Antistoffen in bloed tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door gonzo, 24 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gonzo

gonzo Actief lid

25 sep 2006
    254
    0
    0
    Ik ben afgelopen donderdag bij de gyn. geweest voor een echo. Gelukkig zag alles er goed uit. Zoals standaard is moest ik ook mijn bloed laten prikken.

Krijg ik vrijdag eind van de middag een telefoontje van de assistente van de gyn. Er zijn antistoffen in mijn bloed aangetroffen. Ik wist niet wat ik me daarbij mij in moest denken, maar het zou niet verontrustend zijn. Maar hoe of wat zei de assistente ook niet.

Ik zag op internet staan dat het mogelijk is dat ik met mijn antistoffen het bloed van de baby kan afbreken, niet echt een geruststellend idee.

Ik heb zelf als bloedgroep A-positief. Ik heb in 2001 een bloedtransfusie gehad, maar had tijdens mijn zwangerschap van mijn zoontje (geboren 15 september 2007) geen antistoffen in mijn bloed.

Wie heeft dit ook (gehad) en kan me hier iets meer over vertellen?

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

er zijn meerdere soorten antistoffen, welke zijn bij jou aangetroffen?

als de assistente aangaf dat het niet verontrustend is zou ik me niet teveel zorgen maken hoor ;)

of jouw antistoffen het bloed van je baby af kunnen breken hangt af van welke antistoffen bij jou zijn aangetroffen.

3. Trees

Trees Niet meer actief

Het is inderdaad afhankelijk van welke anti-stof. Ik heb anti-M en dat kan geen enkele kwaad.

4. gonzo

gonzo Actief lid

25 sep 2006
    254
    0
    0
    Tja, dat is het vervelende, dat weet ik dus niet.

Er moet a.s. maandag opnieuw bloedgeprikt worden om dat te bepalen. Ik vind het daarom ook zo vreemd dat ze zeggen dat het niet verontrustend is, want schijnbaar is er nog niet bekend welke antistof ik heb.

Hoe ging dat bij jullie?

5. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

bij mij betreft het mijn schildklier, omdat die niet goed functioneerd wordt mijn bloed regelmatig op antistoffen gecontroleerd, dat is dus ook weer heel wat anders ;)

6. Trees

Trees Niet meer actief

Sorry aan mijn verhaal heb je ook weinig. Bij mij is het als sinds 1983 bekend. Vorig jaar is er nog een keer geprikt op alle anti-stoffen en daar kwam meteen weer anti-M uit. Raar dat ze het bij jou niet meteen weten. Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt!

7. vlokje

vlokje Lid

21 dec 2008
    58
    0
    0
    Wat jij bedoeld ......... als je antistoffen tegen het bloed van de baby aanmaakt heet Anti-D en dat kan alleen als de moeder een negatieve bloedgroep heeft dus dat geldt niet voor jou omdat je een positieve bloedgroep hebt.

Je was zeker een beetje overdonderd door het telefoontje en dat ze je niet konden uitleggen wat er precies bedoeld werd met de "antistof" die gevonden is.
    Lekker zo net voor het weekend, maar als de VK zegt geen zorgen maken moet je dat ook niet doen ;)

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    @vlokje: dat gaat helaas niet altijd op. Heeft de vk mij gisteren nog uitgelegd. Mijn bloedgroep is A+. Toch kan ik evt. afweerstoffen aanmaken tegen de baby, omdat ik, net als Gonzo, in het verleden een bloedtransfusie heb gehad.

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    misschien voor Rubella, dat dat positief getest is (wat goed is) en je daar dus tegen beschermd bent

Dat je dus vroeger daarvoor bent inge-ent en je lichaam daar anti stoffen voor heeft aangemaakt.

10. Trees

Trees Niet meer actief

Ik snap jouw verhaal niet helemaal. Ik heb een positieve bloedgroep maar antistoffen met de specificiteit anti-M. Deze twee zaken staan volledig los van elkaar. Volgens mij heb jij het nu over de resusfactor?

