Ik zou graag jullie mening weten (ervaren of niet ervaren) over mijn dilemma. Ik werk fulltime in groep 4 op een basisschool en de groep krijgt twee gymlessen per week; 1 spelles en 1 toestelles, die ik dit jaar zelf moet geven. Wij hebben op school altijd studenten die 1 les per week (de toestelles) geven aan alle groepen in de school. Nu heeft de directie (zó niet over nagedacht!) het rooster zo gemaakt, dat juist ik buiten de boot val en de studenten niet aanwezig zijn als mijn kinderen gymles hebben. Ik moet dus ook de toestelles zelf doen. Terwijl er ook collega's zijn die alle twee de gymlessen van de studenten krijgen, en dus zelf niets hoeven te doen. Ik heb hier al met ze over gesproken, maar ze zijn er niet happig op om één van die twee lessen "weg te geven". Ik vind het normaal gesproken erg leuk om toestellessen te geven, maar nu voel ik me er een beetje angstig onder. Bijvoorbeeld de vangonderdelen tijdens kastspringen, je zal maar een voet of een ongelukkig vallend kind tegen je buik krijgen... Ook kan ik verschillende aspecten niet meer voordoen. Als ik dit laat wegvallen en op safe speel, vind ik weer dat ik de kinderen tekort doe, het gaat natuurlijk wel om 1/3 deel van het schooljaar en niet om een paar weekjes! Moet ik eisen dat ze m'n gymrooster omgooien, ten koste van een andere collega? Eigenlijk durf ik dat ook niet zo goed... Of zijn er nog andere oplossingen waar ik zelf niet aan gedacht heb?
Ik zou gewoon even de directrice aanspreken en uitleggen waar je mee zit. Wellicht kunnen ze toch een student bij jou plaatsen. Dat gaat toch niet ten koste van,je collega's?? Ik zou het heel logisch vinden als een collega van mij dat zou vragen.
Je met het aangeven bij directie hoor! Een voet in je buik is niet het enige probleem, over een paar weken trek je het qua rug waarschijnlijk ook echt niet meer om kinderen te vangen/ toestellen te verslepen. Bovendien is het probleem best makkelijk op te lossen, gewoon even het rooster bijstellen. Moet kunnen, zeker in het begin van het schooljaar. Ik heb tijdens mijn zwangerschap alleen nog maar spellessen gegeven, of toestellessen waarbij ik geen kinderen hoefde te vangen.
Gewoon aankaarten. Ze hebben er niet over nagedacht en dit gaat lastig worden. Beter dat je dat nu aankaart dan als het straks echt niet meer gaat. Dit is typisch een voorbeeldje van een medewerker die meedenkt, toch?
Als je zwanger bent heb je recht op elke vorm van aangepast werk, waardoor je je werk goed kan blijven doen. Daar valt ook onder dat je je prettig voelt bij het uitvoeren van je werkzaamheden. Gewoon aankaarten idd. Als jij daar verkrampt staat is dat niet goed voor jou en je kindje. En... Ik kan me niet voorstellen dat de directie de verantwoordelijkheid wil dragen voor het mislopen van jouw zwangerschap (laten we het niet hopen, maar stel nou dat je idd gek geraakt wordt) mocht dat aan de orde komen. Succes en voor jezelf blijven opkomen hè!
