Ik kan wel janken (na bezoek bij de verloskundige)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MaudvanL, 10 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaudvanL

MaudvanL Bekend lid

11 jul 2012
    588
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 MaudvanL, 10 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mrt 2013
    Niet eens omdat er iets ernstigs aan de hand is, maar vooral naar aanleiding van mijn consult bij de verloskundige van vanmiddag.

Ik was denk ik de eerste na de pauze maar heb toch nog zo'n kwartier zitten wachten, inmiddels zat de volgende zwangere al naast mij in de wachtkamer.

Eindelijk naar binnen toe, bloeddruk gemeten (al heb ik mijn twijfels over de uitslag, mijn shirtje zat strak om mijn bovenarm, ook wilde ze nu opeens mijn rechterarm ipv de linker, deze was wel in orde, maar ze kwam uit op 115/60 (mijn bloeddruk is áltijd 120/70, meet deze zeker wekelijks op mijn werk).

Toen hartje luisteren, vorige week heb ik 1 pretecho en de nekplooimeting gehad, ook toen hartje geluisterd langs buiten en in 1x gevonden, nu duurde het zoeken best wel even, want mijn kindje lag volgens haar tegen de bovenkant en ik had ook best wel een buikje van mezelf (dankjewel he!).

Ze vertelde dat de volgende echo met 20 weken was waarop ik zei 'oh jammer dan pas!', dit werd direct in mijn dossier genoteerd dat ik het te lang vond wachten tot de 20 weken echo (echt de relevantie om dit meteen te moeten noteren is mij onbekend).
    Waarop ik weer buiten stond.

Al met al voel ik me afgebluft, mijn eerste zwangerschap was ik 18 jaar en heeft alles me overvallen, ook merk ik nu dat ik dit nog niet verwerkt heb en ik heel veel niet bewust heb meegemaakt. Zo kreeg ik bijvoorbeeld pas bij deze intake te horen dat er destijds ook een gedeelte schaamlip was gescheurd, dat heeft toen niemand mij verteld.

Het is een praktijk met 5 verloskundige waarvan ik me bij 3 van hen vertrouwd voel, 1 die de uiteindelijke bevalling van mijn eerste heeft gedaan (kreeg haar na de dienstwisseling) en 2 wat jongere meiden die nu helaas beide met zwangerschapsverlof zijn.

Ik zie nu al zo gigantisch op tegen de komende consulten bij elke keer iemand anders en vrees dat ik bij mijn bevalling iemand krijg waar ik geen klik mee heb.
    Buiten dat werk ik zelf als doktersassistente en zie daar ook veel medische dingen en weet echt wel wat er gezegd word en ben misschien mede hierdoor een zeikerd, maar durf niks te zeggen omdat ik bang ben dat ze me lastig vinden.

Ben ik de enige die deze gevoelens heeft of hoe hebben jullie het aangepakt? Wil sowieso een gesprek aanvragen met de fijne verloskundige waarin ik dit kan overleggen want zo kan het niet verder.

2. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Titel even aangepast is zo duidelijker voor andere leden waar de topic om gaat. ;)

3. Fiend

Fiend Lid

30 dec 2011
    40
    0
    0
    NULL
    Leeuwarden
    Ik heb helaas niet veel ervaringen met verloskundigenpraktijken.. Ik val namelijk vanwege ziekten onder het ziekenhuis. Daar heb ik vrijwel iedere afspraak iemand anders, wat best vervelend kan zijn. Maar gelukkig heb ik de mazzel gehad dat ik op zich allemaal aardige vrouwen heb gehad.

Wel toen ik met de eerste zwangerschap rond 6 weken al een verloskundige zocht, werd ik hier overal afgeblaft. Ze hadden behoorlijk wat commentaar op het feit dat ik (destijds) 18 was, en ze normaal een gemiddelde leeftijd hadden van 31. Ze wilden hun reputatie niet verpesten door ''onwetende jongeren'' op te nemen in hun praktijk. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk was beledigd.. Oke, het was niet gepland, en had pas net een relatie met mijn huidige man, maar het was zeer zeker gewenst. En ik wist wat ik deed.. Maar omdat ik 18 was, werd ik afgehandeld als een snotjong, en wou geen verloskundige me hebben hier.. Hoe belachelijk.

4. Kruidnootje

Kruidnootje Bekend lid

13 nov 2012
    931
    0
    0
    Ah jasses! Ik heb met kippenvel zitten lezen. Wat balen dat ze je zo behandeld heeft! Ik heb overgewicht en onze verloskundige was daar juist enorm lief over.

Toch, en ik weet niet of dat mijn sterrenbeeld is, of dat ik een Rotterdamse ben, ik zou toch aangeven dat ik daarom niet bij die persoon wil. Gewoon netjes. Alleen het beste voor jou! Lekker belangrijk wat die vervelende verloskundige van jou vind. Gewoon vragen, niet geschoten altijd mis.

