Hoe doen polen het hier in NL? Ze werken wel in NL maar hun eigen nationaliteit is niet Nederlands maar pools! Dus ben je niet verplicht hier verzekerd te zijn toch?
Vroeg ik me ook af, ik kwam dit tegen: Zorgverzekering / Basisverzekering / Ziektekostenverzekering Zelfstandige Ondernemers
</h2> Bron: Zorgverzekering / Basisverzekering / Ziektekostenverzekering Zelfstandige Ondernemers ********************* Nou een ding scheelt, dit is niet zo. Iedereen met medisch nood moet geholpen worden in NL. Vind het ook een zeer slecht stukje. IIG, een basis verzekering moet je gewoon kunnen afsluiten, geen enkel ziektekostenverzekeraar mag jou weigeren. Ook niet omdat je zwanger bent en er medische kosten. Succes.
Volgens mij kun je een fikse boete krijgen als je niet verzekerd blijkt? Ik vind het zeer onverantwoord en snap echt niet waarom je je verantwoordelijkheden hiervoor niet neemt. Verder kun je je gewoon per direct laten verzekeren en zal alles worden vergoed. Zo goed is Nederland dan weer wel.
als je in nl werkt moet je daar ook een zorgverzekering hebben. wij wonen in B, man werkt in NL en moet daar dus ook verzekerd zijn...
Succes ermee! Hoop dat je snel een verzekering gaat afsluiten, anders zul je erg hoge kosten krijgen. En telkens op en neer naar Polen lijkt me ook niet te doen. Het is wel dat je een boete krijgt over de periode dat je onverzekerd bent geweest in nl. Hoop dat je een fijne zwangerschap hebt.
IK werk bij een zorgverzekeraar, dit verhaal horen we helaas vaker.. Je moet je idd zsm aanmelden bij een verzekeraar. Het maakt niet uit of je verteld dat je zwanger bent, ze mogen je niet weigeren voor de basisverzekering. Voor een aanvullende verzekering zal je een formulier moeten invullen die dan gekeurd wordt, maar een zwangerschap is geen reden om die te weigeren (gelukkig niet zeg ). Wat (helaas voor jou) wel zo is, je moet over de periode die je niet verzekerd bent geweest, alle premie terugbetalen, en wel voor 150 % (Dit is de boete waar mensen over praten). Dus als jij al 2 jaar niet verzekerd bent, dan heb je op dit moment een enorme schuld opgebouwd... Als je je vandaag aanmeld zou ik ook gelijk contact opnemen met de belastingdienst om te kijken of je in aanmerking komt voor zorgtoeslag, misschien dat je een deel daarvan met terugwerkende kracht kan krijgen, maar waarschijnlijk niet voor 2 jaar.. Succes!
Iedereen reageerd zo geschrokken, er zijn hier duizenden polen die geen zorgverzekering hebben hoor. In Polen is dit ook niet zo standaard als in NL, en wanneer je nooit bij een dokter komt heb je dat ook allemaal niet zo snel in de gaten. Veel weten ook niet hoe lang ze hier blijven, spreken de taal niet en weten ook niet hoe lang ze hier blijven dus kan me wel een beetje inleven.
nou oke, kan ik ook inkomen maar als ik zelf naar een ander land zou verhuizen, zou ik me eerst informeren wat er in dat land allemaal verplicht is. Lijkt me niet meer dan logisch. Als je nou idd maar een paar maanden blijft oké, dan is t niet juist maar zou ik t ws ook niet doen. Maar als je al 2 jaar in nederland bent, lijkt t me wel dat je het weet. Je kunt niet altijd blijven doen alsof je iets niet weet, zeker een zorgverzekering niet want dat leeft enorm in nederland (nieuws, eigen risico's enz) We hebben hier in de buurt ook heel veel poolse mensen, van die klussers. Prima mensen, de helft zal ook niet verzekerd zijn maar deze gaan heel vaak terug naar polen. Bijna elk weekend. Maar permanent hier wonen vind ik een ander verhaal. Maar goed dat is mijn mening, die zou ik voor elke niet verzekerd persoon hebben, maakt dan niet uit waar ze vandaan komen.
Mijn vriend heeft ook geen verzekering, die slimme man dacht nog steeds verzekerd te zijn via zijn werk.....je kan je wel laten vezekeren maar dan krijg je een boete van 150% van een maandpremie...ik weet niet hoelang je al niet verzekerd bent maar dit kunnen ze tot 5jr doen dus 5x 12 x 150% van gemiddeld 100. hoop dat je er wat aan hebt
Blondoniempje, jou vriend gaat zich ook niet verzekeren of dat wel? Het zijn idd beste bedragen, geloof wel dat er uitzonderingen zijn (heb bij zorgverzekering gewerkt) maar dan zal je contact met ze op moeten nemen.
Nog vervelender is dat zorgverleners niemand mogen weigeren... en dat betekent dat de brave betalers voor de onverzekerden betalen wanneer zij gebruik maken van de zorg! (in zoverre zij het niet zelf kunnen / willen betalen).
En zo dragen wij zulke mensen mee op ons rug, wanneer wij wel verzekerd zijn en hard voor onze centen werken om die kosten te kunnen betalen! Kan er met me pet niet bij!:x
YenD: Jawel me vriend is hiermee bezig hij wil eerst n "spaarpotje" maken om gelijk die boete te kunnen betalen. Mijn vriend heeft van zn verleden een potje gemaakt maar kruipt langzaam bij beetje weer naar boven.
Door zulke mensen mogen wij ieder jaar meer gaan betalen helaas. Wel hoop ik dat TPster zich evengoed laat verzekeren en dit netjes gaat afhandelen. Ze mogen je inderdaad niet weigeren. Ik zit bij Avero achmea en ben hier erg tevreden over. Hopelijk heb je wat aan de antwoorden hier en laat je hier nog wat horen hoe het met je is.
Omdat er nu al best veel is gezegd over hoe het niet moet hier iets waar je misschien wat meer aan hebt. Toen ik zwanger was heb ik gelijk naar mijn verzekering gebeld om te vragen of er verplichte verloskundige waren of andere dingen waar ik rekening mee moest houden (was niet zo). Ze zeiden zelf dat ik eens moest kijken of ik mijn verzekering niet wilde verhogen naar een gezinnenpakket omdat je dan veel meer vergoed krijgt als bij de jongeren (van cz is dit allemaal). Ook vertelde ze erbij dat mijn man gewoon de jongerenverzekering kon houden en dat we dan de baby straks onder mijn verzekering moeten laten vallen omdat die wat uitgebreider is. Zo zie je dat ze helemaal niet zo flauw zijn mbt advies geven bij de verzekering.
denk zeker niet dat ze te flauw zijn om advies te geven. Ben zelf bij vgz geweest en nu bij cz. Bij beiden steeds een topservice gehad en geen problemen. Alleen als je een aanvullende verzekering wil, mogen ze je die weigeren. Dus als ze je aannemen voor een basisverzekering mogen ze de aanvullende wel weigeren als je een aanvullende zou willen. Mss zelfs als je van te voren niks had, dat je geen aanvullende krijgt totdat de boete betaald is. Dan zou ik even goed kijken welke verzekering je wil. Geloof dat alle basisverzekeringen ongeveer gelijk zijn nu. Enige verschil (wel 2 jaar geleden) bij vgz kreeg ik geen kraampakket, ik had daar alleen de basisverzekering. Bij cz krijg ik dat wel. Mss handig om even na te gaan