Ik heb tot aan mijn verlof de gymlessen gewoon zelf gegeven. Maar ik had het wel makkelijker dan jij: ik had toen groep 6. Zij kunnen al veel zelf klaarzetten en opruimen. Zolang ik nog fit was en veel zelf kon, heb ik extra toestel lessen gegeven en wat minder vaak spel. Toen het minder makkelijk werd, kon ik het omdraaien. Ik heb in het eerste deel van mijn zwangerschap ook echt ingezet op de kinderen een stuk zelfstandigheid / verantwoordelijkheid bij te brengen. De laatste periode van het schooljaar (ik ging in de zomervakantie met verlof) heb ik de kinderen vaak de zaal in drie vakken laten verdelen. In elk vak deden ze iets anders; een herhaling van een turnonderdeel, waarbij ze elkaar hielpen, een balspel, een tikspel... Voor mij waren de gymlessen een soort pauzes geworden. Ik zat erbij en keek erna. Maar ik moet zeggen: die kinderen waren dus al wel een stuk ouder. En het was echt een heerlijk makkelijk klasje! En even nog een aanvulling: In het (basis-)onderwijs hebben wij collectief vaak nogal de neiging om ons heel verantwoordelijk te voelen en alles zelf op te willen lossen. Op zich prima. Maar dat zou ik hier niet doen. Dit is een schoolprobleem. Leg het weg bij de directie. Als er vanuit het team geen oplossing komt, dan lost de directeur het maar op. Als jij denkt dat je het op deze manier niet kunt regelen, dan moet je dit inderdaad nu al gaan aangeven. Ik vind het erg raar dat jouw collega's niet bereid zijn in ieder geval één les te ruilen! Bij ons is het zelfs de gewoonte dat een collega de gymlessen overneemt, als een zwangere collega het niet meer kan of durft / wil. (Ik had dat trouwens ook al wel geregeld hoor, voor het geval dat. Maar ik heb het per week bekeken en het gewoon tot het einde vol kunnen houden.
Als jij geen vakleerkracht bent, mag je sowieso geen toestellessen geven en studenten al helemaal niet zelfstandig (als je in Nederland woont dan). Maar ik zou het gewoon aangeven, er zijn bepaalde dingen die je niet meer hoeft te doen als je zwanger bent, en dit zou daar best onder kunnen vallen.
Ik denk dat je best wat kunt regelen met je collega's of met de directie. Daar heb je zelfs recht op, en ze zullen het straks toch ook 16 weken zonder jou moeten doen, wie pakt het dan op? Succes!
Uhm.... Als je voor een bepaalde datum je PABO-diploma hebt gehaald ben je gewoon bevoegd om gymles te geven op de basisschool. (4-12 jaar). Zowel spel als toestellen. En als je na die datum bent afgestudeerd, kun je die bevoegdheid alsnog halen met de minor. Denk je trouwens niet dat leraren en hun directies zelf wel weten welke bevoegdheid ze hebben.
Dat is waar, van in het verleden. Had ik geen erg in. Maar dat is toch al heel lang niet meer zo? Mijn zus heeft 9 jaar geleden haar diploma gehaald en mag het, dacht ik, ook niet. Maar wij (ik ben Pabo-studente) kunnen echt niet zomaar een minor doen. Ja bewegingsonderwijs, en dan kun je na je afstuderen nog verder gaan en dan heb je pas je bevoegdheid. Maar wij als studenten mogen dus echt geen toestellessen geven. Daar is bij ons een hele mailing over uitgegaan omdat er zoveel scholen zijn die dat de studenten dus wel laten doen, omdat het lekker makkelijk (en goedkoop) is. Zoals het ons verteld werd is dat gewoon verboden, je hebt geen bevoegdheid, je bent dus niet verzekerd en kan dus ook niet verantwoordelijk gehouden worden wanneer er iets gebeurt.
Ik denk dus dat niet ze best weten wat mag, mag dat ze zich daar lang niet altijd aan houden. Hier in Dordrecht zijn er, op de scholen waar ik stage heb gelopen, niet veel mensen met de juiste bevoegdheid, maar door bezuinigingen moeten die dus wel alle lessen geven. Wat dus eigenlijk niet mag.
Heel lang geleden... In het verleden... AU! Ik ben 30 en heb nog gewoon mijn bevoegdheid 'gekregen' bij mijn PABO-diploma. Ik ben gekwetst. In onze regio beginnen de meeste studenten de minor gym. Tegenwoordig kun je die tijdens je opleiding afronden. (Het is een tijdje zo geweest dat je 1 module deed tijdens je opleiding en 3 erna, maar dat is gelukkig teruggedraaid). Bij ons bestuur word je zonder gymbevoegdheid niet aangenomen. Ik heb begrepen dat dit al voor meer besturen geldt. Dus studenten zullen wel moeten, willen ze nog kans maken op een baan. En de studenten waar ts naar verwijst, zij (neem ik aan) dus studenten die bezig zijn met hun minor bewegingsonderwijs. Die mogen tijdens hun gymstages zelf lesgeven, zolang er een bevoegd docent aanwezig is. (En die is ook eindverantwoordelijk!) Tijdens je gewone stages mag je, uitgezonderd spellessen aan de kleuters, inderdaad geen gymlessen geven!
