Hallo dames! Ik ben er aan 't denken om halve dagen te gaan werken. Omdat ik al vanaf week 18 last heb van harde buiken, en deze de laatste twee weken ook pijnlijk zijn. Vorige week heb ik niet gewerkt omdat ik last bleef houden van mijn buik, en moest toen van de vk veel rusten met een warme kruik op mijn buik! Gelukkig hielp dit ook, en ben ik vrijdag weer begonnen met werken. Nou vraag ik me af, als ik denk dat het beter voor mij en ons kleintje is om halve dagen te gaan werken, kan ik dit gewoon aangeven op het werk? Of moet ik eerst met de verloskundige overleggen of dit wel verstandig is, of een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen ofzo? Heb namelijk geen idee! Edit moderator: verplaatst naar Zwangerschap en Werk
hoi, Ik zou eerst de vk eens bellen hoe zij er over denkt. Je werkgever kost het geen cent als jij vanwege je zwangerschap minder wil gaan werken. Je moet doen wat goed voor jou en je kindje is. Dat is op dit moment het belangrijkste. Lijkt me wel moeilijk om het toe te geven dat je het niet volhoud, maar gewoon doen hoor. succes! Groetjes Myla
Ik zou het idd eerst even met je vk overleggen. Ik werk ook halve dagen, op advies van de vk. Toen ik dit op mijn werk vertelde werd er een schriftelijk bewijs van de vk gevraagd. dus je kan deze maar beter eerst halen dan kunnen ze op het werk ook niets meer zeggen. je werk meld je dan gedeeltelijk ziek, en neemt contact op met het uwv. Jij krijgt dan een uitnodiging voor de bedrijfsarts, die dan gaat kijken of je echt maar halve dagen kan werken ( doen hier meestal niet zo moeilijk over als het om een zwangerschap gaat)
Ik heb gewoon bij m'n leidinggevende aangegeven wat m'n klachten zijn en ze denken juist heel goed met me mee. Heb niets aan m'n verloskundige gevraagd en ben ook niets bij de bedrijfsarts geweest. zoals m'n leidinggevende zei; "Het gaat om jou en je kindje"
mijn leidinggevende begreep mij ook meteen. En heeft geregeld dat ik maar 6 uur per dag moet werken. Dat terwijl ik toen 5 weken zwanger was. En heel erg last van vermoeidheid had. Ik ben daarna door een uwv arts gebeld en die vondt het goed zo. Over 6 weken belt hij nog een keer. Gelukkig doen ze niet zo moeilijk
bij mij doen ze aan de ene kant niet moeilijk maar aan de andere kant wel. heb met moeite voor elkaar gekregen om ander werk te krijgen werkte met medicijnen tegen kanker. En durf ook niet zo goed aan te geven dat 40 uur per week te zwaar wordt plus 3 uur reizen op een dag. wat kan ik doen?
Hoe moeilijk het ook is je moet aan je kindje denken dus zou toch eens een gesprek aangaan op je werk. Gewoon duidelijk aangeven wat dan te zwaar is en hoe jij alles ervaart. Wel aangeven dat je openstaat voor eventueel een andere oplossing.
Je kunt je, in overleg met je vk en leidinggevende, voor 50% ziek melden. Je werkgever krijgt zwangerschapsgerelateerd ziekteverzuim volledig vergoed door het UWV, dus het kost ze niks en voorkomt dat je straks helemaal uitvalt, dat is nog vervelender voor je werkgever. Na je bevalling kun je ook 50% ouderschapsverlof opnemen en zo halve dagen gaan werken. Je hebt het recht om een half jaar lang 100% ouderschapsverlof op te nemen, of je baas dat nou wil of niet. En in overleg met je werkgever (dus als hij wil) mag je dat ook spreiden. Dat je b.v. een jaar lang 50% ouderschapsverlof opneemt en dus halve dagen of de helft van het aantal dagen gaat werken. Voordeel van ouderschapsverlof opnemen t.o.v. 50% ontslag nemen is dat je welliswaar evenveel in inkomen achteruit gaat, maar je houdt je oude contractrechten. Dus na afloop van je ouderschapsverlof heb je gewoon weer recht op je oude uren. En als het je eigenlijk wel goed is bevallen, minder dagen, kun je aan het eind van je ouderschapsverlof altijd nog overwegen om blijvend minder te gaan werken.