Sterkte hoor!

5. MaudvanL

MaudvanL Bekend lid

11 jul 2012
    588
    0
    0
    NULL
    NULL
    Normaal gesproken ben ik ook niet op mijn mondje gevallen maar dit overdonderde me toch wel.

Mijn eerste zwangerschap was ongepland, maar toen ik aan het idee gewend was zeer welkom! Maar de vooroordelen over tienermoeders ken ik allemaal wel. Nu ben ik 24 en kan men opeens wél normaal doen, ben nog steeds dezelfde enkel is mijn leeftijd nu schijnbaar wel acceptabel om zwanger te zijn en heb ik een opleiding afgerond.

Aangeven dat je iemand niet wilt kan volgens mij niet, 1 van de 2 die ik niet zou willen is deze dame (overigens zelf ook niet de slankste), de 2e is de dame die bij mij vorige bevalling 'begonnen' is en me toen al een aantal uur pijnstilling beloofde en dit telkens uitstelde waardoor dit niet meer kon toen de dienstwissel in ging, ook liet ze me aan mijn lot over en kwam dus niet wanneer ik belde (en nee ik ben niet iemand die om de 5 minuten op dat knopje lag te hanessen), mijn ex heeft ze toen op de gang moeten gaan zoeken voordat ze eindelijk weer wilde komen.

Mijn roze wolk is nu echt wel even weg en ik overweeg zelfs om over te stappen naar een andere verloskundige praktijk, maar die is verder weg en zij hebben ook geen informatie over mijn vorige bevalling.

Mijn gewicht ligt ook nogal gevoelig voor mijn eerste bevalling woog ik 55 kg en was ik een slanke den, in de zwangerschap enorm veel aangekomen (+ 30 kg) en dit er nooit meer af gekregen, ik denk als overblijfsel van de zwangerschap een slap buikje want de rest van mijn lichaam is wel redelijk strak ondanks dat ik 82 kg weeg.

Dit opschrijven lucht al op en ik vind de reactie's heel erg fijn.

6. MamaJulia

MamaJulia Bekend lid

11 okt 2012
    719
    0
    0
    Hi Maud,

Als jij je niet prettig voelt bij je verloskundige zou ik dit of aangeven, of overstappen. Dat de andere verloskundige praktijk wat verder weg is is vervelend, maar als je daar meer op je gemak bent dan zou dat het waard zijn, toch? Daarbij kan je oude verloskundige je dossier van je vorige zwangerschap gewoon overgeven aan een eventuele nieuwe praktijk. Als jij zou verhuizen naar een andere stad gebeurt dat neem ik aan ook.

Niemand verdiend het om vervelend behandeld te worden en we zijn in dit land gelukkig vrij om zorg af te nemen waar we willen. Als zij niet aan jouw eisen voldoen hebben zíj pech, niet jij. Lees anders ook even het topic dat ik er recent over geopend had en de tips die ik toen kreeg. Niet dezelfde situatie, maar toch een beetje:

http://www.zwangerschapspagina.nl/onderzoeken-echos/412365-overstappen-naar-nieuwe-verloskundige.html

Succes en doe waar je je goed bij voelt!

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Even over de bloeddruk meting. Mij is door mijn verloskundige verteld dat het nieuwe protecol is dat het om de rechterarm moet. Zodat er altijd dezelfde arm gemeten wordt, ook als je uiteindelijk in het ziekenhuis beland. (Er kunnen idd lichte verschillen tussen links & rechts zitten).

Het hartje is soms best wat zoeken. De ene persoon vindt het sneller dan een ander. Laatst was het bij mij (30 weken!) ook even zoeken, omdat onze hummel zich probeert te verstoppen voor de doptone ;) (en dan heel hard gaat trappen). Maar om nu te zeggen dat het door jouw buikje komt.. Dat is niet echt netjes.

Als je er echt tegen opziet zou ik het of bespreken met een fijne verloskundige in die praktijk of naar een andere praktijk gaan. Ik vind dat je je op je gemak en 'veilig' hoort te voelen bij je verloskundige. Je moet alles kunnen delen en bij de bevalling ook volledig kunnen ontspannen.

Ik was verplicht (verhuizing) een andere praktijk te zoeken. Zag er best tegen op, maar deze bevalt mij veel beter dan de vorige (die ik al fijn vond!).

En voor de bevalling, bespreek alles met je partner of persoon die bij de bevalling aanwezig is. Zeg bijv als ik pijnstilling wil moet jij regelen dat ik die krijg. Geef het uit handen, maak duidelijke afspraken!

8. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ik heb ook eens een aanvaring gehad met de verloskundige, meteen tijdens het eerste gesprek al. Ik was er zo overstuur van!! Ik ben in een vorige relatie mishandeld en zji stelde dat het dan vrijwel zeker is dat ik ons kindje ook ga mishandelen. Nou ja zeg!! Mijn moeder was er ook bij en die sloeg ook echt steil achterover door wat zij zei.

De volgende dag, na een dag en nacht huilen, heb ik de praktijk op gebeld en met een andere verloskundige gesproken dat ik het echt niet vond kunnen wat er gezegd is. Ik heb toen een afspraak gemaakt met de betreffende verloskundige en we hebben het uitgesproken. Maar afspraken heb ik niet meer met haar...

Misschien is dat een idee? Vragen of je niet meer bij die onaardige verloskundige op consult hoeft?

Succes meid, het is is echt niet leuk om zo je zwangerschap en je tijd bij de verloskundige te starten!

9. karnijn

karnijn Bekend lid

22 jun 2011
    958
    3
    0
    Bah, niet goed meid. Je moet je goed voelen bij je verloskundige.
    Mijn eerste gyn. beviel me ook niet. Ze deed heel onaardig tegen mijn man en was heel 'onecht'. het voelde voor mij aan alsof ze een rolletje speelde en probeerde om bijvoorbeeld sympathiek over te komen, maar het had net het tegengestelde effect bij mij.
    We zijn dan maar overgestapt. Dat was een goede beslissing. Voel me nu supergoed bij mijn huidige gyn.! Het is trouwens ook een collega van haar. ze werken eveneens in een gedeelde praktijk. We hebben gewoon aangegeven dat we haar niet meer wilden. Er werd geen probleem van gemaakt.

10. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Jammer dat je je er zo rot bij voelt. Al lijkt me dat meer met je ervaringen in het verleden te maken te hebben dan met wat er nu gebeurde.

Wachten kan. Wie weet hebben ze net die ochtend een slecht nieuws gesprek moeten doen, en zij moeten ook gewoon even pauze om scherp te blijven. Rechterarm is inderdaad protocol, dus waarom zou dat raar zijn? Je bloeddruk kan trouwens per arm verschillen, en zo nu en dan iets hoger of lager s niet raar. En sowieso niets om de vk op aan te kijken. Dat van dat buikje: niet leuk om te horen, maar liever dat ze dit zegt dan een reden verzint om je te pleasen. Twintig weken echo is inderdaad standaard, en eigenlijk iets om blij mee te zijn. Het betekent dat het goed gaat, en je legt geen onnodige druk op het ziektekostenstelsel. Wil je extra, dan kun je zelf een pretecho nemen. Dat ze dat noteren is voor hun een manier om in te schatten hoe jij je zwangerschap beleeft. Misschien komen ze erop terug als blijkt dat je ook op andere momenten meer behoefte aan bevestiging nodig hebt.

Ik kan me voorstellen dat het inscheuren je wat rauw op je dak viel, absoluut. Maar die andere dingen lijken me eerder een reactie op gebrekkig vertrouwen bij voorbaat. Lekker wisselen van praktijk, en met een schone lei beginnen. En direct melden wat je ervaringen zijn.

11. Netje84

Netje84 Actief lid

2 apr 2012
    296
    0
    0
    Ik denk het ook.
    Een kwartiertje wachten is in mijn ogen niets geks, noch bij een verloskundige, noch bij een gyn of bij een huisarts. In mijn ervaring ben ik bij geen van deze ooit precies op tijd geholpen.
    Bloeddruk kan inderdaad op elk moment van de dag verschillen. Heel groot was het verschil ook niet met wat je zelf altijd meet, toch?
    Dat ze het hartje niet altijd even snel kunnen vinden is ook heel normaal met deze termijn, en dan hou ik ook meer van eerlijkheid dan dat ze er omheen draaien. Ik kan me overigens wel voorstellen dat je je misschien een beetje aangevallen voelt hierdoor, en al helemaal als het ook nog op een bepaalde manier gezegd wordt.
    Standaard zijn de 12- en de 20 weken echo. Vroeger was het alleen de 12 weken echo (volgens mijn moeder), dus eigenlijk zijn we er alleen maar op vooruit gegaan! Mocht je je tussendoor nu zorgen maken over of alles nog goed gaat met je kleintje, kun je altijd je verloskundige bellen om even het hartje te beluisteren, of inderdaad een pretecho tussendoor doen.

Laat je niet kisten meid! Ik denk dat je door je verleden heel onzeker bent geworden, maar de meeste aspecten waar jij je aan stoorde dit consult, zijn helemaal zo gek niet hoor!
    Als je je niet op je gemak voelt bij een verloskundige doordat je een bepaalde klik mist, zou ik wel op zoek gaan naar een andere praktijk. Succes!

12. Saga

Saga Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.472
    0
    0
    N-Nederland
    Als jij je niet fijn voelt bij die verloskundige dan moet je een andere zoeken.

