Hallo iedereen! Ik weet even niet zo goed wat ik moet doen Sinds april dit jaar ben ik gestopt met de pil om ons gezinnetje te beginnen en hoewel ik net als iedereen hoopte dat ik snel blij nieuws zou krijgen, werd ik elke maand ongesteld. Omdat ik een baan heb waarin ik erg veel stress heb, het absoluut niet naar m'n zin heb en dat lichamelijk ook best zwaar kan zijn, besloot ik om snel wat anders te gaan zoeken. Nu ben ik vorige week op gesprek geweest en kreeg ik gelijk te horen dat ik de baan heb. Helemaal gelukkig natuurlijk, per 1 januari kan ik beginnen en gelijk de volgende dag m'n ontslag ingediend (ivm opzegtermijn moest dit zo snel mogelijk). Tijdens het gesprek het ook nog wel kort over kinderen gehad, ik heb aangegeven dat ik er nog niet heel bewust mee bezig ben, maar ja 'ongelukjes' kunnen gebeuren en aangezien ik toch tegen de 30 loop. Mijn nieuwe baas zei gelijk, ja dan houdt je het toch wel! Maar twee dagen later kwam ik er dus achter dat ik zwanger ben!!! Totaal niet verwacht eigenlijk maar wel super blij!!!!! Alleen weet ik nu niet zo goed hoe ik dit straks aan mijn nieuwe baas moet gaan vertellen. Zal ik wachten tot na mijn proeftijd, zodat ik zeker weet dat ik een half jaar mijn werk behoudt, of het zo snel mogelijk vertellen? Zelf neig ik naar het laatste, omdat ik voor mijn gevoel anders het idee heb dat ik hem 'oplicht', maar ik wil ook het risico niet nemen dat ik zonder werk kom te zitten 30 december heb ik de eerste echo, dus weet ik ook al als ik begin hoe het er voor staat...wat zouden jullie doen?? Want ik weet het allemaal even niet meer! Groetjes
Tot nu toe is mijn ervaring dat eerlijkheid het langst duurt en dat eerlijk vertellen op prijs gesteld wordt. Gelukkig hebben de meeste werkgevers zelf ook kinderen, vinden ze dat het bij het leven hoort en misschien nog wel het belangrijkste: dat het een risico is wat zij nemen als ze vrouwen aannemen van rond de 30. De kans is groot dat die aan kinderen willen beginnen. Uiteindelijk moet jij zelf de situatie inschatten en de beslissing nemen waar jij je het prettigst bij voelt. Succes! Oowja, en natuurlijk gefeliciteerd met dit mooie nieuws!!
Dank je wel!! We zijn ook echt in de zevende hemel M'n nieuwe baas heeft zelf drie kinderen, dus hij staat daar sowieso niet negatief tegenover. Alleen is hij wel op zoek naar iemand die voor langere tijd bij hem in dienst blijft (gelukkig is het een parttime baan die ik in de toekomst heel goed kan combineren). Alleen hoe vertel je zoiets aan iemand die je verder eigenlijk nog niet goed kent
Allereerst gefeliciteerd! Ik zou dit ook gewoon vertellen. Is idd moeilijk, maar uiteindelijk zul je wel moeten en dan zou ik als ik je baas was het fijner vinden als je meteen eerlijk bent. In ieder geval veel succes, en lekker genieten van je zwangerschap!
Ik testte positief net voor mijn sollicitatiegesprek en heb het verteld na het gesprek maar voordat ik een concreet aanbod kreeg. Het gesprek was met ongeveer de helft van mijn toekomstige collegas en dat vond ik nogal heftig om het dan meteen te vertellen. Ik zou het er best moeilijk mee hebben om het meteen te vertellen, misschien kan je wachten tot het einde van je proeftijd zodat je al wat meer gevoel hebt of ze je echt willen hebben.
