In het ziekenhuis of thuis bevallen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Rowenavb, 10 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rowenavb

Rowenavb Actief lid

21 mei 2008
    490
    0
    16
    Flevoland
    Hey meiden,

Om kraamzorg aan te vragen en voor de verloskundige moet je zeggen of je thuis of in het ziekenhuis wilt bevallen.
    Maar ik vind het nog zo vroeg om het nu al te zeggen want weet het echt niet!
    Ik kan niet kiezen wat ik nou eigenlijk wil! :(
    Aan de ene kant wil ik graag thuis bevallen, lekker op me eigen plekkie gewoon thuis zijn! :)
    Aan de andere kant wil ik liever in het ziekenhuis bevallen omdat dit mijn 1e zwangerschap is en ik niet precies weet wat me te gebeuren staat!
    Als je er dan iets mis gaat ben je gelijk op de "goeie" plek!
    Mijn moeder zegt ook van beval maar lekker thuis das het mooiste wat er is... Maar ik weet het echt niet!
    Hoe hebben jullie die keuze gemaakt? Misschien dat het mij helpt ook een keuze te maken..

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoi rowena,
    geef door wat je nu denkt. Je beslissing staat nog lang niet vast. Als je nu zegt ziekenhuis en tijdens de bevalling heb je ineens zo iets van: ik blijf thuis! Dan is dat ook prima en kan dat ook nog. Dus maak je er nu nog niet druk over. Geef aan dat je voorkeur nu uitgaat naar 1 van beiden, maar dat je nog erg twijfelt. Bij beiden moet er gewoon wat ingevuld worden.

Verder is het zo dat je je nu nog kan gaan verdiepen in alles. Zo zijn er vaak info avonden in het ziekenhuis over 'bevallen in het ziekenhuis' , zodat je ook eens kan kijken of dat wat lijkt en de voor en nadelen dan beter tegen elkaar af kan wegen dan nu.

Dus je echt nog niet druk maken nu hoor! Echt , je kan tot het laatste moment beslissen -mits er geen speciale dingen zijn die ook meespelen (medische indicatie, flat zonder lift, stuitligging etc)

3. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Thuis invullen....want als je toch ziekenhuis kies weet je niet hoelang je daar bent en in welk dag deel (nacht bv) als je je jas aantrekt bij verlaten van ziekenhuis bel je de kraamhulp (dus kraamburo) en staat ze op de stoep als je net thuisbent...als je dat wil ;) bij thuisbevalling helpen ze bij de bevalling...maar dat kan altijd wijzigen doordat je onverhoopt toch naar het ziekenhuis moet...dus je weet het toch nooit!

4. toet

toet Fanatiek lid

7 apr 2006
    1.802
    0
    0
    Voor mij staat heel duidelijk vast sat ik in het ziekenhuis weer gaat bevallen,dat heb ik ook gedaan met Sophie en het is mij echt super goed bevallen!
    Ik vind het gewoon prettig idee,je bent daar in goede handen en mochten ze moet ingrijpen dan ben ik daar al!
    Maar iedereen zijn gevoel is daar weer anders bij en je moet echt zelf doen waar jij je goed bij voel!

Succes!

5. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Ik wil zelf liever thuis bevallen. Mijn schoonzusje is in het ziekenhuis bevallen. Dat was 's avonds en haar man mocht 's nachts niet blijven. Dat is toch erg, jij in het ziekenhuis met je baby (want ze willen dan toch dat je de hele nacht blijft) en je mannetje alleen naar huis!
    En als er echt complicaties zijn wordt je toch wel naar het ziekenhuis gebracht hoor!

Succes!

6. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Ik twijfel ook nogsteeds, maar heb thuis ingevuld bij het aanvragen. Verloskundige vroeg het ook bij het eerste gesprek, en gaf toen aan dat ze het pas definitief wilde weten als ik belde om te vertellen om de hoeveel minuten de weeen kwamen! :)

Omdat mijn bloedgroep O-negatief is, krijg ik met 30 weken en binnen 48 uur na de bevalling een prik zodat ik bij een volgende zwangerschap geen "antistoffen" voor een volgend kindje ga aanmaken! Daarom twijfel ik, want volgens mij geven ze die prik niet thuis, en dan moet ik dus binnen 48 alsnog naar het ziekenhuis als ik thuis beval..toch?:rolleyes:

En mij lijkt dat je zo uitgeput bent na de bevalling, dat je alleen maar blij bent als er voor jou en je kindje gezorgd wordt (in het ziekenhuis) en dat jullie alle 3 een beetje bij kunnen slapen! :)

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik ga in het ziekenhuis bevallen, vooral omdat m'n man dat heel graag wil. Zelf neigde ik iets meer naar thuis bevallen, maar omdat m'n man zelf zeer moeizaam ter wereld is gekomen, durft hij het gewoon niet aan om thuis te blijven. Vandaar dat ik voor ziekenhuis kies. Ik heb zelf geen hele sterke voorkeur, dus ach.
    Maar bij een bijeenkomst zeiden ze ook al, zelfs al zeg je ziekenhuis, als je op het moment van bevallen zoiets hebt van: Ik ga niet! Ik blijf lekker hier, ik ga echt die auto niet meer in! Nouja, dan blijf je lekker thuis.
    Maar andersom kan ik me ook zo goed voorstellen: Dat je beslist thuis te blijven, maar in paniek raakt als de weeen beginnen en dan ineens toch naar het ziekenhuis wil.

