ervarings)deskundigen die je vast (ook telefonisch) van een goed advies kunnen dienen.
    Mijn beste advies: schakel hulp in. Je hoeft dit niet alleen te doen en je hoeft je nergens voor te schamen. Een eetstoornis is een ziekte. Ik heb reuma en dat betekent dat ik regelmatig hulp nodig heb met tillen etc... Eigenlijk hetzelfde ;)

5. Life in Pink

Super voor het meedenken! Ik had er net zelf ook op gegoogled! Ik ga morgen eens bellen. Ik ben daar al eerder onder behandeling geweest (andere locatie) maar weet wel dat het opstartproces toen heel lang duurde. Ben benieuwd of dat nu sneller kan gaan, want merk echt dat ik behoefte heb aan hulp, want kom er nu gewoon zelf niet uit.

Zijn er nog andere meiden die eventueel (via PB) ervaringen willen delen? Hoe ging je er mee om tijdens je zwangerschap en had je begeleiding? Want daar loopt het een beetje vast bij mij nu...

6. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

Jun 12, 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    Ik wou dat ik je goede raad kon geven.
    Voor mijn zwangerschap was ik echt geobsedeerd bezig met mijn eten. Drijgde een beetje de verkeerde kant op te gaan, gelukkig had ik mijn vriend die er altijd op toe zag dat ik voldoende at. Maar sinds ik zwanger ben is het precies alsof er een last van mijn schouders is gevallen. Nu eet ik gewoon waar ik zin in heb, dikker ging toch zowieso worden. Wel heb ik schrik voor hoe het gaat zijn na de bevalling. Dan heb ik geen "excuus" meer om dik te zijn.

Veel succes nog in het vinden van gepaste begeleiding.

7. Mispoes

Mispoes Fanatiek lid

Feb 2, 2006
    1,821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    Ik had dus idd wel begeleiding tijdens mijn zwangerschap, maar dat komt omdat ik dus ook al in opname zat toen ik zwanger raakte. Ik mocht wel blijven, maar kreeg dus "aangepaste" behandeling. Zo was wegen bv niet realistisch....

Ik denk idd niet dat het onverstandig is om hulp in te schakelen.
    Knap dat je het signaleert en hulp WIL.

Mail volgt morgen, heb visite nu....

8. Mispoes

Mispoes Fanatiek lid

Feb 2, 2006
    1,821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    @Pixiehollow, ja idd. PRECIES wat je zegt, je hebt een excuus nu. Zo kun je het voor jezelf goed praten. Maar pas daarmee op hoor! Ik ben nu 7 weken na de bevalling en rol heel hard van de berg naar beneden....

9. Life in Pink

Ja, hier in de eerste weken juist ook een heel 'vrij' gevoel. Maar nu dus later in de zwangerschap krijg ik dus juist heel erg de zenuwen van dat ik 'de touwtjes' te veel heb laten vieren.
    Na mijn eerste zwangerschap heb ik ook twee keer een hele strenge dieet kuur gevolgd om mijn oude figuur weer terug te krijgen. Vond zelfs het geven van bv lastig, omdat ik dan niet kon lijnen, en bij mij vlogen de kilo's er helaas niet af door bv.

En mijn partner...daar hou ik het liefst zo veel mogelijk voor verborgen. Hij confronteerd me wel eens met mijn eetgedrag, maar overdag is hij er natuurlijk niet bij...Nou, ja, zeker niet iets waar ik trots op ben...

10. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

Jan 2, 2010
    1,996
    0
    0
    Hoihoi, ik heb er helemaal geen verstand en last van, gelukkig, vind het heel rot voor je dat je niet lekker kan genieten....

Een kennis van me is zonder eetstoornis 40 kg aangekomen, andere 12 of 20 en daar tussenin, we hebben hier echt een heleboel zwangere dames gehad en dus ook heel wat gewichtsverschil.

Ik weet dat ik makkelijk praten heb, maar 19 kg vind ik echt niet heel erg overdreven veel hoor, 40 kg...dat is pas veel, en niet vanwege een eetstoornis maar gewoon vanwege het voor twee eten.

