Ik moet voor de volgende controle een geboorteplan klaar hebben en bespreken in het ziekenhuis. Maar jeetje wat zet je er toch in? Ja je wensen. Maar dat weet ik toch niet. Vorige bevalling was aan de hartmonitor, dus ik heb alleen maar op mijn zij gelegen. Geen idee wat ik fijne houdingen vind. Hebben jullie ook een geboorteplan moeten schrijven en wat heb je erin gezet? Ik weet alleen dat ik borstvoeding wil geven, dus dat zet ik er maar in dan.
Online staat er een heel mooi schema voor. Maar denk aan pijnmedicatie, navelstreng doorknippen, kindje direct op de borst hebben, borstvoeding, wie wil je erbij hebben. Houdingen en dergelijke, tja geen idee, als je zelf geen voorkeur hebt, hoef je het ook niet in een geboorteplan te zetten. En het is een plan he, mocht je tijdens de bevalling toch wat anders willen, is het ook mogelijk.
ik ga een geboorteplan schrijven: - wensen qua pijnstilling - dat ik de baby gelijk bij mij op de borst wil - de baby gelijk aanleggen maar wil het niet drinken dan niet te lang aanmodderen en later nog een keer proberen - wie je bij de bevalling wil hebben - doorknippen navelstreng - welke voeding evt kun je aan het onderstaande denkenl - waar je wil bevalllen en welke sfeer - welke houdingen bij de bevalling - evt wensen wanneer het een ( spoed) keizersnede wordt - evt eigen wensen
oke ik zal online eens rondneuzen naar voorbeelden. @meisje1977 Weet jij dat dan al? De wensen qua pijnstilling? Bij de bevalling gewon mijn partner. Borstvoeding ja, direct aanleggen. Maar de vragen over sfeer? Geen idee. Houdingen? Ook niet. Kan je wensen hebben dan bij een evt. keizersnede?
Hebben ze je geen formulier meegegeven waar de vragen op staan? hier een linkje met info + online invulformulier die je naderhand kan printen Geboorteplan - KNOV - De verloskundige
Voor mij was het geboorteplan overbodig. Zolang je gewoon aanspreekbaar bent tijdens de bevalling kun je op dat moment ook gewoon zeggen wat je wilt. Ze vroegen netjes van ga je borstvoeding geven dan leggen we hem aan? Ik zei ik wil het proberen. Ze vroegen netjes mag papa de navelstreng doorknippen? Etc Etc. Ik had dingen geschreven van ik wil verschillende houdingen uitproberen etc ook om de zwaartekracht te bevorderen. Haha ik werd gek als ik 1 voet naast mijn bed zette heb alleen maar gelegen! Ik had geschreven dat ik een ruggenprik wilde als ik erom zou vragen. Toen ik het niet meer hield van de pijn kreeg ik eerst een pompje (althans die ging ze halen maar ze is nooit meer terug gekomen) Te druk met verschillende bevallingen. Als je vraagt om pijnstilling raden ze toch meestal de pijnstilling aan die zij op dat moment bij jou bevalling vinden passen. Ligt er allemaal aan hoe snel de ontsluiting gaat etc. Bevalling loopt toch altijd anders en als je medisch bent, maken zij bepaalde keuzes die op dat moment noodzakelijk zijn. Ik vond laatst mijn geboorteplan nog in mijn ziekenhuistas. Ik dacht dat zoiets veel belangrijker was, maar ik denk meer dat het voor jezelf is om op te schrijven wat je graag wilt.
Ik zijn er ook mee bezig. Op de site van het LUMC (daar ben ik onder controle) staat een format wat je kunt gebruiken. Misschien doe je hiermee wat inspiratie op.
Ik heb van de week mijn plan geschreven aan de hand van de link die moniekJ plaatste. Erg handig vond ik. Ik heb ook weinig wensen maar heb erin gezet dat ik graag weeen in bad wil (proberen) opvangen en als dat goed bevalt ook in bad wil bevallen. Verder dat ik geen stagiaires/co assistenten erbij wil. Dat ik borstvoeding wil geven. Wat ik verwacht qua begeleiding (heb geen pufcursus gedaan, dus aan het begin wat technieken om de weeen beter op te vangen indien nodig). Dat soort dingen.