Hahahaha...sorry...klinkt erg ongenuanceerd als ik het zo zeg. Maar ik vind je niet oud hoor, we schelen maar 2 jaar. Ik ben een beetje laat met studeren...hahaha! Maar mijn zus is ook 30, dus dan zal zij het ook vast hebben. Ze werkt nu op het VMBO, dus daar is het sowieso niet van toepassing. Bij InHolland is het nu dus nog steeds zo dat je 1 module nu kan doen en de rest er na. Daarom zijn er zoveel mensen aan het twijfelen. Wij gaan dit jaar minors lopen, en bij sommige besturen is het hier ook een vereiste. Dus veel mensen willen het, uit praktische overwegingen, dus wel doen. Ik twijfel, omdat ik het totaal niet interessant vind en me liever verdiep in NT2 of VVE. Maar goed...dat is iets heel anders...Sorry voor de vervuiling! Je hebt gelijk Tupp...de school zal vast weten wat ze doen. Hahaha! Ik was te voorbarig met mn post. Alsnog zou ik als ik TS was wel even aangeven dat je het niet zitten. Er moet een oplossing voor te vinden zijn, want die toestellen in elkaar zetten of sjouwen lukt je dalijk ook echt niet meer.
Lang lang geleden heb ik mijn diploma gehaald. Inderdaad augh, ben 31! Ben toch rcht wel bevoegd om een toestellen les te geven. Maar goed, dat is voor ts niet zo relevant. Ik zou het echt bij je leidinggevende aangeven hoor. Kleine moeite om in ieder geval de toestellenles om te ruilen. Ik heb zelf tot het eind in groep 4 de lessen gegeven, maar dan kun je gewoon veel minder doen. Succes ermee!
Wat veel reacties, bedankt zeg! Toen ik afstudeerde, mocht ik inderdaad nog geen gymlessen geven. Heb blok 1 op de Pabo gedaan en de rest van de opleiding naast mijn baan afgemaakt. Ik ben dus sinds een jaar of twee officieel bevoegd... Maar goed, als ik jullie reacties zo lees moet ik er toch echt aan geloven en een gesprekje aanknopen met de directie. Morgen heb ik terugkomdag dus dan doe ik het maar meteen, ben ik er ook zo snel mogelijk vanaf! Nogmaals bedankt!
Heb niet alles doorgelezen hoor, maar kun je geen lio-er krijgen dan? Weet niet hoe ze daarin staan op jouw school? Dan kun je deze persoon evt begeleiden. En is verder ook lekker ontlastend.
Da's inderdaad best een idee! Weet alleen niet of ze dat doe, ivm met mijn zwangerschapsverlof; voor de lio'er niet leuk om te wisselen van begeleider? Maar kan het eens proberen inderdaad!
Volgens mij mag een LiO-er geen gymlessen geven. (Zelfs niet als ze wel al de bevoegdheid zouden hebben, omdat dit dan toch weer valt onder 'gewone' stage in plaats van gymstage. Maar dat zou je na moeten vragen. Misschien dat het nu met die minor anders is.
Bij ons op school zijn er specifiek cios studenten aanwezig om toestel en spel lessen te geven . Deze zijn er wel toe bevoegd zegt de directeur. De pabo studenten mogen inderdaad geen gymlessen geven bij ons in de school
Nou, toen ik het wilde aankaarten vanmorgen, bleek het rooster van de sportstudenten al omgegooid te zijn, waardoor er automatisch 1 les van mijn groep door hen wordt gegeven komend schooljaar! Handig! Heb ik me weer helemaal druk gemaakt om niets... Bedankt voor jullie meedenken!