Dus geen tips...maar wel een beetje een kop op en geniet er van...of probeer er van te genieten :)

11. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

Nov 3, 2007
    1,968
    1
    0
    NH
    Hoi,
    vervelend hoor zo'n eetprobleem, zeker in een tijd waarvan je zou moeten genieten.
    Ik moet toegeven dat ik het vroeger echt een goed idee vond, je vol vreten en dan uitkotsen, mijn redding is geweest dat ik niet kan overgeven, ook niet als ik mijn vinger bijna tot in mijn maag steek ;) alleen kokken, meer niet. Achteraf gezien is dat echt mijn redding geweest! al zag ik dat toen niet zo... Nu heb ik dus wel de eetbuien maar niet het compenseren... Tijdens de zwangerschap probeer ik het zoveel mogelijk los te laten en ervan te genieten en probeer alle dingen te eten die ze aanraden (best veel) en als ik dan nog trek heb wat lekkere dingen. Probeer inderdaad hulp te zoeken, praat erover, hormonen versterken alles, dus ook die negatieve gevoelens. Maar signaleren is een hele belangrijke stap, dus je bent al op de goeie weg!

liefs Miek

12. Life in Pink

Bedankt voor je kop op! Realistisch gezien weet ik dat 19 kilo best acceptabel is, maar hetgeen allemaal in mijn hoofd omgaat, maakt de hele materie zo ingewikkeld :( En ben ik elke dag zo aan het strijden, maar vooral falen. Maar vandaag ga ik even rond bellen, want wil niet nog 15 weken me zo voelen.

Groet Snoozie

13. Fleur81

Fleur81 Actief lid

May 2, 2009
    281
    0
    0
    Parttime aan het werk en fulltime thuis ;)
    Zuid-Holland
    Ook ik wil je even een hart onder de riem steken!

Als ''ex anorect'' kan ik me goed voorstellen hoe je je nu moet voelen, en dat lijkt me heel erg tijdens je zwangerschap. Juist nu zou je alleen maar vollop moeten kunnen genieten :( Ik heb gelukkig ruim voor ik zwanger werd hulp gezocht en mijn eetstoornis nu al ruim twee jaar onder controle. Het is dus echt mogelijk meis, en ik ben dan ook heel blij om te horen dat je hulp zoekt! Blijf knokken voor je gezondheid, niet alleen voor jezelf maar ook voor die kleine wurm in je buik!

Heel veel sterkte!

Liefs,
    Fleur

14. Life in Pink

Miek en Fleur, ook erg bedankt voor jullie reacties en ervaringen. Ik ben dus zelf 7 jaar geleden ook al eens onder behandeling geweest, maar heb toen de behandeling niet afgemaakt.
    Kon maar tot 10.30 naar de kliniek bellen, maar had toen een afspraak op mijn werk, dus was te laat thuis om nog te bellen.

Maar begin nu toch weer heel erg te twijfelen. Heb ik 'zin' en de moed om weer helemaal in zo'n traject te komen?..enerzijds weet ik dat ik al die tijd nooit echt 'genezen' ben geweest, maar er redelijk goed mee om kon gaan, het kwam altijd wel weer terug aan de oppervlakte in bepaalde periodes (stress, verdriet, drukte etc).
    Anderzijds vind ik dat ik niet alleen de verantwoordelijkheid voor mezelf heb, maar ook voor mijn 2 dochters straks...ik wil geen moeder worden die zelf het slechte voorbeeld geeft en altijd maar 'moeilijk' doet met en over eten...

Pff, ga het hier dit weekend ook maar eens met mijn partner over hebben...

Groet Snoozie

15. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Ik heb zelf een eetstoornis gehad (ano en afgewisseld met overgeven maar niet echt eetbuien). Dit is ook een reden geweest waarom ik maar niet zwanger raakte: een combiantie van net ff te licht zijn en een onbewuste psychische blokkade dat als ik de eetstoornis niet voolledig uit de weg geruimd zou hebben, ik niet zwanger wilde worden (Echt allemaal onbewust hoor!)

Toen ben ik wat aangekomen, relaxter met het leven om leren gaan en toen was ik ook heel snel zwanger! Ik voel me nu gelukkig goed ook tijdens de zwangerschap en de hele zwangerschap heeft me zo'n andere kijk op het lichaam, mijn lichaam en het leven in me gegeven, dat ik nu pas echt besef en voel wat ik met m'n lichaam vernietigen heb aangericht en heb kunnen aanrichten (gelukkig ben ik niet zover geweest dat ik niet meer ongesteld werd en mijn geluk is dat ik een sterk lichaam had en heb!! Ik ben dus echt heel gelukkig geweest!!)

