Ontzettend misselijk

Discussie in 'Gezondheid' gestart door medusa, 5 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. medusa

medusa Lid

23 sep 2014
    23
    0
    0
    Hallo allemaal!

Ik ben nu 10w zwanger en vanaf week 5 ontzettend misselijk. Ik geef continue over, houd bijna niks binnen en ben intussen al zo'n 5kg afgevallen. Drinken gaat nog wel, omdat ik veel koolzuurhoudend water drink, dat is het enige wat voor het grotendeels wel binnen blijft.
    Verder moet ik heel snel kokhalzen van bepaalde geurtjes, maar ook als ik bijv. buiten adem ben ofzo. Mijn slokdarm en maag doen gewoon zeer van het overgeven en ik ben al mijn energie kwijt. Ik lig de hele dag alleen maar op bed.

Ik heb al geprobeerd kleine hapjes te nemen, crackers te eten, zelfs gember (gatver) want dat zou moeten helpen. Maar niks helpt. Ik vind het verschrikkelijk. Mijn vriend klaagt er niet over en zorgt heel goed voor me, maar ik wil zo graag ook weer een voor hem koken of stofzuigen of iets. Ik kan gewoon helemaal niks meer.

Herkent iemand dit? En hebben jullie tips? Ik ben het namelijk, letterlijk en figuurlijk, spuugzat.

liefs

2. Hanneke1986

Hanneke1986 Actief lid

17 mrt 2014
    307
    0
    16
    Vrouw
    Heel herkenbaar. Ik ben van week 5 tot week 17 ongeveer 24 uur per dag misselijk geweest. Ik kwam al snel bij de huisarts en daar kreeg ik medicijnen. Dit haalde de ergste misselijkheid overdag weg. Daarnaast at ik kleine licht verteerbare porties en elke 3 uur iets. Ik was de wanhoop ook nabij, maar opeens was het over. Ik ben nu alleen nog misselijk als ik te druk ben geweest of te vet heb gegeten. Sterkte!!

3. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Sterkte meid! Wat ontzettend vervelend voor je..

Wellicht dat wat medicatie je kan helpen? Emesafene bijvoorbeeld; dit kun je het beste via huisarts of gynaecoloog regelen.

4. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Even langs de huisarts gaan! Die kan medicatie voorschrijven

5. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Zeker even naar de huisarts gaan meid. Als je zoveel spuugt kan je ook uitdrogen. Met medicatie kan het spugen vaak teruggebracht worden.
    Vraag het liefst wel om zetpillen. Die werken het snelst en kun je niet uitspugen.
    Sterkte, en heel herkenbaar. Ik heb het al vanaf week 6.

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb Emesafene gebruikt en dat haalde voor mij de ergste misselijkheid eraf, ik was wel nog misselijk, maar niet meer aan het overgeven of kokhalzen.
    Je hebt ook nog andere medicatie voor als Emesafene niet goed genoeg werkt.

Hou het goed in de gaten hoor! Als je bv hoofdpijn krijgt, echt je urine laten checken, want uitdroging ligt op de loer als je zoveel spuugt.

7. deman91

deman91 Actief lid

9 aug 2014
    127
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou wel even langs de huisarts gaan voor medicatie. En laat ook even je urine controleren op aceton dan weten ze of je niet te veel braakt. Heb zelf 4 dagen aan het infuus gelegen Door uitdroging. Hoop voor jou dat het niet nodig is en je je snel weer beter voelt!

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb het ook gehad, maar gelukkig is het bij mij eenmaal het eerste trimester voorbij weer verdwenen.

De enige tips die ik jou kan geven zij:
    Die drukpunt armbandjes (te koop bij de drogist) gebruiken. Gember werkt weliswaar wel tegen misselijkheid, maar bij mij zorgden die gembertabletten voor alleen nog meer braakneigingen. Die zou ik dus laten liggen. Probeer kleine slokjes water te drinken. Of cola. Hoe gek het ook mag klinken. Ik drink normaal vrijwel nooit cola omdat ik het niet echt gezond vind maar cola was het enige wat er wel goed in bleef. Mijn gyn zei dat ik mij niet druk moest maken om de slechte dingen in cola: slechte cola is altijd nog beter dan uitdrogen, zei ze.
    Granny smith appels vond ik gek genoeg lekker tijdens mijn misselijkheid, dat terwijl de meeste mensen van dat zure weer moeten braken. Kwestie van uitproberen.
    Warm eten kreeg ik met geen mogelijkheid weg. Het enige dat ik soms weg kreeg was een groentebouillonnetje. Ik maakte dan van wat bouillonpoeder, wat vermicelli en wat soepgroentes een soepje zodat ik wat zouten, wat groenten en wat loze vulling (de vermicelli) binnen kreeg. Misschien werkt dit ook voor jou? Misschien ook niet, maar wie weet?
    Ik ben in die tijd 5 kilo afgevallen. Hierdoor ben ik pas nu net over mijn startgewicht gegaan van voor de zwangerschap, hihi. Scheelt straks na de bevalling weer dacht ik zo :p
    Nadeel is wel dat ik nu van de gedachte alleen aan groentesoep weer moet braken omdat ik dan het misselijke gevoel van toen weer ervaar als ik er aan denk.

Pimperpan heb ik trouwens van de gyn gehad tegen de misselijkheid (zetpil tegen de misselijkheid). Ik zou als ik jou was alles op alles zetten om te proberen te gaan voorkomen dat je je heil tot die middelen moet zoeken. Ik ben 12 uur out geweest van 1 zo'n zetpil. Daarna heb ik het niet meer durven te gebruiken. Wat een rommel. Maar ja, soms is het kiezen tussen twee kwaden.

Veel succes en beterschap met de misselijkheid. En wat betreft het niet huishouden en niet koken voor je vriend: niet schuldig over voelen! Dat komt wel weer! ;)

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Kan je wel genoeg drinken?

Probeer kleine beetjes te eten.
    Elke 1,5-2 uur iets.
    Liefst zo licht mogelijk.
    Hier lukt bv witbrood wel maar bruin niet.

Probeer vla/yoghurt/ijs/appelmoes
    dat is allemaal vocht :)

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik had tijdens de zwangerschap van Finley HG extreme misselijkheid. Kon vanaf week 6 tot en met week 20 alleen maar liggen en kotsen. Ik kreeg niet veel meer van ons gezinsleven mee.
    Ik leefde op meloenen en komkommers (vochtrijk).
    Moest ook telkens mijn ketonenwaarden laten controleren. Die zaten 1x bijna op het randje van een ziekenhuisopname.

Je zou ook geraspte appel kunnen proberen te eten. Hapje voor hapje. Schijnt te helpen tegen misselijkheid en je krijgt zo ook weer wat vocht binnen.

Sterkte in elk geval. Ik weet hoe vreselijk dat is.

11. BallerinaN

BallerinaN Bekend lid

6 jul 2014
    751
    0
    0
    kindje maken ;)
    Thuis
    Vanille vla wil ook nog wel eens lukken, is zacht voor de maag.. Succes!

Deel Deze Pagina