Maar even voor mij wat dingetjes die telde:
    Voordelen thuis: Eigen omgeving, eventueel een bad (heb ik dus niet en ziekenhuis wel, wat dus voor mij het ziekenhuis weer een pluspunt geeft), wat ze niet in ieder ziekenhuis hebben.
    veel privacy (als je tenminste niet in een gehorige flat woont), je hoeft niet weg, na de bevalling is het allemaal wat relaxter; je baby kan wat langer bij je blijven liggen etc. en de rust van thuis
    nadelen thuis/voordeel ziekenhuis: 50% van de 1e bevallingen eindigt alsnog in het ziekenhuis -als je dan ingesteld bent op thuis, lijkt me dat best moeilijk om schakelen op zo'n moment
    Een gevoel van veiligheid in het ziekenhuis, hoewel snachts bijvoorbeeld ook geen gyn in het ziekenhuis is.
    Als het noodzakelijk is, is er pijnbestrijding bij de hand
    Je laat de 'rotzooi' achter in het ziekenhuis
    Airco in het ziekenhuis (voor mij wel belangrijk, met dit weer is het hier in de flat niet onder de 25 graden, overdag vaak nog wat warmer, zeker bij 30 graden buiten - voor jou niet zo van belang misschien als je in de herfst/winter bevalt, maar voor mij dus een belangrijk punt!)

nouja wat dingetjes.. maar meid echt, tijd zat :)

8. Delilah

Delilah Niet meer actief

Mijn eerste reactie toen mensen vroegen of ik thuis of in het ziekenhuis wilde bevallen was; in het ziekenhuis! Ik vond het hele bevallen en zwanger zijn zo spannend, je weet nog helemaal niks zo in het begin van je zwangerschap en vond het ziekenhuis wel een rustgevend idee en ik was altijd bang dat de buren zouden kunnen meegenieten :)

In de loop van mijn zwangerschap die super gaat ben ik toch meer gaan voelen voor een thuisbevalling waar mijn man sowieso ook een voorstander van is. Lekker in je eigen omgeving zijn voor en na de bevalling lijkt me toch wel super! Wij wonen vlakbij het ziekenhuis dus ik denk ook daar ben ik zo als het nodig is!

Over een paar weken gaat de vk daar na vragen dus dan kunnen we het er eens over hebben. Maar voor mij dus op dit moment; thuis onder voorbehoud. Geen idee hoe ik er over een paar weken over denk?!

Er zijn een hoop voor en na delen te bedenken voor beide plaatsen dus ik zou zeggen, bedenk wat jij het belangrijkst vindt! Succes en je hebt nog alle tijd!

9. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    bij Darryl* had ik overduidelijk het ziekenhuis. Ik was zo bang dat er iets mis ging en hoe wel ik op 5 min. loopafstand woonde durfde ik het niet aan om thuis te bevallen. Hij was mijn eerste.
    Nu heb ik medische indicatie, omdat darryl* met een keizersnee is geboren uiteindelijk, maar o wat zou ik nu graag thuis bevallen. maar helaas mag dat dus niet.
    Op t moment dat je aan t bevallen bent, kan jhe er inderdaad nog voor kiezen om toch nog naar t zh te gaan.

10. Rowenavb

Rowenavb Actief lid

21 mei 2008
    490
    0
    16
    Flevoland
    Bedankt voor jullie leuke reacties!
    Het scheelt voor mij alweer een hoop dat je op het laatste moment dus nog naart ziekenhuis kan, ik dacht dat de verloskamer misschien van tevoren geregeld moest worden ofzo. :oops:
    En dat als je thuis wil bevallen je niet nog op het laatste moment naar het ziekenhuis kan alleen als je een medische indicatie hebt.
    Maar dat kan dus gewoon wel!
    Nou ik ga dr weer verder over nadenken hoor ;)

11. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    ik kies weer voor het ziekenhuis (kraamsuite)
    heerlijk huiselijke kring en toch in het ziekenhuis zijn als er iets is zijn ze er als de kippen bij

bij jason ook in het ziekenhuis en was me erg goed bevallen vandaar dat ik weer ga

12. Happy1980

Happy1980 Fanatiek lid

14 jun 2007
    2.015
    0
    0
    verpleegkundige
    Gelderland
    Wij hebben gekozen voor ziekenhuis. In eerste instantie omdat mijn man dat heel graag wilt.