Wij hebben een gentle sectio en daarin de wensen kunnen bespreken. Denk dat dat anders is. Vorige bevalling, ook geen plan gemaakt.. Dingen gingen toch anders dan ik mijn hoofd had... Wilde geen medicaite, kreeg toch medicatie, wilde thuis bevallen, werd dus ziekenhuis, wilde baby direct bij me, maar ivm slechte start, ging dit niet etc... dus waarom een plan.. .
Ik ben poliklinisch bevallen. Ik heb er oa ingezet dat ik angst voor naalden heb, dus die niet in mijn zicht gelegd mochten worden. Toen ik een 2e injectie nodig had ivm de placenta die wat eigenwijs was (wilde er niet meteen uit), hebben ze dit heel snel gedaan zodat ik mij er niet druk om kon maken. Echt heel prettig en dat dankzij een geboorteplan. Ook wilde ik geen bezoek hebben in het ziekenhuis. Tevens heb ik vermeld dat zowel ik als mijn moeder een lage temperatuur hebben en ze dus niet moesten schrikken als het kindje een temperatuur rond de 36 zou hebben (gelukkig was dit overbodige informatie, maar anders hadden we misschien onnodig in het ziekenhuis moeten blijven). Verder: wat wil je als het uitloopt op een ks? Dat je man erbij blijft? Dat het huid-op-huidcontact bij je man gebeurt als je in de verkoeverkamer bent? Wil je man het kindje opvangen en de navelstreng doorknippen? Je kunt dit soort dingen beter vooraf aangeven. Wijzigen op het moment zelf kan altijd nog.
Toen ik naar het ziekenhuis moest was ik extra blij met mijn plan. Ze begonnen het te lezen en hebben zich er aan gehouden. Erg prettig! Het is een goede manier om vooraf te bedenken waar je prettig zou vinden. Zo kun je je ook in dingen verdiepen zoals pijnstilling en aangeven of je iets wel of absoluut niet wilt. Ik heb er oa in staan: Alleen partner erbij Indien naar ziekenhuis geen co's en stagiaires erbij Wanneer ik agv bevalling niet meer kan beslissen doet partner dit, bij heftige dingen beslissen mijn ouders samen met hem (hoop natuurlijk dat dit niet nodig is) Overleg tussen de weeën door met mij Ik wil zelf mijn kindje aanpakken Zelf houdingen bepalen die op dat moment prettig zijn Partner navelstreng door laten knippen Bij geen pers weeën de baarkruk proberen Knip em andere interventies in overleg Kindje direct op de borst en dan alleen hoognodig onderzoek Partner blijft continu bij kindje Kindje alleen drogen en niet wassen Partner kleed kindje aan onder begeleiding Eerst alleen dochter erbij, later is verdere fam welkom. Zal nog wel iets vergeten zijn. Ook handig om te bedenken wat er anders dan ideaal kan gaan en wat dan je wensen zijn.
Er staat bij mij duidelijk in dat ik idd naaldenangst heb en dat alleen iemand met ervaring mag prikken enzo.
Apart ik kreeg als geboorteplan een formulier met vragen die ik moest invullen. Dat is wel makkelijker dan alles zelf bedenken. Nouja dit rijtje zou je er in kunnen verwerken. -Wie is er aanwezig bij de bevalling -Wie knipt de navelstreng door -Wil je de baby direct op de borst -Welke houding wil je bevallen -Welke pijnbestrijding overweeg je -Eventueel andere aanmerkingen, bijvoorbeeld dat je liever geen stagiaires erbij hebt of een mannelijke vk of gyn. Verder heb ik er ook nog voor de zekerheid bijgezet welke medicijnen ik gebruik. Soms gaan sommige medicijnen niet goed met elkaar samen. Dan kunnen ze daar eventueel rekening mee houden. Ook natuurlijk handig bij allergieën. Euh volgensmij was dat het wel zo'n beetje?