Gefeliciteerd! Ik zou gewoon de echo afwachten en als alles goed is meteen de eerste dag vertellen, tenminste als de rond 12 weken echo is. Je neemt een klein risico, maar het voelt dan wel goed. Anders werk je niet lekker omdat je met een "geheim" rond loopt, de stress die dat weer met zich meebrengt... Ik heb het direct de eerste dag verteld. Tuurlijk, echt fantastisch vonden ze het niet, maar ze waren blij voor me en ik ben netjes door mijn proeftijd heengekomen. Succes!
Ik weet precies hoe je je voelt! Ik loop stage en mag vanaf februari daar komen werken. Nu ben ik 11 weken zwanger. Ik heb ervoor gekozen om het gelijk te vertellen, dit aangezien ze wilden dat ik begin juni alleen op kantoor zou zitten omdat de rest dan op vakantie is (we zijn met zn 3en), aangezien ik dan zwangerschapsverlof heb moest ik het toch maar vertellen. Zag er enorm tegenop maar ik mag gewoon komen werken en ze vonden het fijn dat ik zo eerlijk was. Nu weet ik wel dat niet iedere baas zo is, dus het blijft een moeilijke keuze. Succes met je keuze en natuurlijk Gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Het kan alle kanten op wat betreft reactie van je baas.. Ik heb er toendertijd voor gekozen om niks te zeggen totdat mijn proeftijd om was (ondanks dat ik normaal ook groot voorstander ben van eerlijkheid duurt het langst). Iets zei me dat dat in mijn geval toch het beste zou zijn met het oog op zijn reactie. Achteraf gezien heb ik gelijk gekregen: toen ik het eenmaal vertelde was het echt zo van: tja je proeftijd is om dus nu hangen we de komende maanden aan je vast. En meteen erachter aan dat hij niet gelooft in werkende moeders dus dat mijn contract na mijn zw. verlof niet zal worden verlengd. Ik kan dus in mijn kraamperiode zometeen op zoek naar een nieuwe baan... Hoop dat dit niet negatief overkomt maar je moet hoe dan ook toch een klein beetje rekening houden met een niet zo'n leuke reactie van je baas.. ook al lijkt mij de kans in de praktijk groter dat er "normaal/leuk" gereageerd wordt en het geen probleem is Veel succes en gefeliciteerd met je zwangerschap!!!
Ik vertel het na 12 weken of na een goede echo. Mijn proeftijd zit er dan al op. Maar ik ben van mening dat als je werk het toelaat je het echt niet voor de 12 weken hoeft te vertellen.
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Ontdekte een week nadat ik aangenomen was dat ik zwanger was. Heb het op mijn eerste werkdag meteen verteld, was toen tien weken zwanger. Had wel al echo gehad bij acht weken. Met lood in mijn schoenen erheen gegaan, maar de reactie was boven verwachting positief. Achteraf was ik heel blij dat ik er meteen eerlijk over was zodat hij mij niets zou kunnen verwijten achteraf. Gelukkig goede zwangerschap gehad en tot vier weken van te voren kunnen doorwerken... Succes, komt heus goed!!
Na jarenlang tevergeefs proberen werd ik ook meteen de 1e maand zwanger op nieuwe werk. Vreemd hoor! Voelt ook een beetje gek om ineens mee te moeten komen. Vanwege wat moeizaam beloop vertel ik het pas na 12 weken als alles goed blijkt te zijn.
Ik ontdekte 2 weken voor ik aan mijn nieuwe baan begon dat ik zwanger was. Gezien een eerdere miskraam besloten om het eerst allemaal even af te wachten. 3 dagen voor mijn proeftijd voorbij was heb ik een termijnecho gehad bij 10 weken. Alles was goed. Gezien ik behoorlijk bang was dat ik er uitgeknikkerd zou worden (ik zou misschien al niet mogen blijven vanwege verkeerde berekeningen) houd ik toch mijn mond tot ik de 12 weken voorbij ben. Ook leven we nu alleen van mijn salaris, dus dan kan je het je helemaal niet permitteren om er in je proefperiode uitgeknikkerd te worden. Waar vindt je een nieuwe baan als je zwanger bent!? Officieel hoef je het pas uiterlijk met 16 weken te zeggen, dus 12 weken vind ik vroeg genoeg. Volgende week of de week erop ga ik het dus aan mijn baas vertellen.