Maar nu ik wat verder ben wil ik zelf ook wel graag in het ziekenhuis. Geeft me een goed gevoel. En daarbij komt dat wij niet heel dicht bij een ziekenhuis wonen.
    En ik heb al een week opgenomen geweest omdat ik heel veel pijn had in mijn buik. En heb het daar als heel prettig ervaren. Hele lieve verpleging en artsen(assistenten)

13. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    hier zal ik wel niet thuis mogen en kunnen bevallen
    ons slaapkamer is te klein en zoals ik heb gelezen moet je om het bed kunnen lopen of langs lopen en dat gaat bij ons niet.
    en bovendien moet ik nog afwachten omdat ik kans heb op vroegere zwangerschapssuiker inverband ik problemen heb met me insuline al bijna 1 jaar alweer. normaal krijg je dat aan de einde van zwangerschap hier kan het dus al over paar week zijn :cry:

maar goed meoten we ff kijken hoe het allemaal loopt

14. Rooos

Rooos Actief lid

20 mrt 2008
    149
    0
    0
    Vries
    Het meerendeel van je bevalling doe je in principe toch thuis. Het is namelijk niet zo dat als je weeen beginnen je direct naar het ziekenhuis mag. Dat is pas als de weeen om de zoveel minuten komen of je hebt een bepaalde mate van ontsluiting...

Ik ben zelf erg moeilijk ter wereld gekomen in het ziekenhuis. Dit, omdat mijn moeder in het ziekenhuis moest bevallen (begeleiding gyn). Zodra zij met weeen en al in de auto stapte hielden (als gevolg van wisseling omgeving en niet op zichzelf kunnen concentreren) de weeen op. Voor mij dus des te meer reden om dan toch maar helemaal thuis te blijven.

En wat betreft de troep. Daar zijn de verloskundige en kraamverzorgster voor. Gewoon zorgen dat je een schoondekbed klaar hebt liggen in de kast!

Succes met kiezen!

15. pamela1203

pamela1203 Fanatiek lid

29 jan 2008
    2.615
    24
    38
    Vrouw
    Thuiszorgmedewerker
    zuid Limburg
    Ik ben de eerste keer in het ziekenhuis bevallen.
    De tweede keer thuis. Ondanks dat mijn dochter hals over kop naar het ziekenhuis moest omdat ze het niet goed deed, wil ik toch weer thuis bevallen.
    Lekker in je eiegen omgeving de weeen opvangen.

16. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Die injectie geven ze ook gewoon thuis hoor! Met 30 weken geeft de verloskundige 'm ook gewoon zelf, zo ook na de geboorte. Bloed afnemen doet de verloskundige ook zelf. Daarvoor hoef je dus niet naar 't ziekenhuis toe binnen 48 uur! Succes!

17. Dragoddess

Dragoddess Actief lid

9 dec 2007
    112
    0
    0
    Eindhoven
    Het blijft een lastige overweging, ik ben er ook nog niet uit hoor. Maar gelukkig hoeven we nog niet te beslissen.

18. moesje83

moesje83 Bekend lid

18 apr 2008
    911
    0
    0
    ik wil nog steeds graag in het ziekenhuis bevallen, ik vind het gewoon een prettig idee,

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb voor thuis gekozen, alhoewel ik op dat mi=oment misschien wel roep toch naar het ziekenhuis te willen. We zien wel, ;)
    Voordelen van thuis vind ik dat je gewoon in je eigen huis helemaal kunt doen waar je op dat moment zin in hebt: koelkast leegkanen, nog even internet op, ijsberen door het hele huis heen, onder de douche, wat al niet...
    En je hoeft na afloop net met baby en al weer naar huis, maar kunt lekker blijven liggen. (En vooraf dus ook niet dat gesleep erheen). De troep: dat doen VK en kraamverzorging toch? Ga ik me geen seconde druk om maken, :) Ik ga 'm'n kind voeden, zodra het eruit is, (in principe, ;), als alles goed gegaan is natuurlijk).

't Is wel gemakkelijk om hiervoor te kiezen: het ziekenhuis ligt op 10 minuten afstand en ik beval in november, dus heb geen last van oververhitte slaapkamers, :)
    Paar vriendinnen van mij wonen in dorpjes in Groningen en dan duurt het een half uur voor je in het ziekenhuis bent. Zij kozen voor ziekenhuis end at zou ik dan, zeker bij de eerste, ook gedaan hebben...

20. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    hier hetzelfde, manlief wilde graag ziekenhuis zodat alles bij de hand is. nou vooruit dan maar omdat hij al zo weinig te zeggen heeft ;)

Deel Deze Pagina