Hier moeten we altijd 15 tot soms wel half uur wachten, nouja so be it, ze neemt wel voor iedereen de tijd.

Maar je moet je wel fijn voelen, of als je volgende keer een afspr hebt bij degene waar het wel mee klikt het aankaarten en vragen of je alles bij haar kunt doen

13. Littlejoy

Littlejoy Actief lid

29 dec 2012
    438
    0
    0
    Wat ontzettend vervelend dat je je zo naar voelt.
    Wat betreft je bloeddruk, dat is niet heel raar. Bloeddruk meting is een moment opname. Soms heb je wat meer en soms wat minder.
    Als je nu bijv. 100/40 zou hebben, dan is dat wat schokkender. Snap je?

Ik zou je gevoel bespreekbaar maken, want je moet nog een hele poos en je bent straks van hen afhankelijk. Dat maakt het ook zo vervelend.
    Je kan bijv. zeggen, dat je je niet serieus genomen voelt. Dat je angst hebt etc.
    Zij moeten daar nl iets mee!!!!
    Zo niet, dan zou ik toch zeker kijken voor een andere verloskundige.

Sterkte!!!

ps: ik heb zelf overgewicht en heb daar ook best moeite mee, maar ik heb wel een prachtig kind gebaard. En dat heb jij ook :D

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zie eerlijk gezegd niets raars, in wat je beschrijft over het consult.
    Dat je je er zo rot over voelt is wel iets om te bespreken; geef dan duidelijk wat je zo onprettig vond en hoe je het graag wel zou willen hebben.

15. MaudvanL

MaudvanL Bekend lid

11 jul 2012
    588
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmm gek dat protocol rechts meten, op mijn werk nog even geinformeerd en hier blijft het protocol wel links meten.

Ik snap het helemaal hoor wbt zorgkosten en pas weer echo met 20 weken en wij hebben ook een pretecho gepland tussendoor, maar is het zo'n vreemde opmerking dan dat ik het jammer vind dat het pas over 6 weken weer is?

16. Bri

Bri Niet meer actief

Nee, dat is geen vreemde opmerking. Maar is het nou echt zo vreselijk dat je verloskundige heeft opgeschreven dat je dat gezegd hebt?

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    idem

18. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    Ik werk id ouderzorg en daar wordt idd altijd links gemeten.
    Nu meten ze bij mij bij verloskundige ook altijd rechts. Ik heb al eens gevraagd waarom maar weet het antwoord zo niet meer. Er was wel een reden voor.

Ook is bij de bloeddruk niet altijd hetzelfde.
    In het begin moest er altijd gezocht worden naar het hartje.
    Nu de kleine vaak in dezelfde houding ligt is het hartje sneller te vinden.

Ook ik moet vaak wachten bij verloskundige. Maar denk dan maar zo, ze nemen er wel de tijd voor. Heb zelf nl ook wel eens 3 kwartier bij verloskundige binnen gezeten terwijl voor controle een kwartier ofzow staat.

19. Seit

Seit Fanatiek lid

12 feb 2011
    1.996
    0
    0
    Geldrop
    Hoi!

Tijdens mijn 1e zwangerschap zat ik ook bij een verloskundigenpraktijk met 5 verschillende verloskundigen. 1 van hen vond ik ook niet zo en heb meteen tegen ML gezegd dat ik niet wilde dat zij mijn bevalling zou doen.
    Er waren 2 dames (eind 20 en begin 30) waar ik een goede klik mee had en waarvan ik hoopte dat een van hen mijn bevalling zou doen.
    Gelukkig was dat ook zo.

Achteraf gezien had ik destijds aan moeten geven dat ik me bij de ene niet prettig voelde, want voor het zelfde geld had zij wél mijn bevalling gedaan..

En wat betreft het consult, ik zou het de eerst volgende keer direct aankaarten dat je je niet serieus genomen voelde en er behoorlijk van baalde dat het zo is gelopen.
    Wellicht dat je haar niet meer krijgt als verloskundige :D

Succes en geniet van je zwangerschap! Zolang jij je prettig voelt, gaat het met je kindje ook goed!

20. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hier meten ze altijd recht en is hij te hoog dan links.
    In het ZH andersom.

Zo meet de vlk met de hand en in het ZH met een elektrische.
    De een vind met de hand makkelijker en de ander een elektrische.

Hier werd er rond de 13 weken geloof ik voor het eerst naar het hartje geluisterd de vlk zei toen ook dat het kon zijn dat we hem nog niet konden vinden misschien door mijn overgewicht. Nooit een probleem van gemaakte snapte dat eigenlijk wel.

En ook hier een keer een uitloop gehad van 3 kwartier tja er was tussendoor een spoedje gekomen kan gebeuren.

Deel Deze Pagina