Ik wil hiermee zeggen dat je de klik KAN maken want voor mij was dit tot voor kort echt ONMOGELIJK (ondenkbaar voor mezlf)!! Wat mij geholpen heeft en ik raad dit erg aan: INDIVIDUELE Psychotherapie bij een heel goede therapeute, rond mijn leeftijd en zelf ervaringsdeskundige! Hier kan ik echt ALLES kwijt en ook nu in de zwangerschap al mijn onzekerheden en 'rare' kronkels. Als ik even er doorheen zit mag ik zelfs bellen en eventueel een extra afspraak maken (is nog maar een keer gebeurd gelukkig). het ruimt zo goed op! want zoals we allemaal weten: een eetstoornis gaat niet (alleen) over eten maar staat 'symbool' voor andere gevoelens/behoeften en gemissen in ons leven en vroeger en nu...Als je daar niet aan werkt, blijft je eetstoornis je leven domineren...

Heel veel sterkte, vraag/zoek goede hulp en zoek net zolang je de juiste hulp gevonden hebt ('t kan ook gewoon niet klikken tussen jou en een therapuet en aarzel dan niet te stoppen en een ander te zoeken)

Maar weet: je kan er uitkomen en je zwangerschap kan ook heel positief werken om er uit te komen!

16. snoetetoet

snoetetoet Fanatiek lid

Nov 20, 2009
    2,517
    0
    36
    geondheidszorg
    zeeland
    ik ben gelukkig nioet bekend met eetstoornissen. ik wil dan ook alleen even zeggen dat ik het waanzinnig moedig van je vind om dit topic te openen ik zie dat als een stap naar jouw heling!

ik wens je heel veel goeds!

17. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Hey Snoozie,

ik vind het heel goed van je om dit topic te starten. Heel moedig. En het geeft aan dat je al ver genoeg van je eetstoornis af staat om er eens goed naar te kijken.

Zal een klein beetje van mijn verhaal vertellen.

Vanaf mijn 15e een eetstoornis. Eerst boulimia, toen anorexia en nu redelijk stabiel, maar af en toe met downs zal ik maar zeggen.
    Ben in 2000 een behandel traject in gegaan en in 2001/2002 opgenomen geweest in het Rintveld in zeist. 3 weken klinisch en daar achteraan een deeltijd behandeling (3 dagen in de week) van ruim 6 maanden.

in 2003 een behandeling van een jaar. Groepstherapie, 1 dag in de week.

De behandelingen hielpen goed qua inzichten, maar ik handelde toch wel op mijn eigen manier. (ik kon het gewoon niet laten om het eten op mijn eigen manier te doen). Ik had wel periodes dat ik heel dapper was en heel netjes een eetlijst ging volgen, maar dan was ik zo bang dat ik zou gaan aankomen, dat ik toch maar weer teruggreep op de, voor mij zo bekende en vertrouwde methoden om op gewicht te blijven of af te vallen.

En zo modderde ik maar door.

En toen hadden we een kinderwens. Een heel sterke. Ik wilde mijn lichaam gezond genoeg krijgen om een zwangerschap aan te kunnen. Dus ik ben 13 kilo aangekomen in 2 jaar, zodat ik op een gezond genoeg gewicht was.

In 2008 was het dan zover. Ik was zwanger. Ik nam mijzelf voor om van deze gelegenheid (klinkt heel cru, weet ik) gebruik te maken om mijn eetlijst weer eens af te stoffen en normaal te gaan eten.
    Ik wist immers dat ik zou gaan aankomen en ik vond deze 9 maanden heel prettig om het uit te proberen. Want kwam ik aan van de zwangerschap of van het eten? Het niet weten vond ik wel prettig overigens. Plus de wetenschap dat ik voor dit kindje mijn best zou gaan doen.

Ik voelde me die 9 maanden heerlijk. Ik genoot van mijn groeiende buik. Ik was er supertrots op. Het eten ging best redelijk en ik kon mezelf ook wel eens toestaan om wat lekkers/verbodens te eten (op een gegeven moment kon ik die 'cravings' ook echt niet meer weerstaan haha). Maar altijd wel mijn gewicht nauwlettend in de gaten gehouden.

En toen was ik bevallen van een prachtige dochter. De eerste weken was ik te moe om me echt op mijn lijf/gewicht te richten. Ik woog me wel elke dag en na een week of 3 zat ik weer op mijn startgewicht.
    Maar mijn lichaam is natuurlijk compleet uit verhouding. Wat logisch is na een bevalling. (En nog steeds kan ik nog maar 1 broek van voor die tijd aan).