Ten eerste: Móeten? Misschien bedoel je het niet zo letterlijk, maar in ieder geval geen gyn of verloskundige die het mij zou opleggen hoor. Ik heb het voor mijn eerste wel gedaan, had het net zo goed niet kunnen doen. Buiten het feit dat het niet soepel verliep, merkte ik dat het plan niet eens gelezen was want alles wat erin stond werd aan mijn man gevraagd (ik was op den duur niet meer aanspreekbaar). Ik ben klinisch bevallen. Voor de tweede doe ik het dus niet. Ik instrueer mijn man gewoon goed
Voor mij is het vooral handig omdat dit 1e bevalling is en er veel dingen in staan waar ik wel bij nadenk maar niet goed overdenk. En zo weet partner ook goed wat ik wil. Ben bang dat ik afwezig raak door de pijn in mn rug en hij kan wel nadenken, maar veel is ook voor hem nieuw en onbegrijpbaar. Is het bij klinische bevalling niet zo dat door de complicaties ze niet altijd aan het plan kunnen houden? Is het nog niet netjes om het over te slaan en alles te vragen wat toch duidelijk vermeld staat.
Ik was echt heel blij met mijn geboorteplan! Ik wilde graag thuis bevallen, maar moest uiteindelijk toch naar het ziekenhuis. Daar hebben ze het plan heel goed gelezen en ze hebben zich daar netjes aan gehouden. Tijdens de bevalling was ik toen echt niet meer in staat om dat allemaal uit te leggen, dus was heel fijn dat het gewoon zo kon. Dingen die je erin kunt zetten: - Hoe wil je het liefst bevallen en waar? - Als het niet gaat zoals je het hebt bedacht, wat wil je dan graag? Alles van badbevalling thuis tot vacuumpomp en spoedkeizersnee zou ik rekening mee houden, je weet van tevoren niet hoe het gaat. - wil je wel of geen pijnstilling en zo ja, welke wel en niet? - wil je zo min mogelijk mensen aan je bed of maakt dat niet uit? - wil je dat ze alle ingrepen of wat er verder nodig is uitgebreid uitleggen aan je, of word je daar juist heel zenuwachtig van? - wie mag er na de bevalling wel of niet langskomen? - als het een keizersnee wordt, wil je dan dat je man de baby aanpakt? - wie knipt de navelstreng door? - ben je bang voor een knip of iets anders? Is misschien handig als ze dat weten. Ja, je man is er waarschijnlijk ook bij,maar je weet van tevoren niet hoe het voor hem zal zijn. Misschien is hij zo onder de indruk dat hij dingen vergeet of is hij net naar de wc als er iets gebeurt. Dan is het fijn als je het allemaal op papier hebt staan.
Ik heb het bij de tweede wel gedaan en was er erg blij mee. Op medische indicatie klinisch bevallen. Stond in dat ik geen pijnbestrijding wilde, bv wilde geven, zelf het kindje wilde aanpakken, zelf de navelstreng wilde doorknippen, na de geboorte haar even rustig aangelegd wilde hebben en dat we dan een poosje 1/2 uur (?) alleen wilden zijn met de baby voordat man haar gingen aankleden etc. Ik ben zelf niet helemaal "helder" tijdens de bevalling en reageer ook niet zo snel als anders, daarom vond ik het erg fijn, om het wel te hebben en ze luisteren er goed naar waar (medisch) mogelijk.
Vaak wel denk ik hoor, maar in mijn geval was het klinisch omdat ik ingeleid werd. Het ging pas mis toen ik een weeënstorm (rug en buik) kreeg waar ik niet uit kwam en ze tegelijk mijn weeënactiviteit niet konden meten. En vervolgens lag mijn zoontje verkeerd (sterrenkijker + kruinligging), dus moeilijke uitdrijving. Maar geen zaken die niet in het geboorteplan opgenomen waren.. Niet netjes, nee..