11. Trees

Trees Niet meer actief

Dan blijft het vreemd dat ze maandag weer voor moet prikken. Toch?

12. gonzo

gonzo Actief lid

25 sep 2006
    254
    0
    0
    Ik heb inderdaad geen negatieve resusfactor, dus dat heeft er in dit geval niks mee te maken.

Wel zijn er irregulaire antistoffen gevonden en dat kan ook bij een positieve resusfactor. Bedankt voor de uitleg Suus ;)

Dit is wat ik vond op internet om het wat duidelijker te maken:

Irregulaire antistoffen zijn normaal niet in het bloed aanwezig. Het zijn afweerstoffen tegen andere
    bloedgroepen dan A en B. Ze kunnen ontstaan na een bloedtransfusie of na een zwangerschap.
    Soms hebben zwangeren irregulaire antistoffen zonder duidelijke oorzaak.
    Hebt u wel irregulaire
    antistoffen, dan is meer onderzoek en soms extra controle gewenst.
    We noemden al antistoffen tegen de bloedgroepen A en B, en tegen de rhesusfactor (D).
    Daarnaast zijn er nog zeer veel andere bloedgroepen waartegen antistoffen kunnen bestaan. Deze
    worden irregulaire antistoffen genoemd. Men geeft ze soms met letters weer, zoals c, C, e, E, s, S,
    en soms met namen van mensen bij wie deze antistoffen het eerst zijn ontdekt, zoals Duffy (Fy),
    Hofman, Hovekamp, Kell (K) of Kidd (Jk). Het is mogelijk irregulaire antistoffen tegen verschillende
    van deze bloedgroepen te hebben, maar meestal is slechts één soort aanwezig.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, ben benieuwd wat ze morgen gaan vertellen. Ze hebben wel gezegd dat mijn bloed nu naar een ander laboratorium gestuurd wordt voor verder onderzoek, heb geen idee hoe lang het duurt voordat ik meer weet.

13. gonzo

gonzo Actief lid

25 sep 2006
    254
    0
    0
    Nou vandaag bloed geprikt voor nader onderzoek en ik stond erop dat iemand me wilde uitleggen wat er nu precies was gevonden in mijn bloed....echt niet dat ze dat van plan waren. Net zolang gezeurd en gedaan, blijken er gewoon twee gynaecologen en een verloskundige aanwezig te zijn, terwijl die assistente zegt dat er op dat moment niemand is :evil:, lang leve de gezondheidszorg!

Na veel moeite kan een verloskundige me na ongeveer 40 minuten te woord staan, maar ze weet het eigenlijk ook niet. Zij de gynaecoloog gebeld, maar was niet meer te vinden. Nou ja, ze hebben dus blijkbaar alleen uit mijn bloed gehaald dat ik antistoffen had en er is nog helemaal niet bekend welke. Ik moest vandaag prikken en dat zou worden opgestuurd naar een lab in Amsterdam en dat duurt ongeveer twee weken voordat ik de uitslag heb :confused: . Toen kwam er nog een gyn. en die vertelde me omdat mijn rhesus positief het meestal vrij onschuldig is. Maar ik vertelde hem dat het wel kan zijn dat ik het bloed afbreek van de baby - daar kon hij me dan geen ongelijk in geven....zucht, waarom zeggen ze niet gewoon waar het op staat?

Nou ja, kortom afwachten en niet druk maken, maar wat een vervelend ziekenhuis is het toch!

14. Trees

Trees Niet meer actief

wat onzettend vervelend en slecht zeg! En waarom moet dat zo lang duren? Ik kreeg de uitslagen binnen 5 werkdagen. Dat gaan helaas twee lange weken voor je worden, maar de kans dat het 'goede' antistoffen zijn is vele malen groter. Veel succes!

Deel Deze Pagina