Ik had verwacht mijn eetpatroon te kunnen/durven doorzetten na de bevalling. Helaas is dit niet het geval. Al vrij snel na de bevalling zat ik al weer in mijn oude eetgewoonten/patroon. Ik voel me vervreemd van mijn lijf. Het fijne gevoel van mijn zwangerschap is compleet weg en elke dag moet ik weer de confrontatie met mijn lichaam aan.
    Ook zeker niet iets waar ik trots op ben, en ik me eigenlijk best voor schaam.

Conclusie:
    wat had ik graag wat begeleiding gehad tijdens en na mijn zwangerschap. (het kan nog, dat weet ik). Ik heb in zo'n roes geleefd en mijzelf voorgehouden dat het nu toch echt beter zou gaan. Dat mijn kindje mij 'op het rechte pad' zou houden.
    Blijkbaar zijn die oude gewoontes zo vastgeroest, dat ik ze niet zo snel van me af kan schudden. eerlijk gezegd denk ik ook dat dat in mijn geval een illusie is geweest.

Dus meid, grijp die kans aan. Zoek hulp. Schaam je niet.

En bedankt! Bedankt dat je je verhaal hier hebt geplaatst. Ik voel me toch een soort van, niet alleen hierin.

Succes en sterkte met alles.

18. Life in Pink

Bedankt allemaal weer voor de nieuwe reacties.

Bedankt Daan voor je open antwoord, hieruit blijkt maar weer, hoe lastig het soms is om er echt vanaf te komen of goed onder controle te krijgen. Zelfs na enkele behandelingen. En dat vind ik dus ook wel het enge ervan. Ik ben ook zo gewend mijn eigen maniertjes te volgen, want meestal inhoud periodes van heel strikt voor mezelf zijn, niet snoepen en heel verantwoord eten, afgewisseld met periodes van me totaal laten gaan en me daarbij ook erg naar gaan voelen.
    Nu spookt er steeds door mijn hoofd: kan ik het weer aangaan, zo'n heel behandel traject te doorlopen? Gaat me dat lukken, wel iets wat ik erg 'eng' vind en dat je natuurlijk als je er voor kiest ook echt moet accepteren dat je het helemaal los moet laten. er echt afstand van moet durven nemen.
    Vorige keer moest ik gelijk contracten tekenen met dat ik niet meer mocht compenseren, geen eetbuien meer mocht hebben etc. Als je maar 1 keer de fout in zou gaan, mocht je vertrekken :S

Maar goed, ik weet dat het echt het beste zal zijn. Ik moet wel zeggen, nu ik dit topic geopend heb en er goed met mijn man over heb gesproken, gaat het gelukkig alweer iets beter, kan nu weer even beter naar mijn gedrag kijken en niet toegeven aan het slechte gevoel en de daarbij behorende eetbuien. Morgen de eerste stap naar de HA zetten...

Groet Snoozie

19. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik vind het fantastisch van je dat je morgen weer een eerste stap gaat zetten. Ik hoop dat je huisarts je kan informeren over de mogelijkheden.

een behandeltraject in gaan als je zwanger bent zal anders zijn dan als je niet zwanger bent, dat denk ik tenminste. Dus wat de contracten betreft (ik herken ze ;)) zullen ze niet zo strikt zijn.

Dat het eng is staat vast. Ik voel met je mee. En het durven? Pffff. Tja, je weet wat je te wachten staat. Dus dat is idd een heel gevecht denk ik met jezelf.

Wel goed dat je er met je man over hebt kunnen praten. Als ik het goed begrijp heeft hij wel een goede invloed op je.
    Hoe staat hij hierin? Begrijpt hij je? Zelf nu je (weer) zwanger bent? Kan hij je steunen.

Je mag me altijd een pb sturen hoor als je wil. Wellicht helpt het mij ook om die stap naar hulp weer te zetten.

Liefs,

20. Life in Pink

Nou, de eerste stap is gezet. Met nog bergen twijfel heb ik vanmorgen toch de telefoon gepakt en me aangemeld bij kliniek Ursula. Ik barste helemaal in huilen uit, terwijl die man alleen de aanmelding deed, maar zo spannend vond ik het. Ook gelijk een afspraak voor morgen met mijn HA om een verwijzing te regelen.

Het is dat ik voor mijn gevoel een 'goede' dag heb, en ik moet zelfs toegeven dat de last op mijn schouders na dit telefoontje al een ietsie pietsie lichter voelt. Voornamelijk de gedachte aan mijn dochter(s), die ik hier niet onbewust mee op wil zadelen, geeft me nu geloof ik de moed dit aan te pakken.

Bedankt voor jullie lieve woorden,

Groet Snoozie

Share This Page