Hoi hoiii, ik zit met een aantal vragen waar ik niet echt een duidelijk antwoord op krijg. Meschien iemand hier die er wat meer verstand van heeft dan ik. Ik ben inmiddels ruim 11 maanden werkzaam voor mijn werkgever. Van de 11 maanden werk ik al 10 maanden volgens een vast rooster. De uren liggen tussen de 28 en 34 per week. Ik vraag me nu heel erg af of mijn baas mijn contract niet zou moeten aanpassen? ik heb dit aan hem gevraagd omdat ik ook sinds 3 maanden samenwoon en gewoon vastigheid nodig heb.. maar hij wilt mij dit niet geven ( omdat dan iedereen het wilt was zijn verklaring) Waar ik erg tegen aan ben gelopen is dat ik in mei een miskraam heb gehad en hierdoor dus een week lichamelijk en geestelijk niet in staat was om te werken. Ik stond toen wel gewoon van woensdag tot en met zaterdag ingepland. Ik heb deze hele week niks uitbetaald gekregen. Klopt het dus dat je met een 0 uren contract nergens recht op hebt als je wegens omstandigheden niet kunt werken? Ik heb in juli 2 weken vakantie waardoor ik dus in augustus ook maar een half loon krijg..en gewoon niet weet hoe ik mijn huur zou moeten betalen. Met een eigen huisje en een kindje op komst is dit allemaal geen fijne situatie. ( mijn baas weet nog niet van mijn nieuwe zwangerschap) Ik werk overigens in een bakkerij ik weet niet of de regels nog verschillen per cao.. Ik zou heel erg blij zijn als ik weet waar ik recht op heb deze hele situatie knaagt echt aan me.. Groetjess xx Jes12
Het klopt dat je met een 0-uren contract niets uitbetaald krijgt als je niet werkt. Je vakantie geld zit zeg maar in je uurloon. Als het goed is heb je ook een hoger uurloon vergeleken met degenen die wel een contract hebben. Als je minimaal 3 maanden een structureel aantal uren maakt, dus minimaal 28 uur werkt kan je deze 28 uur op contract opeisen. Hier heb je recht op. Omdat je in mei een week niet hebt gewerkt weet ik niet hoe dat precies zit. Maar ik denk dat dat niet uit moet maken omdat dat ivm ziekte is geweest. Wellicht zit er een P&O-er op het forum die jou meer informatie hierover kan geven. succes!
of je wel of geen vakantiegeld EN vakantieuren krijgt hangt af van je uurloon, je uurloon kan namelijk all in zijn, dan krijg je per uur je vakantiegeld en vakantieuren uitbetaald, en dan krijg je inderdaad als je vakantie opneemt geen geld. Als je de afgelopen (ten minste 3) maanden of wekelijks hebt gewerkt, of ten minste 20 uur per maand, bijvoorbeeld volgens een vast rooster met een gelijke hoeveelheid arbeidsuren, dan mag ervan worden uitgegaan dat er een arbeidsovereenkomst is ontstaan met een vast aantal uren, gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren. Artikel 610b Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden. artikel 629 Wanneer een oproepkracht ziek wordt buiten een werkperiode, maar wel nadat de werkgever hem heeft opgroepen voor een bepaalde werkperiode moet de werkgever het loon doorbetalen over de overeengekomen werkperiode, immers de werkperiode was reeds overeengekomen. Dus als jij ingepland stond die week dat jij ziek was, moet jij gewoon uitbetaald worden.
Ik ben met dit in mijn achterhoofd (zit in hetzelfde schuitje eigenlijk) naar het UWV gegaan en gevraagd hoe dat zat. Kwam erop neer dat ik dan via de rechter zóu kunnen aanvechten dat ik een 0-urencontract heb. Oftewel het is geen kwestie van naar je werkgever lopen en zeggen 'goh volgens de regels moeten we er nu vanuit gaan dat er een andere arbeidsovereenkomst is ontstaan' en dat het dan 'goed is zo'. Tenminste dat was de indruk die ik kreeg van het verhaal bij het UWV en daar heb ik me maar bij neergelegd. Maar het blijft vaag en frustrerend allemaal, 0-urencontracten en de rechten die je dan wel/niet hebt.
bedankt voor jullie reacties! ik heb inmiddels een brief samengesteld en wil deze aan mijn werkgever gaan geven. Het klopt dus inderdaad dat hij mijn contract moet aanpassen en dat hij die week had moeten uit betalen toen ik ziek was. Heb de info ook nalaten kijken door een jurist zodat ik niet voor gek sta dadelijk.. Ik ben ontzettend benieuw hoe mijn baas er op gaat reageren.. en met mijn zwangerschap nu hoop ik toch echt op een contract.. Maar ik vraag me nu dus af stel dat ik niet door kan werken tot 34 weken (lichamelijk behoorlijk zwaar werk) dan zou ik dus die dagen gewoon doorbetaald moeten krijgen ookal gaat hy mijn 0 uren contract niet aanpassen? Voor hem maakt het financieel niet uit eigenlijk dan.
Als je met een 0-urencontract al wel diensten ingepland sta en die dagen ben je ziek, moet je werkgever je die dagen wel uitbetalen
Alleen als je al ingepland staat hoeft hij je door te betalen. Bedenk wel dat je een grote kans hebt dat je straks helemaal niet meer ingepland wordt als je de brief gegeven hebt dus probeer het wel zo netjes mogelijk te doen.